

Automobilový průmysl prochází v posledním desetiletí zásadní transformací. V popředí stojí nástup elektromobility, přísnější emisní normy a tlak na uhlíkovou neutralitu. Tyto faktory nutně ovlivňují i autorizované a nezávislé servisy, které jsou závislé především na vozidlech se spalovacím motorem. S blížícím se rokem 2035, kdy má být v Evropské unii ukončen prodej nových vozidel se spalovacím pohonem, se nabízí otázka: co čeká sektor opravárenství? Bude postupně upadat, nebo se adaptuje na nové podmínky?
Současná dominance spalovacích motorů
I přes rozvoj alternativních pohonů zůstávají vozidla se spalovacím motorem stále drtivou většinou vozového parku. V České republice i v mnoha dalších evropských zemích tvoří více než 90 % registrovaných vozidel. Průměrné stáří aut přesahuje 15 let, což znamená, že tato vozidla budou na silnicích běžně jezdit ještě v dalších dvou dekádách.
To potvrzuje, že poptávka po servisu spalovacích aut jen tak nezmizí. Naopak – s přibývajícím věkem vozidel poroste náročnost údržby, výměny dílů a technické péče. Servisy se tedy mohou v následujících letech těšit na stabilní nebo i rostoucí objem práce, zvláště pokud se zaměří na ojeté vozy a vozidla mimo záruční lhůtu.
Postupný pokles: realita, ale ne přes noc
Není pochyb o tom, že v dlouhodobém horizontu dojde ke snížení počtu spalovacích vozidel. S ukončením jejich výroby a přísnějšími pravidly pro provoz – například nízkoemisními zónami – budou mít novější spalovací vozy omezený životní cyklus. Přesto jejich definitivní konec na silnicích přijde až po roce 2045–2050, a to v závislosti na tempu obnovy vozového parku.
V praxi tedy servisy nezažijí náhlý pokles klientely, ale spíše pozvolný přechod k novým typům zákazníků a novým technologiím. Klíčovým úkolem bude přizpůsobení se změně struktury vozidel – například vyššímu podílu hybridů, plug-in hybridů a elektromobilů.
Elektromobily a servisní výzvy
Elektromobily vyžadují zásadně odlišný přístup k údržbě. Jejich konstrukce je mechanicky jednodušší – chybí olejové výměny, rozvody, výfukové soustavy, turbodmychadla či spojky. To vede k nižší frekvenci servisních úkonů a nižším příjmům ze základní údržby.
Na druhou stranu přinášejí nové výzvy: servis baterií, vysokonapěťové systémy, softwarová diagnostika, řízení tepelného managementu nebo opravy karoserií, které bývají u elektromobilů konstrukčně odlišné. Pro mnoho servisů to znamená nutnost investic do vybavení, školení personálu a spolupráce s novými dodavateli dílů.
Specializace jako cesta k přežití
V novém prostředí budou muset servisy čelit rozštěpení trhu. Jedna část servisů se bude nadále zaměřovat na klasická spalovací auta, a to především v segmentech:
- youngtimerů a veteránů (stále populárnější oblast s investičním potenciálem)
- rozvojových trhů, kde budou spalovací auta dominovat ještě dlouho
- zemědělské a pracovní techniky, která zůstane na fosilních palivech déle než osobní doprava
Druhá část servisů se bude specializovat na novou mobilitu – elektromobily, vodíkové vozy a vozidla s pokročilými asistenčními systémy. Tito poskytovatelé budou muset být schopni:
- pracovat s vysokonapěťovými obvody
- diagnostikovat složité softwarové problémy
- komunikovat s výrobci přes online platformy
- řešit bezpečnostní a autonomní systémy
Nové příležitosti pro podnikání
Vedle tradičního servisu se objevují i nové oblasti, které budou v příštích letech růst:
- Recyklace a repase baterií – využití starých akumulátorů, jejich testování a výměna vadných článků.
- Mobilní servisní jednotky – opravy na místě, zejména u flotil a elektromobilů.
- Software management – aktualizace, diagnostika a konfigurace digitálních systémů, OTA aktualizace.
- Retrofit a přestavby – přestavba spalovacích aut na elektromobily (např. u veteránů nebo městských dodávek).
Servisy, které se těmto trendům přizpůsobí, budou moci rozšířit nabídku služeb a získat nové zákaznické skupiny, včetně firemních flotil nebo sdílených vozidel.
Role vzdělávání a přístupu k datům
Zásadním faktorem úspěchu bude dostupnost odborného vzdělání a přístup k technickým datům. Mnoho servisů dnes čelí problému, že výrobci omezují přístup ke softwarům a diagnostice, čímž ohrožují nezávislé opravce. V tomto směru sehrává důležitou roli legislativa EU, která se snaží zajišťovat rovné podmínky pro autorizované i nezávislé servisy.
Investice do školení techniků, spolupráce se školami a technologickými firmami, stejně jako sdílení know-how mezi servisními sítěmi, bude klíčem k udržení konkurenceschopnosti.
Počet vozidel se spalovacím motorem bude v následujících letech pozvolna klesat, ale rozhodně nezmizí přes noc. Servisy tak mají před sebou období paralelního fungování dvou světů – klasických technologií a nové elektromobility. Ti, kdo se dokážou přizpůsobit, investují do lidí a technologií a najdou si své místo v rychle se měnícím trhu, budou mít šanci nejen přežít, ale i růst.
Budoucnost opravárenství nebude méně důležitá – bude jen jiná. Méně oleje a výfuků, více dat, elektřiny a digitalizace. Ale jedna věc zůstane: potřeba spolehlivých odborníků, kteří udrží mobilitu v chodu – bez ohledu na to, co pohání kola.