Motorkáři jsou po chodcích a cyklistech nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu. Zároveň je u nich riziko dopravní nehody několikanásobně vyšší než u řidičů osobních automobilů. Chrániče na motorku samozřejmě nejsou všemocné, ale mohou zmírnit jinak fatální následky. Ať už se jedná o chrániče do oblečení, páteřové chrániče nebo chrániče krku, mají své opodstatnění.
Úrazy krční páteře končí fatálně
Ochrana krční páteře pouhými krunýři je většinou nedostatečná. Při pádu a nárazu totiž dojde k předklonění a zaklonění hlavy až za hranici fyzických možností a může dojít k obávané zlomenině páteře. Následky jsou většinou fatální a většinou končí ochrnutím a upoutáním na invalidní vozík, pokud ne rovnou smrtí.
Chrániče krku začali poprvé používat jezdci Formule 1 a zanedlouho už se staly součástí povinné výbavy všech závodníků. Odtud už byl jen krůček k ostatním motoristickým sportům, tedy i k jízdě na motorce.
Předchůdcem dnešních krčních chráničů byl tzv. neck-donut, který svou funkci plnil sice obstojně, ale co se týče komfortu, nebyl nic moc. Připomínal v podstatě velkou tlustou šálu omotanou kolem krku, a stejně tak hřál, což v parném létě není zrovna žádoucí. Moderní krční páteře už jsou na tom trochu lépe. Jedná se o konstrukci, kterou si nese jezdec na ramenou a upevňuje se kolem krku. Umožňují volnější pohyb, ale zároveň nedovolí hlavě vychýlit se mimo bezpečný úhel.
Ochrana není nikdy zbytečná
Krční chránič by se měl kombinovat s dobře padnoucím chráničem páteře, který bohužel dodnes spousta motorkářů považuje za zbytečnost. Pravdou je, že poranění páteře patří k nejzávažnějším život ohrožujícím komplikacím.
Je jasné, že navlékat na sebe několik druhů chráničů před každou jízdou není zrovna pohodlné a dost možná máte strach, že se výrazně omezí vaše hybnost. Naštěstí dnešní moderní materiály a technologie výroby umožňují vyrábět vysoce funkční a zároveň komfortní prvky, které vám mohou zachránit život.
Jaké další chrániče na motorku?
Kromě chrániče krční páteře existuje na motorce řada dalších chráničů, které pomáhají chránit jezdce před zraněními. Některé z nejčastěji používaných chráničů na motocyklu zahrnují:
Chrániče loktů a ramen: Tyto chrániče jsou navrženy tak, aby chránily klouby loktů a ramen před nárazy a odřeninami. Obvykle jsou vyrobeny z pevných materiálů, jako je plast nebo odolné tkaniny, a jsou integrovány do speciálních bund nebo jsou připevněny k oblečení.
Chrániče kyčlí: Chrániče kyčlí jsou navrženy k ochraně boků a bederní páteře před zraněními. Mohou být vyrobeny z tvrdých materiálů, jako je plast nebo kevlar, a jsou často součástí speciálních kalhot nebo je možné je nosit odděleně.
Chrániče kolenních kloubů: Tyto chrániče poskytují ochranu pro kolenní klouby a spodní část stehen. Jsou navrženy tak, aby absorbují nárazy a snižovaly riziko zlomenin nebo jiných zranění při pádu. Mohou být pevné nebo flexibilní a jsou obvykle vybaveny poutky nebo suchými zipy pro snadné nasazení a sundání.
Chrániče holení: Chrániče holení poskytují ochranu pro lýtkové kosti a kotníky. Jsou vyrobeny z tvrdých materiálů a jsou často nošeny pod kalhotami nebo připevněny k botám. Chrániče holení mohou být pevné nebo flexibilní a chrání tyto citlivé oblasti před úrazy a odřeninami.
Chrániče zápěstí: Tyto chrániče jsou určeny pro ochranu zápěstí a dolní části paže. Jsou vyrobeny z tvrdých materiálů a mohou být nošeny pod rukavicemi nebo integrovány do speciálních rukavic s ochrannými prvky.
———-Komerční článek———