Jak už to tak vypadá, elektromobily postupně nahradí auta se spalovacím motorem. A nebudou to jen hybridní automobily, ale skutečně čisté elektromobily. Jakmile se vyřeší síť dobíjecích stanic, přílišná hmotnost elektromobilů i jejich zatím velmi vysoká cena, bude nám všem připadat éra spalovacích motorů jako pravěk automobilismu.
Jaké druhy baterií najdeme u elektromobilů
Jednotlivé baterie jsme podrobněji rozebrali v samostatném článku, takže jen připomeňme, že hlavní druhy baterií v elektromobilech jsou: lithium iontový akumulátor, pevný akumulátor a vodíkové palivové články. Dále pak existují tzv. hybridní automobily, které v sobě mají zabudovaný jak elektrický motor, tak motor spalovací. Má to i některé výhody: při jízdě se přepínají motory podle toho, který je výhodnější (ve městě elektrický, na dálnici spalovací) a také když vám dojde elektřina, dojedete na spalovací motor k nejbližší dobíjecí stanici. Kromě toho se elektrický akumulátor dobíjí i při jízdě díky tzv. rekuperaci, tj. přeměně kinetické energie při brždění na energii elektrickou.
Hybridní automobily
Hybridní automobily můžeme rozlišovat na plug in hybridy a mild hybridy.
Plug in hybridy jsou jednoduše řečeno elektromobily do zásuvky. Při jejich nákupu k nim dostanete přenosnou nabíječku a nabijete je buď doma ze zásuvky, nejlépe za využití levnějšího nočního proudu, nebo pomocí stejné nabíječky u dobíjecích stanic – veřejné dobíjecí stanice do 22 kW se střídavým proudem. Nevýhodami může být vyšší cena (což platí ale u všech elektromobilů), vyšší hmotnost samotného automobilu (kvůli konstrukci i baterii) a skutečnost, že baterie zabírá místo obvykle na úkor úložného prostoru.
Mild hybridy jsou naproti tomu takové automobily, kde elektrický pohon je pouze jakousi výpomocí pro benzínový motor. Obvykle mívá baterii o napětí 48 V, která je dobíjena rekuperací při brždění. Mild hybrid má oproti plug in automobilu několik výhod: nižší cenu, menší hmotnost anebo také menší konstrukční náročnost. Nevýhodou však může být – a to zejména do budoucna – to, že mild hybridy jsou spíš automobily se spalovacím motorem, a proto nejspíš v budoucnu zaniknou.
Konkrétní automobily
Některé konkrétní automobily si představíme, abyste věděli, do čeho jdete.
Ford S-Max
Ford S-Max je hybridní automobil, který má dokonalý sportovní design a příjemné jízdní vlastnosti. Bohužel jeho výroba skončí v roce 2022, takže jestli si ho chcete pořídit, musíte si poněkud pospíšit. Je to rodinné autíčko, které má spoustu kapes a odkládacích schránek a hodí se i pro rodiny se třemi malými dětmi (dozadu se v pohodě vejdou 3 autosedačky). Má velký úložný prostor, který lze ještě o mnoho navýšit sklopením sedaček (1035 l). Dobíjí se pouze při jízdě. Cena se pohybuje od 877 tis. v základní výbavě až po 1 084 tis. v plné výbavě.
Hyundai TUCSON N Line
Auto sportovního vzhledu s výbornou jízdní dynamikou, to je Hyundai TUCSON N Line. Ano, patří sem i automobily s čistě spalovacím motorem, ale najdete tu také elektromobily a hybridní vozy (plug in hybrid i mild hybrid). Celé auto je laděno do sportovního vzezření, ale přitom má i luxusní prvky.
Elektromobil má lithium-iontovou baterii s kapacitou 1,49 kWh. Plug in hybrid kombinuje zážehový motor o objemu 1,6 l a elektromotor s lithium polymerovým trakčním akumulátorem o kapacitě 13,8 kWh. Mild hybrid má baterii o napětí 48 V a nabíjí se při brždění.
Chrysler Airflow
Tohle je zase auto budoucnosti. Na trh by mělo být uvedeno až v roce 2024, ale určitě se máme na co těšit. Dojezd elektromobilu by měla být až 700 km na jedno nabití, protože konstrukce automobilu počítá s baterií o kapacitě až 104 kWh. Samotný elektromotor může mít výkon 225 koní, nebo také až 449 koní, záleží na tom, pro kterou konkrétní verzi se nakonec automobilka rozhodne.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz
Jo, podle mě jsou elektro autíčka budoucností. Obzvláště s vidinou energetické krize budou se soláry na střeše nejlepším řešením.