Aquaplaning patří mezi jedno z největších rizik, které na nás na silnicích číhá. A nemusí k němu dojít jen při prudkém dešti, stačí k němu i jedna louže, když už je několik hodin po dešti a všude jinde je sucho.
Aquaplaning znamená, že se mezi pneumatiku a vozovku dostane voda, kterou vzorek na pneumatice nedokáže dostatečně rychle odvádět. V daný okamžik je tak auto téměř neřiditelné. Není to však to samé jako dostat smyk na kluzké vozovce. Při tom se kola stále dotýkají asfaltu a máte tak více možností na něj reagovat.
Pokud k aquaplaningu dojde, nešlapejte na brzdu. Jen sešlápněte spojku a dejte nohu z plynu. Držte volant ve směru jízdy. Pokud budete zatáčet a kola se „chytnou“ asfaltu, v daný okamžik auto prudce zatočí ve zvoleném směru a snadno se dostanete do smyku.
A jak mu předcházet, abyste k němu pokud možno vůbec nedošlo? V první řadě snižte rychlost, aby pneumatiky stačily odvádět vodu. Samozřejmě čím hlubší dezén máte, tím lépe. Dle našich zákonů musíte mít na voze dezén o hloubce 4mm u zimních pneumatik, 1,6mm u letních. Z hlediska předcházení aquaplaningu se však velmi doporučuje i letní pneumatiky používat s minimálně 4mm vzorkem. Důležitý je i správný tlak v nich, podhuštěné pneumatiky jsou k aquaplaningu mnohem náchylnější. Nezapomeňte, že stačí mít plně naložené auto a bez dofouknutí kol je už budete mít podhuštěné. Pokud tedy budete vyrážet na dovolenou či na víkend na chatu, nezapomeňte před jízdou zvýšit tlak v kolech o 10 až 15%. A samozřejmě se snažte vyhýbat všem místům, kde lze očekávat hodně vody. Zejména naše neslavné „vyjeté koleje“ jsou místem, kde může být i několik centimetrů vody.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz