

S rostoucím tlakem na zlepšení kvality ovzduší, snižování emise skleníkových plynů a zklidnění městského prostředí se stále více evropských i světových měst rozhoduje pro regulaci nebo úplný zákaz vjezdu dieselových kamionů do center. Tento trend, který je součástí širšího přechodu k udržitelné mobilitě, zásadně mění podobu městské logistiky, nákupního chování i strategii dopravců. Města se tak stávají nejen prostorem k životu, ale i laboratoří nových logistických a dopravních řešení.
Proč zákaz dieselových kamionů?
Hlavním důvodem je znečištění ovzduší, které ve městech pochází z velké části právě z naftových motorů. Dieselové kamiony produkují oxid dusičitý (NO₂), pevné částice (PM10, PM2,5) a další látky, které přispívají k respiračním onemocněním, kardiovaskulárním problémům a celkové zátěži veřejného zdraví. V hustě obydlených oblastech jsou dopady této dopravy výraznější a často překračují limity stanovené Světovou zdravotnickou organizací (WHO).
Dalším důvodem je hluková zátěž, která je u velkých nákladních vozidel citelná, zejména ve starších čtvrtích bez kvalitní izolace. Zákazy mají také motivovat k přechodu na ekologičtější vozidla – především elektrická, vodíková nebo hybridní řešení.
Jaká města již zákaz zavedla nebo plánují
Zákazy nebo omezení vjezdu dieselových kamionů již platí nebo se připravují v mnoha evropských metropolích. Mezi nejaktivnější patří:
- Amsterdam a Rotterdam – od roku 2025 zde bude úplný zákaz vjezdu vozidel se spalovacím motorem do vybraných zón.
- Paříž – plánuje od roku 2024 zakázat vjezd všech dieselových vozidel do městského centra a od 2030 i všech spalovacích motorů.
- Berlín – rozšířil nízkoemisní zónu na nákladní dopravu a připravuje zónu s nulovými emisemi.
- Londýn – zavádí ULEZ (Ultra Low Emission Zone) a LEZ pro nákladní vozidla, kde vstup pro starší dieselové kamiony znamená vysoké poplatky.
- Brusel, Milán, Madrid, Kodaň – mají zavedena různá emisní omezení a časově řízené vjezdy pro těžkou dopravu.
V České republice se zatím jedná spíše o diskuse na úrovni měst, například Praha připravuje nízkoemisní zónu, která by mohla zahrnovat i zákaz vjezdu pro starší dieselová nákladní vozidla.


Kdo je zákazem nejvíce ovlivněn
Zákaz se týká především dopravních a logistických firem, které dosud využívaly dieselové kamiony a dodávky k zásobování obchodů, podniků, restaurací a zákazníků ve městech. Mnohé z těchto firem nyní čelí výzvě, jak:
- Přizpůsobit vozový park novým požadavkům
- Optimalizovat trasy a sklady mimo centrum
- Investovat do elektrických nebo vodíkových vozidel
- Zavést mikrologistické huby na okraji měst a využívat menší, ekologičtější vozidla pro „poslední míli“
Možné dopady a výzvy
Zavedení zákazu má celou řadu důsledků – pozitivních i problematických:
- Pozitivní efekty:
- Zlepšení kvality ovzduší a snížení emisí NO₂
- Méně hlukového zatížení v hustě obydlených oblastech
- Podpora čistých technologií a inovací ve vozidlovém parku
- Vyšší atraktivita center pro obyvatele i turisty
- Negativní nebo rizikové dopady:
- Zvýšené náklady pro dopravce na přechod na nové technologie
- Snížení dostupnosti zboží a zpoždění doručení v přechodném období
- Nedostatečná nabíjecí infrastruktura pro elektrické kamiony
- Možné zvýšení cen logistických služeb a dopadu na spotřebitele
Možnosti řešení a adaptace
Aby byl zákaz vjezdu dieselových kamionů skutečně funkční a přijatelný pro všechny strany, je třeba nabídnout komplexní balíček podpory:
- Státní a městské dotace na pořízení nízkoemisních vozidel
- Výstavba nabíjecích a vodíkových stanic
- Zavedení nízkoemisních logistických zón s možností překládky zboží
- Podpora sdílené logistiky, tzv. „urban freight consolidation centers“
- Zvýhodnění přístupu pro ekologické dopravce formou úlev na poplatcích nebo přednostního vjezdu
Trendy do budoucna
S postupující elektrifikací dopravy a vývojem autonomních technologií lze očekávat, že zákaz vjezdu dieselových vozidel bude jen jedním z kroků k kompletně bezemisní městské dopravě. Města se stále více orientují na:
- Mikrologistiku (elektrické dodávky, cargo kola, drony)
- Nízkoprofilové a kompaktní kamiony
- Plně autonomní logistické jednotky, které se přizpůsobí podmínkám městského provozu
Zákaz vjezdu dieselových kamionů do center měst není jen regulací – je to zásadní změna paradigmatu ve způsobu, jak se plánuje a provozuje městská doprava. Tato změna je motivována snahou o čistší vzduch, klidnější ulice a kvalitnější městské prostředí, ale zároveň klade nároky na rychlou adaptaci ze strany průmyslu, dopravců a správců infrastruktury. Úspěch této transformace bude záviset na rovnováze mezi ekologickými cíli a ekonomickou realitou. Pokud se podaří tuto rovnováhu najít, městská logistika může vstoupit do nové, udržitelné éry – bez kouře, bez hluku, a přesto plně funkční.