Přemýšlíte o změně vozu a zvažujete nějakou z ekologičtějších alternativ ke klasickým benzinovým či naftovým motorům? Co takhle dát šanci autu na CNG, tedy stlačený zemní plyn? Ukážeme vám pro i proti tohoto alternativního paliva.
Jaké jsou hlavní výhody vozů na CNG
Hlavním argumentem pro pořízení vozu na stlačený zemní plyn je určitě ekologie. Vozy na CNG znečišťují ovzduší daleko méně, než vozy s benzínovým či naftovým motorem. Kromě toho mají jejich majitelé v některých oblastech nárok na ekologický štítek a s ním spojené snížené poplatky za vůz. Například dálniční známka na CNG vůz vyjde v roce 2022 na polovinu, tedy 750 Kč.
Donedávna byla jedním z hlavních důvodů pro pořízení auta na CNG velká cenová úspora oproti benzínu a naftě, kdy náklady na ujetý kilometr byly zhruba na polovině oproti benzínu či naftě. Bohužel situace na Ukrajině a sankce proti Rusku v poslední době zamávaly také s cenami CNG a úspora už zdaleka není tak velká, jako dříve.
Přesto však majitelé tankovací CNG karty v přepočtu ušetří cca. 5 Kč ve srovnání s průměrnou cenou benzínu.
Na čem však u CNG výrazně ušetříte je údržba motoru. Motor na CNG pracuje oproti dieselovému či benzinovému motoru lépe a efektivněji především díky vysokému oktanovému číslu, proto se tolik neopotřebuje. No a jelikož je zimní plyn čisté palivo, nebudou se vám zanášet např. zapalovací svíčky.
CNG vozy jsou také o něco tišší, než naftové či benzínové motory. V průměru o nějakých 10 až 15 dB dle stáří a údržby motoru.
Mají auta na CNG nějaké nevýhody?
Oproti autu s dieslovým či benzínovým motorem jsou CNG vozy stále cca. o 10 až 15 % dražší. Další věcí, na kterou je třeba upozornit je relativní nedostupnost čerpacích stanic na CNG. V současnosti je jich veřejně přístupných 229. Existuje však i přehledná mapa CNG stanic, takže snadno zjistíte, kde natankovat. Na lepší infrastruktuře se však poměrně intenzivně pracuje a další CNG stanice vznikají. Svoje CNG stanice navíc mají i některé firmy, které tak mohou obhospodařovat svůj vozový park.
Další nevýhoda pak spočívá v tom, že nádrž na plyn zabere část ze zavazadlového prostoru. Rozdíl v praxi není příliš znatelný a variabilita vnitřního uspořádání není nijak omezena. Např. dieselová Škoda Octavia 1.6 TDI ve verzi Combi má kufr o objemu 520 litrů, v případě srovnatelné Škody Octavia G-TEC je to 460 litrů. Pravdou je to, že je třeba oželet prostor pro rezervní pneumatiku.
Odpůrci CNG také argumentují tím, že s autem na CNG se nesmí vjíždět do některých podzemních garáží. To je bohužel pravda, i když podle názoru odborníků je opatření celkem nedomyšlené. CNG se totiž v případě úniku rozptýlí mnohem lépe než LPG. Stlačený zemní plyn je totiž lehčí než vzduch, snadno se tak odvětrá, zatímco LPG je těžší a drží se u země. V praxi jsme se s kontrolou vjezdu CNG vozů nesetkali, ale porušování zákazu samozřejmě nedoporučujeme.
Vyplatí se tedy pořídit si auto na CNG?
CNG má stejně jako další alternativní paliva své pro i proti, určitě však dnes patří mezi ekologické a docela dostupné alternativy ke klasickým spalovacím motorům a při úvahách o změně vozu stojí za to si prohlédnout nabídku nových aut či ojetin na stlačený zemní plyn.