

SUV a pick-upy patří v posledních letech k nejoblíbenějším typům vozidel na světě. Jejich popularita vychází z kombinace prostornosti, robustnosti, všestranného využití a často i vyšší bezpečnosti. Zatímco ve městech i na evropských trzích se stále více prosazují elektromobily a hybridy, otázkou zůstává, kde mají ještě spalovací SUV a pick-upy šanci na přežití. Navzdory rostoucím regulačním tlakům a přísnějším emisním normám zůstávají tato vozidla v mnoha částech světa stále nepostradatelná.
Proč jsou SUV a pick-upy tak populární?
SUV (sport utility vehicles) i pick-upy se vyznačují většími rozměry, vyšší světlou výškou a schopností zvládnout terénní podmínky, tahání přívěsů, převoz nákladu nebo rodinné cestování. Zatímco SUV bývají častěji využívána jako komfortní rodinná auta, pick-upy plní funkci pracovních vozidel, zejména v zemědělství, stavebnictví nebo expedičním cestování.
Jedním z hlavních důvodů, proč mnoho uživatelů stále volí spalovací motory, je jejich dostupnost, jednoduchost a dojezd. V oblastech s řídkým osídlením, bez rozvinuté elektrické infrastruktury, jsou dieselové a benzinové pohony často jedinou realistickou volbou.
Kde mají spalovací SUV a pick-upy ještě budoucnost?
Severní Amerika
Spojené státy americké a Kanada zůstávají baštou pick-upů se spalovacím motorem. Modely jako Ford F-150, Chevrolet Silverado nebo RAM 1500 patří dlouhodobě k nejprodávanějším vozům v zemi. Vzhledem k velikosti území, povětrnostním podmínkám a zvyklostem spotřebitelů je poptávka po velkých, silných a odolných vozidlech stále vysoká.
Přestože i zde se objevují elektrické verze (například Ford F-150 Lightning), zákazníci oceňují nízkou cenu paliva, dostupnost servisních služeb a ověřenou spolehlivost spalovacích jednotek.
Austrálie a Nový Zéland
V Austrálii dominují pick-upy, známé zde jako „utes“, včetně modelů jako Toyota Hilux, Ford Ranger nebo Isuzu D-Max. Vzhledem k rozlehlosti území, nedostatku nabíjecích stanic v odlehlých oblastech a častému využití vozidel v zemědělství a těžbě je zde dieselový pohon stále nepostradatelný.
Podobná situace je i na Novém Zélandu, kde pick-upy slouží nejen jako pracovní nástroje, ale i jako rekreační vozidla do hor, na pláže či farmy.


Latinská Amerika a Afrika
V těchto regionech je elektromobilita teprve v plenkách. Nedostatek infrastruktury, časté výpadky proudu a vyšší ceny elektrických vozidel znamenají, že spalovací SUV a pick-upy jsou zde jedinou možností pro široké vrstvy obyvatel.
Zejména modely s jednoduchou konstrukcí a vysokou odolností nacházejí své místo ve státech jako Brazílie, Argentina, Jižní Afrika nebo Nigérie. Klíčovými požadavky zde jsou nízké servisní náklady, dostupnost náhradních dílů a možnost provozu na různá paliva, včetně etanolu nebo LPG.
Východní Evropa a střední Asie
I v zemích jako je Kazachstán, Rusko, Ukrajina nebo Rumunsko zůstávají spalovací SUV a pick-upy klíčovým segmentem. Vzhledem k dlouhým vzdálenostem, náročnému terénu a často omezené infrastruktuře jsou dieselové modely preferované nejen soukromníky, ale i policií, armádou nebo záchrannými složkami.
Výrobci, kteří sází na spalovací SUV a pick-upy
Zatímco některé automobilky plánují zcela přejít na elektromobilitu, jiné sází na diverzifikaci nabídky. Mezi značky, které i v roce 2025 aktivně nabízejí spalovací verze SUV a pick-upů, patří:
Toyota – modely jako Land Cruiser a Hilux zůstávají v nabídce s dieselovými motory a vysokou spolehlivostí.
Ford – vedle elektrického F-150 Lightning stále vyrábí spalovací verze Rangeru i F-150, a to i pro mezinárodní trhy.
Isuzu a Mitsubishi – jejich modely D-Max a L200 jsou rozšířené v Africe, Asii i Austrálii a používají osvědčené turbodiesely.
Jeep – modely Wrangler a Grand Cherokee se nadále prodávají i v čistě benzinové verzi, ačkoliv značka rozšiřuje i nabídku plug-in hybridů.
Budoucnost spalovacích SUV a pick-upů v Evropě
V rámci Evropské unie je budoucnost spalovacích vozidel omezena přísnou legislativou. Norma Euro 7, platná od roku 2025, výrazně zpřísňuje emisní limity, což nutí výrobce zvyšovat ceny a přidávat složité technologie k filtraci emisí.
Přesto i v Evropě najdou spalovací SUV a pick-upy své místo, zejména ve venkovských oblastech, u profesionálů v zemědělství, lesnictví nebo stavebnictví. V některých zemích, jako je Česká republika, Polsko nebo Maďarsko, zůstává vysoký podíl registrací dieselových pick-upů kvůli jejich užitné hodnotě a daňovým výhodám.
Přestože tlak na dekarbonizaci dopravy roste, spalovací SUV a pick-upy budou v roce 2025 i nadále sehrávat důležitou roli — zejména v regionech, kde elektromobilita není zatím technicky nebo ekonomicky realizovatelná. Jejich robustnost, nezávislost na infrastruktuře a dlouhý dojezd z nich činí nepostradatelné nástroje v náročných podmínkách.
Budoucnost těchto vozidel možná není věčná, ale rozhodně není u konce. Dokud bude svět potřebovat vozidla schopná fungovat daleko od elektrických zásuvek, budou SUV a pick-upy se spalovacím motorem mít své místo na trhu — a to s plnou silou a hřmotem motoru pod kapotou.