

Vodíková vozidla jsou často označována za jednu z možných cest k udržitelné mobilitě. Přestože technologie palivových článků nabízí řadu výhod, její širší přijetí na trhu čelí několika výzvám.
Současný stav vodíkových vozidel
V České republice je nabídka vodíkových automobilů omezená. Oficiálně jsou dostupné modely jako Toyota Mirai a Hyundai Nexo. Nicméně, prodeje těchto vozidel jsou nízké. V roce 2024 nebyl v Česku registrován ani jeden nový vodíkový automobil, což je pokles oproti roku 2023, kdy bylo registrováno 16 vozů.
Infrastruktura a plány do budoucna
Klíčovým faktorem pro rozvoj vodíkové mobility je dostupnost čerpacích stanic. V roce 2022 byla v Česku otevřena první veřejná vodíková stanice ve Vítkovicích.
Evropská unie plánuje do roku 2030 vybudovat vodíkové čerpací stanice každých 200 kilometrů na hlavních silnicích, což by mohlo výrazně podpořit rozšíření vodíkových vozidel.


Přehodnocení prognóz
Původní plány české vlády předpokládaly, že do roku 2030 bude na silnicích 40 až 50 tisíc vodíkových vozidel. Nicméně, tyto odhady byly revidovány na přibližně 3 tisíce osobních vozů a 800 lehkých užitkových vozidel. Tato změna reflektuje pomalý pokrok v nabídce vodíkových vozidel ve srovnání s rychlejším rozvojem elektromobility.
Výhled do budoucnosti
Přestože současná situace naznačuje pomalý nástup vodíkových vozidel na trh, investice do vodíkových technologií pokračují. V České republice se plánuje do roku 2030 spotřeba 20 tisíc tun obnovitelného vodíku, což naznačuje snahu o integraci vodíku do různých sektorů, včetně dopravy.
Budoucnost vodíkových vozidel bude záviset na vývoji infrastruktury, technologických inovacích a ekonomické konkurenceschopnosti ve srovnání s jinými alternativními pohony.