

Rok 2025 se zapíše do historie automobilismu jako období velkých technologických změn, ale zároveň i jako čas nostalgie. Zatímco automobilky masivně investují do elektromobility a připravují se na konec prodeje nových spalovacích vozidel do roku 2035, mnohé z nich uvádějí na trh ještě jednu — poslední generaci vozů se spalovacím motorem. Tyto modely neslouží jen jako přechodné řešení, ale také jako pocta éře, která formovala automobilismus více než sto let. Výrobci do nich vkládají to nejlepší, co během dekád vývoje nasbírali, a často jim dávají emocionální i technologický náboj. Jaké jsou tedy tyto „labutí písně“ spalovacích motorů?
BMW M5 G90 — supersedan s hybridní podporou
Jedním z nejdiskutovanějších modelů roku 2025 je nová generace BMW M5, interně označovaná jako G90. Jde o poslední M5 s osmiválcovým motorem, ovšem tentokrát doplněným o plug-in hybridní systém. Kombinace 4.4litrového V8 twin-turbo a elektromotoru přináší výkon přes 700 koní, čímž se M5 G90 stává nejvýkonnějším M modelem všech dob.
Tento vůz spojuje tradiční DNA spalovacího motoru se schopností krátké elektrické jízdy ve městě. BMW tak vzdává hold éře výkonových limuzín, ale zároveň ukazuje směr, kterým se značka bude ubírat v budoucnosti — tedy elektrifikace bez ztráty charakteru.
— americký muscle car na přechodu
Americká značka Dodge představila zcela novou generaci Chargeru Daytona, která bude existovat jak ve verzi s elektromotorem, tak v limitované edici se spalovacím motorem. Jde o definitivní rozloučení s klasickým V8 HEMI, který proslavil značku po celém světě. Nový Charger nabídne modernizovaný design s retro prvky, vysoký výkon a zároveň možnost volby mezi dvěma technologickými světy.
Tento model symbolizuje přechod amerických výrobců na elektrické pohony, ale také snahu neztratit kontakt se svou ikonickou historií. Poslední generace spalovacího Chargeru je tak nejen autem, ale i kultovním sběratelským artiklem.
Ford Mustang — zůstává, ale mění se
Dalším modelem „na rozloučenou“ je Ford Mustang sedmé generace (S650). Ačkoliv se Ford rozhodl ponechat Mustangu spalovací motor i po roce 2025, jedná se o poslední iteraci s čistě benzinovým pohonem bez elektrické podpory. Modely jako Mustang GT s 5.0 V8 Coyote nebo Dark Horse představují vrchol evoluce atmosférického osmiválce.
Mustang tak funguje jako symbol svobody a klasického amerického automobilismu, který se loučí s dosavadním technickým pojetím, ale jeho duch bude pokračovat v připravovaných elektrických verzích, včetně SUV Mustang Mach-E.


Audi RS6 GT — vyvrcholení modelové řady
Audi oznámilo, že legendární model RS6 Avant s motorem 4.0 V8 biturbo dostane ještě jedno finální vydání — limitovanou verzi RS6 GT. Ta představuje technologický i designový vrchol současné generace, a zároveň poslední čistě spalovací RS6, než značka přejde výhradně na elektromobily v rámci své platformy PPE (Premium Platform Electric).
RS6 GT nabízí kombinaci brutální síly, praktičnosti a ikonického vzhledu, kterou fanoušci oceňovali více než dvě dekády. Audi tak dává najevo, že si je vědoma historického významu tohoto modelu, a rozloučení činí s velkou grácií.
Lamborghini Huracán Sterrato a Tecnica — poslední V10
U italské značky Lamborghini se rok 2025 nese ve znamení rozloučení s motorem V10, který poháněl legendární modely Gallardo a Huracán. Dvě verze — Huracán Sterrato (off-roadová varianta) a Tecnica (silniční model zaměřený na výkon) — představují poslední kapitolu spalovacího desetiválce před nástupem hybridního nástupce.
Lamborghini deklaruje, že budoucnost značky je elektrifikovaná, ale zároveň dává těmto modelům status ikonických sběratelských edicí, které oslavují mechanickou surovost, zvuk a emotivní charakter tradičního motoru bez turbodmychadel a elektrického asistenta.
Mazda6 — labutí píseň pro atmosférický benzín
Z Japonska přichází další příklad — Mazda6, která dostává pro rok 2025 modernizovanou verzi se zadním pohonem a novým řadovým šestiválcem Skyactiv-X. Tento model je chápán jako poslední velký sedan značky se spalovacím motorem, než Mazda přejde výhradně na elektrifikované platformy a nové mild-hybridní a plug-in hybridní pohony.
Mazda6 symbolizuje eleganci, jednoduchost a jízdní kvality tradičních automobilů, které budou v nadcházejících letech postupně mizet. Výrobce tím vzdává úctu konzervativním řidičům, kteří ocení klasické pojetí techniky bez přehnané digitalizace.
Poslední generace se spalovacím motorem nejsou jen o technologii – jsou o emoci, dědictví a identitě značek. Automobilky naposledy ukazují, co dokážou jejich inženýři vytvořit v rámci spalovací filozofie, než se definitivně přesunou do digitální a elektrické éry.
Pro milovníky automobilismu je rok 2025 obdobím, kdy mohou naposledy zažít tradiční zvuk motoru, přímou odezvu na plyn a charakteristické chování klasických vozů. Tyto modely představují technologické rozloučení, ale zároveň historický milník, který ukazuje, kam až se spalovací motory dokázaly vyvinout – a proč zůstanou v paměti jako nezaměnitelná součást automobilové kultury.