Vedle známějšího Masarykova okruhu v Brně máme v republice ještě jeden závodní okruh, a to v Mostě, který příští rok oslaví už pětatřicáté výročí.
Samotné závody se v Mostě konaly od konce druhé světové války, ten úplně první se jel 25. Května 1947. V komunistickém Československu však motosport nepatřil mezi protěžované sporty, a tak i když se ve městě pravidelně pořádaly závody, vždy se jezdilo na provizorním okruhu v ulicích města. V sedmdesátých letech se nový okruh vytyčil na novém obchvatu Mostu a brzy se stal oblíbený nejen mezi domácími závodníky. Konali se zde dokonce závody prestižní Intersérie. Se vzrůstajícími požadavky na bezpečnost i komfort však bylo jasné, že na provizorním okruhu nelze mezinárodní závody pořádat donekonečna.
Proto bylo v roce 1976 rozhodnuto, že vytěžený povrchový hnědouhelný důl Vrbenský v blízkosti zástavby bude v rámci rekultivace přestavěn na závodní okruh. Před staviteli vedenými Václavem Pauerem stál nelehký úkol. S minimálními znalostmi a na omezené ploše navrhnout náš první závodní okruh. Jejich jediným pomocníkem byly předpisy FIA a poznatky získané návštěvou německých okruhů Hockenhemiring a Nürburgring. Návrh úspěšně vytvořili a tak se o dva roky později mohlo začít stavět. Okruh byl dobudován v roce 1983 a stal se tak prvním moderním závodním okruhem na našem území.
V roce 2003 bylo rozhodnuto o modernizaci areálu. První malá šikana po startu byla přestavěna na větší a začal se budovat polygon bezpečné jízdy.
Od svého založení hostil okruh již mnoho zajímavých sérií. Jezdila se na něm Intersérie, závody historických formulí a od osmdesátých let každoročně hostí evropský šampionát tahačů.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz