Jste-li aktivními řidiči, pak pravděpodobně alespoň přibližně víte, kolik v Česku stojí dálniční známka. Možná si kladete otázku, zda je cena adekvátní a na kolik by vás přišla dálniční známka v okolních státech. Pokusíme se vám na tyto otázky odpovědět.
Co zjistíme pohledem na ceník?
Roční česká dálniční známka, která se vyplatí každému, kdo na dálnici zavítá minimálně přibližně pětkrát za rok (rozloží-li se tyto „návštěvy“ do celého roku), stojí aktuálně (v roce 2023) 1500 Kč. Tuto částku platí většina řidičů. Poloviční částka je účtována například majitelům vozů, které pohání zemní plyn. Zdarma jsou pak dálnice například pro majitele elektromobilů (mají-li SPZ začínající písmeny „EL“).
Měsíční kupon vás pak přijde na 440 Kč a týdenní na 310 Kč.
Jsou tyto ceny adekvátní? Nebudeme-li se ohlížet po dalším kontextu, pak každý pravděpodobně odpovíme trochu jinak. Zajímavé je, že ceny se nezměnily od roku 2010. Relativně vzato se tak dálnice v poslední době staly v Česku dostupnějšími. To se však změní v roce 2024, kdy cena ročního kuponu vzroste na 2400 Kč. Novinkou ale bude jednodenní dálniční známka.
Jak jsou na tom okolní země?
Pohledem k našim sousedům zjistíme, že ceny dálničních známek nejsou dramaticky odlišné. Na Slovensku jsou dokonce ceny takřka totožné. Rakouské ceny již dnes odpovídají těm, které u nás budou platné od roku 2024. Německé dálnice jsou, jak je známo, řidičům osobních automobilů dostupné zdarma. V Polsku nelze ceny efektivně srovnávat, neboť zde jsou dálnice zpoplatněny dle počtu ujetých kilometrů (podobně jako například v Itálii).
Nezáleží jen na ceně
Jak jsme ale již naznačili, cenu je vždy nutné uvést do kontextu. To ostatně platí o všech platbách, třeba i za povinné ručení. Oba řidiči například mohou mít povinné ručení stejně drahé. Jeden ale může mít v ceně také připojištění čelního skla, vyšší pojistné limity a další zajímavé výhody, neboť si našel ten nejvýhodnější produkt na trhu.
Pro skutečně komplexní posouzení toho, zda jsou ceny dálnic adekvátní, bychom museli srovnat celkové množství dálnic v dané zemi a jejich kvalitu. Kromě kvality povrchu bychom měli řešit i to, jak rychle a efektivně probíhají opravy, zda je u dálnic dostatek odstavných ploch, jaká je obecně bezpečnost nebo jak je regulován provoz kamionů.
To vše by ale spíše, než na článek bylo téma na diplomovou práci či na rozsáhlý výzkum. Otázku, zda se platba dálniční známky vyplatí, si individuálně musí odpovědět každý řidič.
Nebo byste raději chtěli polský, resp. italský systém, který spravedlivěji zohledňuje míru používání dálniční sítě každým konkrétním řidičem?
———-Komerční článek———