Totální škoda představuje pro řidiče obvykle výraznou nepříjemnost. O co se vlastně jedná a jak ji řešit?
Co je totální škoda
Totální škoda označuje v pojišťovnictví stav, kdy je škoda již tak vysoká, že automobil se nevyplatí opravovat, případně to technicky není možné. Tato škoda se tedy člení na tzv. ekonomickou a technickou.
Řešení této situace závisí primárně na tom, jaké pojištění máte sjednané, jak je dimenzované a kdo způsobil škodu. Řešit se může totální škoda v rámci havarijního pojištění nebo povinného ručení. O rozsahu škody rozhoduje odborný odhad.
Pro havarijní pojištění obvykle pojišťovny stanovují jako určující hranici 80 % nákladů na opravu z tzv. obvyklé ceny. U povinného ručení by náklady neměly být vyšší než 100 %, a to opět při výpočtu z obvyklé ceny.
Samotnou výši náhrady pojišťovna vypočítá podle základě rozdílu obvyklé ceny vozidla a hodnoty použitelných zbytků, tedy vraku vozidla. Abychom si věc uvedli v příkladech, tak náraz na kolo při kterém se poškodí hřebenové řízení a výsledná cena opravy je 50 000 Kč je totální škodou v případě, že cena automobilu je 60 000 Kč. V případě, že je cena vozidla například 100 000 Kč, tak se o totální škodu nejedná.
Jak řešit totální škodu
A právě v tom tkví zásadní úskalí: Hodnota automobilu v čase nezadržitelně klesá. Zdobí Váš automobil překrásná litá kola a sportovní podvozek? I tak se u pojišťoven můžete dočkat poměrně nepříjemného překvapení.
Obvyklá cena vozidla totiž odpovídá takové sumě, za níž je možno v daný okamžik pořídit vozidlo stejného druhu a totožné kvality. Promítne se do ní tedy opotřebení vozu.
A pojišťovnám se naopak přespříliš nechce do stanovení ceny promítat lepší technický stav vozu. Nedostanete se však, jak připouštějí i zástupci samotných pojišťoven, obvykle na víc než 20 %. Do oprav a údržby auta byste navíc museli investovat významně víc, než odpovídá jeho stáří.
Pro motoristu to v praxi znamená, že dostane od pojišťovny částku, za kterou by si adekvátní náhradu jednoznačně nemohl pořídit.
Alespoň pokud nemá tzv. pojistku GAP. GAP neboli Guaranteed Asset Protection tento rozdíl vykrývá. Automobil tedy, jednoduše řečeno, v čase na hodnotě neztrácí. Pojištění GAP se proto vyplatí primárně majitelům nových vozidel.
———Komerční článek———-