

Virtuální testovací jízdy s rozšířenou realitou (AR) představují jeden z nejnovějších trendů v oblasti automobilového marketingu, vývoje vozidel a zákaznického zážitku. Díky využití moderních technologií rozšířené reality (Augmented Reality) mají uživatelé možnost vyzkoušet si vlastnosti vozidla bez fyzického kontaktu, a to v realistickém nebo interaktivním digitálním prostředí.
Tento koncept je reakcí na digitalizaci prodeje, rostoucí požadavky zákazníků na personalizovaný přístup a také na potřebu minimalizovat provozní náklady a ekologickou zátěž během tradičních testovacích jízd.
Co je virtuální testovací jízda s AR
Virtuální testovací jízda je digitální simulace, při které uživatel vizuálně i interaktivně zažívá jízdu ve vozidle, aniž by musel být fyzicky přítomen uvnitř automobilu. Pomocí rozšířené reality jsou do reálného světa promítány digitální prvky jako:
- Virtuální model vozidla v reálném prostředí (např. na ulici nebo doma),
- Interaktivní interiér s přístupem k ovládacím prvkům a infotainmentu,
- Simulace jízdy v různých podmínkách (město, dálnice, terén),
- Zobrazení funkcí bezpečnostních asistentů nebo spotřeby energie.
AR funguje buď přes chytré brýle, mobilní zařízení nebo headsety typu HoloLens, Magic Leap nebo Meta Quest Pro.
Jak technologie funguje
Systém obvykle využívá:
- Mobilní aplikace nebo webové rozhraní s podporou ARKit (Apple) nebo ARCore (Android),
- 3D modely a simulace pohybu vozidla, vytvořené z CAD dat výrobce,
- Senzory a GPS, které doplňují polohové informace o reálném prostředí,
- Uživatelské rozhraní, které umožňuje interakci s funkcemi auta (např. změna barvy, konfigurace výbavy, otevření dveří, virtuální ovládání displeje).
Zákazník si tak může prohlédnout vozidlo v reálném měřítku, „usednout“ za volant a přepínat režimy jízdy – včetně zobrazení simulovaných silnic, překážek nebo dopravních situací.
Výhody virtuálních testovacích jízd
Nasazení AR testovacích jízd přináší zásadní výhody pro automobilky i koncové uživatele:
- Nižší náklady a logistika – odpadá nutnost fyzicky přistavovat vozidlo každému zájemci,
- Dostupnost 24/7 – zájemce může absolvovat jízdu kdykoli a kdekoli,
- Ekologické řešení – žádné emise, palivo ani zátěž pro testovací flotilu,
- Personalizace – uživatel si může „vybrat“ přesně ten model a výbavu, kterou zvažuje,
- Zvýšení zážitku a atraktivity – zejména pro technologicky zaměřené generace.


Příklady z praxe
Mnoho výrobců již AR testování implementovalo nebo testuje:
- Porsche – Taycan AR Visualizer – umožňuje vkládat vůz do prostředí pomocí mobilního telefonu a sledovat detaily designu i interiéru,
- BMW iX Experience – simulace funkce AR HUD v reálném světě skrze aplikaci,
- Volvo s Google AR – kombinace Google ARCore a interaktivního katalogu modelu XC60,
- Audi – Holoride – propojení jízdy s AR herním zážitkem pro cestující (virtuální krajina reaguje na pohyb vozidla),
- Genesis – Digital Showroom – komplexní AR testovací simulace včetně jízdy i zvukového zážitku.
Využití ve vývojovém a servisním procesu
Kromě marketingu má AR testování význam i ve fázi vývoje a školení:
- Designéři a inženýři testují ergonomii nebo viditelnost ještě před výrobou fyzického prototypu,
- Servisní technici používají AR brýle k diagnostice a školení na dálku (např. pomocí dat z OBD a 3D instrukcí),
- Školení řidičů vozových parků může probíhat plně digitálně.
Výzvy a omezení
Navzdory výhodám zatím existují určitá technologická omezení:
- Kvalita a realističnost simulace závisí na výkonu zařízení,
- Nedostatečná hmatová zpětná vazba – nelze pocítit chování vozidla (zrychlení, podvozek, hluk),
- Požadavek na připojení k internetu a zařízení s vyšším výpočetním výkonem,
- Regulační omezení – v některých zemích není AR testování uznáno jako plnohodnotná náhrada fyzické jízdy.
Budoucnost AR testovacích jízd
Očekává se, že v horizontu několika let dojde ke kombinaci:
- Rozšířené a virtuální reality (AR/VR) s umělou inteligencí pro generování realistických scénářů,
- Hybridních zážitků, kdy AR bude doplňovat fyzickou testovací jízdu např. ukazováním „neviditelných“ prvků (asistenti, aerodynamika, vnitřní toky energie),
- Metaverse autosalonů – kde si zákazníci vyzkouší jízdu a konfiguraci v digitálním prostředí a vůz pak objednají online.
Virtuální testovací jízdy s rozšířenou realitou mění způsob, jakým zákazníci poznávají a vybírají svá vozidla. Nabízejí kombinaci digitální inovace, flexibility a zážitku, která reflektuje nároky moderního uživatele. I když nenahradí skutečný zážitek z fyzické jízdy, představují významný nástroj budoucnosti automobilového průmyslu, obchodu i technického vývoje.




















