Čína se dlouhodobě potýká s problémy emisí, proto tamní vláda velmi hojně podporuje nejrůznější programy pro snížení oxidů dusíku v ovzduší. Toho se chytli výrobci elektromobilů, kteří rozjíždějí svůj byznys ve velkém. V současné době je jich 487.
Podpora a dotace od státu je enormní
Čistě elektrická vozidla zažívají v Evropě velký boom. Největší značky se předhánějí v konceptech, které chtějí do dvou let dostat na trh. V Číně je situace trochu jiná. Tamní vláda podle informací Wall Street Journal přichystala pro výrobce ryze elektrických vozů štědré dotace, v přepočtu asi 330 miliard korun. Už nyní schválen další téměř bilión korun. Tato akce odstartovala masivní nárůst výrobců nových elektrických vozů.
Jestli se čínské vládě podaří i nadále udržet takto velké dotace pro výrobce elektrických vozů, může se stát čínský automobilový průmysl jedním z nejsilnějších na domácím i zahraničním trhu. Podle odhadů může začít cílit na státy v Evropě, kde se vlády potýkají s ekologickými problémy, konkrétně s velkým obsahem oxidů dusíků v ovzduší ve velkých městech. Jako první by na strategickém plánu mohlo být Německo.
V Číně nedostanete registraci pro spalovací agregáty
Zajímavostí je, že ve velkých čínských městech již nedostanete registraci na své motorové vozidlo. Naopak na elektromobil získáte registraci na počkání. Toto omezení platí především pro velká města, jako je Peking nebo Šanghaj, kde je enormní množství automobilů a život ve městech je díky spalinám z motorů nesnesitelný.
V Číně se navíc vyrábí automobilové akumulátory téměř pro celý svět a tak je jasné, že tamní vláda chce podpořit nové výrobce vozů, které odlehčí životnímu prostředí. Současných 487 výrobců se předhání s koncepty svých vozů a je jasné, že další firmy vzniknou. Podle odborníků však většina nových výrobců zanikne.
Nové firmy mají velký potenciál nabídnout zákazníkům mnohem více moderních technologií za přijatelnější ceny, než je tomu u zavedených značek.
Ukázkovým příkladem je například nová značka NIO, která pokořila svým elektrickým sporťákem rychlostní rekord. Firma Byton chce už příští rok začít vyrábět dvě čistě elektrické SUV a například skomírající firma Faraday Future díky dotacím a spolčení s investorem chystá velký návrat v podobě výroby prvního vozu.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz