Slovo elektromobil je v současné době skloňováno častěji než kdy dříve. Obvykle se udávají hlavně jeho výhody oproti autům se spalovacím motorem. Ovšem jako všechno, i elektromobily mají také své nevýhody. Těžko však říci, zda tyto nevýhody převažují, spíše se dá říci, že se na nich dá ještě zapracovat.
Nižší provozní náklady x vysoká pořizovací cena
Ceny elektromobilů jsou povětšinou vysoké, mnohem vyšší než ceny automobilů se spalovacím motorem. Je to způsobeno zejména jejich složitější konstrukcí, přítomností baterie nebo využitím mnoha vzácných kovů při jejich výrobě. Musíme ale také na druhé straně zmínit to, že provozní náklady elektromobilu jsou mnohem nižší – jak elektřina, tak i servis automobilů je levnější. Prakticky můžeme říci, že do 10 let (u levnějších modelů i dříve) se vám investice vrátí.
Vysokou pořizovací cenu můžete také kompenzovat pomocí dotací či některých bonusů a slev, které nabízejí samotné automobilky (BMW, Mercedes, Kia, Hyundai).
Nižší emise při provozu x vyšší emise při výrobě
Elektromobil produkuje nižší emise CO2 při provozu než automobil se spalovacím motorem. Dokonce i hybridní modely jsou menší zátěží pro ovzduší. Tato jejich výhoda je ovšem poněkud snížena mnohem vyššími emisemi CO2 při výrobě. Celkově však asi elektromobil vyprodukuje méně CO2 než klasický automobil.
Použití vzácných kovů při výrobě
Při výrobě elektromobilů se používá mnohem více drahých kovů než při výrobě automobilů se spalovacím motorem. Jednak to způsobuje jejich vyšší pořizovací cenu a jednak je potřeba neustále těžit více a více drahých kovů, čímž dochází k ničení přírodních ekosystémů, jako jsou například brazilské deštné pralesy apod. Mezi drahé kovy potřebné pro výrobu elektromobilů patří v prvé řadě lithium, měď a kobalt, ze kterých se vyrábějí zejména baterie; dále to jsou hliník, nikl a grafit, používané například pro výrobu podvozků a vnitřních panelů. Výhodou zde může být, že některé prvky se alespoň v omezeném množství dají získat recyklací např. starých baterií.
Vyšší hmotnost automobilu
Vyšší hmotnost elektromobilu způsobuje složitější konstrukce, obsah baterie na elektřinu a další prvky (pneumatiky s vyšší nosností). Vyšší hmotnost by nemusela být negativem sama o sobě, ale komplikuje například ovládání automobilu (v zimních podmínkách).
Kratší dojezd
Asi největší slabinou elektromobilů je jejich kratší dojezd (na jedno dobití). Menší automobily dojedou maximálně 300 km, větší pak až 700 km. Hybridní automobily díky dvojímu motoru mají větší dojezdovou vzdálenost, navíc když dojde elektrická energie, přepnete je na spalovací motor. Některé se dokonce přepínají samy, podle toho, co je výhodnější – elektrická energie ve městě, spalovací motor na dlouhé cesty na dálnici a mezi městy. Kratší dojezd by mohla eliminovat větší síť dobíjecích stanic.
Životnost elektromobilů
A nakonec se musíme zastavit také u životnosti elektromobilů. Ta je celkově srovnatelná s životností automobilů se spalovacím motorem. Dokonce můžeme říci, že elektromobil nepotřebuje tak častý servis. Jediným zařízením v celém voze, které postupně nejvíce odchází, je baterie. Uvádí se, že každým rokem se její kapacita sníží asi o 2 %. A bohužel – jakmile odejde baterie, nová baterie by vyšla na statisíce, nebo dokonce na milion (u velkých aut). Potom je jednodušší a levnější vyměnit celý automobil za nový. Jenže: tady nám vyvstává otázka poměrně drahé recyklace. Pokud bychom ale ze starých elektromobilů dokázali získat všechny drahé kovy zpět a přeměnit je zase na příslušenství dalšího automobilu, pak bychom byli více šetrní k přírodě.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz