Historie automobilky Tesla motors

Historie automobilky Tesla je velmi kuriózní záležitostí, avšak její nejmodernější technologie nenechají v klidu jedinou konkurenční automobilku. Jak značka Tesla vznikla?

Historie automobilky Tesla má za sebou velmi kuriózní historii, za kterou vděčíme jednomu nadšenci jménem Elon Musk. Jeho život je obdivuhodný, stejně tak jako vozy, které vyrábí. Vše začalo jedním vyhozeným golfovým vozíkem na smetišti, který objevil Jeffrey Straubel. Ten později vystudoval energetické systémy a zájem o elektrovozy se u něj rozvily naplno.

Po studiích pracoval ve společnosti Rosen Motors, založenou bratry Rosenovými, jako inženýr pohonů. Bratři později založili firmu Volacom, leteckou společnost, využívající hybridní pohon od Straubera, který mimochodem stihl přestavil staré Porsche 944 na elektrický pohon, s čímž pokořil rekord na čtvrt míle během 17.28 vteřin. V roce 2002 zakládá Elon Musk společnost SpaceX.

Následující rok se Strauber setkává s Muskem a probírají spolu oblast elektromobility v letectví. Po poobědvání s Haroledem Rosenem, kde probírali úžasné sportovní vlastnosti elektromobilu od firmy AC Propulsion s dojezdem 250 mil a zrychlením z nuly na sto za čtyři vteřiny, se v Muskovi zrodil nápad. Vyrábět elektromobily. Vozy, které nadchnou svými výkony a zároveň nebudou zatěžovat životní prostředí emisemi.

Firmu AC Propulsion navštívil a vůz si projel. Byl uchvácen. A tak Musk přesvědčoval vedení AC Propulsion, aby se pustili do výroby a prodeje předvedeného modelu. Firma však neměla zájem a tak se zrodil další plán. Tom Gade, tehdejší šéf AC Propulsion, seznámil Muska s týmem lidí, kteří měli v plánu něco podobného.

Přichází Tesla Motors

Po vyčerpávajících schůzkách Elon Musk zakládá společnost Tesla Motors, kde se stává předsedou a vedoucím produktového designu. Strauber se stává Chief Technical Officer – manažerem technologií. Výkonným ředitelem se stává Eberhard a Lan Wright je prvním zaměstnancem nové firmy na pozici viceprezidenta vývoje vozů.

Elon vkládá vlastní kapitál

Do začátku nově vzniklé automobilky dává ze svého Elon Musk částku 7,5 mil. amerických dolarů. Finanční prostředky dodává i v následujících letech. Mezi další společnosti, které do automobilky investovaly, jsou například SDL Ventures a Compass Technology Partners.

Zrodil se Roadster

Během dvou let od založení značky se Tesle daří vybudovat plně funkční továrnu na výrobu elektomobilů a přichází s prvním úspěchem v podobě Roadsteru.

Roadster je prvním modelem automobilky, který značce zajišťuje dostatečně velkou publicitu. Poháněn je lithium-iontovými akumulátory, nabízející dojezd 400 kilometrů na plné nabití. První vůz se objevuje na veřejnosti v roce 2006 a první stovka kusů se prodala během tří týdnů. Masová výroba začíná v roce 2008. Od prvního modelu se do konce výroby (2012) vyrobí přes 2 550 Roadsterů, vyvezených do více jak 31 zemí světa.

Už v roce 2012 automobilka hlásí, že další rok bude prvním rokem, kdy se společnost dostane do zisku.

Tesla Model S

Druhým modelem automobilky je Tesla Model S, sedan z roku 2012. Nejdříve se Model S nabízel se třemi různými kapacitami baterie, nejmenší verze 40 kWh se později díky nízkému zájmu prodeje vyškrtne z nabídky a zůstávají dvě verze se 60 a 85 kWh bateriemi.

Model S získává pozitivní ohlasy a nejlepší ocenění snad po celém světě. Vyprodány jsou modely na několik měsíců dopředu a automobilka začíná řešit problémy, jak dále postupovat ve výrobě tak, aby uspokojila širokou poptávku svých nadšených zákazníků.

Později se model prodává s výkonnějšími bateriemi a to s kapacitou 70 kWh a 100 kWh v různých výkonnostních variantách. Nejsilnější baterie nabízí zrychlení z nuly na sto za 2,7 sekundy, maximálka činí 250 km/h a dojezd je až 613 kilometrů. Samozřejmě v závislosti na jízdních vlastnostech a povětrnostních vlivech. V roce 2016 dostává Model S zajímavější design, který se sjednotil s modelem X. Model S si získává prvenství v překročení hranice miliardy najetých mil, v přepočtu asi 1,6 miliardy kilometrů bez vypouštění emisí do ovzduší.

Tesla Model X

V únoru 2012 automobilka oznamuje vývoj nového Modelu X. Jde o první elektrické SUV značky, která pojme sedm pasažérů a získává hned dva úložné prostory. V tom samém roce se více než tisíc lidí zúčastní odhalení prvního Modelu X. Na tomto shromáždění Musk ujišťuje zákazníky, že první auto se do výroby dostane už následující rok. V únoru roku 2013 ale automobilka oznamuje přesun produkce na konec roku 2014. Už v roce 2013 však automobilka začíná přijímat první objednávky na Model X a první vůz se novým majitelům předá už 29. září 2015.

Tesla Model 3

Jeden z nejdostupnějších elektromobilů současnosti nese název Tesla Model 3. První odhalení Modelu 3 přišlo v březnu 2016 a první dodávky se plánovaly na koci roku 2017. Automobil se stal během chvíle naprostým hitem, z čehož automobilka těží maximum. Už během prvního představení získá společnost více než sto tisíc rezervací a ke konci roku 2016 už hlásí čtyři sta tisíc  rezervací.

Elektromobil vychází ze strategie společnosti, začít vyrábět luxusní elektrovozy a následně nabídnout zákazníkům i cenově výhodnější modely. Model 3 je postavený na designu Modelu S, ale je asi o pětinu menší. Na výrobu kostry se oproti hliníku, používaného na Model S, používá ocel. Model 3 navíc při nákupu zahrnuje přístup k síti nabíjecích stanic Supercharger. Zrychlení z nuly na sto zvládne za šest sekund a na jedno nabití urazí až 320 kilometrů.

Automobilka Tesla vyvíjí autopilota

Od roku 2014 pouští automobilka do světa svého autopilota. Jde o poloautonomního asistenta řízení, který je dostupný ve všech vozech Tesla. Automobily jsou vybaveny speciálními kamerami nad čelním sklem, na bocích, nad předními i zadními nárazníky akustickými senzory a také radarem. Tyto systémy pomáhají vozům rozpoznat dopravní označení, jízdní pruhy, překážky na cestě i ostatní vozidla. První dopravní nehoda při použití autopilota přišla dva roky po jeho spuštění, a to po více než 200 milionech kilometrů.

Automobilka bývá často kritizována za to, že svého pokročilého asistenta řízení označuje za autopilota. Toto označení může řidiče mást. Tesla však výrazně upozorňuje, že autopilot je doplňkem pro snadnější řízení, zvláště na dlouhých úsecích (dálnice apod.) nikoli samočinné řízení vozu. Funkce autopilota jsou výrazně omezeny na okresních silnicích, kde musí v určitých chvílích převzít řízení do svých rukou řidič.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz