https://www.youtube.com/watch?time_continue=70&v=wL3YvOe0ZgE
Není neobvyklé potkat na silnici nadrozměrný náklad. Většinou se jedná jen o větší přívěs za nákladním vozem, který na silnici bez větších problémů minete. Občas je ale po silnici potřeba přepravit něco opravdu velkého a těžkého. Na to se často používá systém podvalníků SPMT
Zkratka SPMT pochází z angličtiny, je to self-propelled modular transporter (v češtině samohybný modulární transportér) vyráběný nizozemskou společností Mammoet. Jedná se o vozidlo, které má rovnou ložnou plochu a pod ní velký počet malých širokých kola. Díky tomu dokáže rozložit váhu nákladu na silnici tak, že ji nezničí. Kola se mohou otočit o 180°, takže se s ním dobře manipuluje i v omezených prostorech. Mohou tak jezdit nejenom podélně, ale i příčně, otáčet se na místě a podobně. Všechna mají hydraulické odpružení, pomocí kterého lze docílit toho, aby byl náklad neustále v rovině, i když se jede po šikmém terénu.
Jednotlivé vozítka se mohou skládat dohromady jako stavebnice a tak mohou převést libovolně velký náklad (resp. jediným limitem je průjezdný profil silnice). Celý systém je řízen počítačem, takže se chovají jako jeden velký přívěs. Na přepravách na delší vzdálenosti se zapojí za nákladní vůz, který s nimi jede jako s klasickým návěsem. Při manipulaci na místě (např. na stavbě) se vůz odpojí a podvalníky řídí pověřený pracovník pomocí RC signálu. Pro tento účel se k nim připojí jednotka se spalovacím motorem (na obr. 2 je to ta červená krabice vepředu).
První exempláře se objevily už v sedmdesátých letech. V letech osmdesátých došlo k úpravě konceptu do podoby, který můžeme vidět dnes. Šířka jednoho podvalníku se ustálila na 2,44 metrech, což přesně odpovídá šíři mezinárodního kontejneru.
Více článků si můžete přečíst na portálu motoristika.cz