Historie automobilky Caterham

Lehké sportovní vozy s názvem Caterham se vyrábí už od roku 1973. Britská automobilka se v současnosti specializuje také na výrobu motocyklů.

Caterham dobývá závodní okruhy

Automobilka Caterham pochází britského města Caterham v Surrey v Anglii. Zde byla značka založena v roce 1973. Už v té době měla o výrobě svých automobilů jasnou vizi. Bude vyrábět lehké sportovní vozy. Nejvíce značku proslavil model 7, který je přímým potomkem již legendárního Lotusu 7 z roku 1973,  který vznikl pod rukama známého designéra Colina Champana.

Britská značka slavila úspěchy nejen s modelem Caterham 7, ale také s modelem Caterham 21, tehdy alternativou Lotusu Elise. Velkých změn ve vedení se společnost dočkala v roce 2011, kdy automobilku koupil majitel týmu Formule 1 značky Lotus, Tony Fernandes.

Caterham 7

Na modelu Caterham 7 je nejzajímavější nikoli jeho výkon, ale jeho obratnost na závodních tratích. Vznikl z vozu Lotus 7 a za celou dobu jeho čtyřicetileté výroby se design téměř nezměnil. Jen se tu a tam obměnila výbava.

Caterham 7 není specifickým vozem. Jde spíše o hračku, se kterou se dá snadno zvítězit díky jednoduše pojatému typu motoru, dokonalou stavbou karoserie a nízkou hmotností, která se pohybuje kolem 550 kilogramů. Model vyniká vysokou akcelerací. Rozmístění váhy nabízí skvělou přilnavost i v ostrých zatáčkách, nemá sklony se převracet, a tak ačkoli nízkému výkonu hravě porazí ostatní soupeře.

Původ vozu sahá do roku 1957, kdy začal Lotus Colina Champana s výrobou modelu 7. Výroba trvala do roku 1972. Pak licenci zakoupil Caterham a s úpravami se model vyrábí dodnes. Základním motorem je Suzuki s objemem 0,66 litru a výkonem 80 koní. Vrcholná verze 620 R mám motor o výkonu 310 koní, v přepočtu s váhou pouhých 490 koní čítá tato hodnota konečného výkonu na 568 koní na tunu. Pro představu: Ve srovnání se může povyšovat nad Bugatti Veyron!

Caterham 21

Tento model se poprvé světu ukázal v roce 1994 na British Motor Show. O design se tehdy postaral designér Lain Robertson. Ručně vyráběný dvousedadlový roadster měl pod kapotou čtyřválcové benzinové agregáty o objemu 1,6 až 2,0 litru s výkonem od 115 do 230 koňských sil, dodával se s pětistupňovou nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

Vysoké ambice značky, kdy plánovala vyrobit 200 kusů ročně, musely být nakonec upraveny díky nezájmu o vyrobený model. Nakonec se vyrobilo pouhých 48 exemplářů. Caterham 21 se přitom řadil na první příčky v celé řadě automobilových závodů.

Caterham chce postavit SUV a na kontě má první motocykly

V současnosti chce britská značka expandovat nejen ve vývoji nového sporťáku, chce se také podílet na vývoji SUV. A to ve spolupráci s Renaultem. Vedle tohoto už také představila své první motocykly. V rámci jednostopého projektu chce vstoupit do šampionátu Moto GP.