Historie automobilky Abarth | Abarth je pro některé pouze přídomek ke sportovním modelům Fiatu. Tato značka má však mnohem hlubší historii než upravování produkčních aut. Jedná se o italskou firmu s charakteristickým štírem ve znaku. Založena byla v roce 1949 rakušanem Carlem Abarthem. Od svého zakladatele nepřebrala pouze jméno, ale štír je navíc znak, ve kterém se Carlo Abarth narodil.
Dokonalé závodní stroje
Auta značky Abarth patřily zažily nejúspěšnější éru v šedesátých letech 20. století. Automobilka se soustředila hlavně na kategorii od 850 cm3 do 2 000 cm3. Poráželo tak soudobé vozy Porsche a Ferrari. V roce 1963 se podařilo továrnímu týmu vyhrát závod 500 km na Nürburgringu s jezdci Hansem Herrmannem a Teddym Pilettem. Další známý tovární jezdec byl Johann Abt. Značka mu příslíbila možnost řídit jakékoliv tovární auto zdarma, pokud vyhraje všechny závody do kterých nastoupí. Nakonec se mu povedlo vyhrát ze celkových 30 závodů celkem 29. V tom třicátém skončil druhý.
Odkoupení Fiatem
Již v té době vyráběla mimo výkonných aut také různé tuningové kity a laděné výfuky pro ostatní bozy. Jednalo se hlavně o značku Fiat. Zmíněná automobilka Fiat později v roce 1971 odkoupila celou výrobní část Abarthu. Zbylou závodní část odkoupil Enzo Oseel, který později založil úspěšný tým Ossela.
Závodní krev v nových vozech Abarth
Po odkoupení se Abarth stal závodním oddělení samotné značky Fiat. Měli k dispozici produkční modely a další prostředky, díky čemuž mohli i nadále prosperovat v auto-sportu. Označení Abarth získaly mimo modely Fiatu také vozy dceřiných automobilek Autobianchi a Lancie.
Po několika letech útlumu bylo oddělení Abarth oživeno v roce 2007 modely Grande Punto Abarth a Grande Punto Abarth S2000. V roce 2008 přišel dnes již velmi rozšířený Fiat 500 Abarth.
V současné době není značka Abarth na Fiatu zcela závislá, neboť má možnost pracovat na vlastních projektech a vylepšeních.
Více informací na Wikipedii ZDE:
Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz