Historie automobilky Land Rover

Historie automobilky Land Rover | Britská automobilka Land Rover, specializující se na výrobu terénních a víceúčelových vozů, představila světu svůj první vůz už v roce 1904.

Dávná historie a krušné časy Land Rover

Asi jako každá automobilka se i Land Rover musela vypořádat s nejrůznějšími eskapádami, válkami i hospodářskými krizemi. Jí se to ale podařilo a dnes patří mezi nejuznávanější automobilky, specializující se na tolik oblíbené terénní, víceúčelové a SUV vozy.

První motorové tříkolky

První automobil, který Land Rover pustil z dílny, nesl název Rover Eight. Byl to stroj, poháněný litrovým dvouválcem, chlazeným vzduchem. Další model, Rover 14/15 zajistil značce velkou popularitu a následně stabilitu na trhu. Jednalo se totiž o prostorově menší, nenáročný a velmi levný vůz. Pokud se jedná o tolik oblíbený Land Rover, hovoříme o vozu, který byl schopný projet cokoliv a dojet kamkoliv. Jeho jízdní vlastnosti nepřekonaly žádné jiné osobní, terénní, ba dokonce ani armádní vozy. Automobil byl nejdříve konstruován pro užití v zemědělství, zanedlouho se však jeho prodeje vyhouply na úroveň osobního vozu. Byl dokonce používán tam, kde ani konstruktéři nepomysleli, že by vůz mohl kdy projet.

Hospodářská krize postila i Land Rover

Krušné časy se na automobilku snesly v období třicátých let, kdy svět ovládla hospodářská krize. Tehdy přicházejí na scénu bratři Spencer a Maurice Wilksovi. Ti se stali výkonným a výrobním ředitelem firmy. Omezením výrobních programů na šest modelů dali možnost už v roce 1937 k jejich maximální modernizaci.

Za druhé světové války byla továrna značně zdevastována leteckými nálety a tak se z Coventry přestěhovala do bývalé letecké továrny v Soihullu. Po druhé světové válce nebylo o terénní vozy moc velký zájem. Proto se modely, prodávané v roce 1937, prodávaly i později a nastoupil také nový model, M1.

Výrobní náklady M1 byly nízké a pro lidi se stal vůz cenově přijatelný. Navíc nabízel praktické využití. Bohužel poválečná scéna určovala přísun surovin. Ocel byla limitována a automobilka také potřebovala více hliníku. Vůz dostal tedy jednoduchou hliníkovou karoserii, mechanické části z osobního vozu Rover a pohon všech kol. Rám byl vyroben z ocelové žebřiny. Vůz byl ojedinělý svou barvou. Světle zelenou barvu automobilka odkoupila od královského letectva, která se používala pro bombardéry. Volant byl u tohoto vozu instalován doprostřed, opět kvůli snížení nákladů na výrobu. Oficiální představení proběhlo v roce 1948 v Amsterodamu. První rok se ho prodalo na 3 048 kusů a v roce 1950 už to bylo dokonce 16 000 vozů.

Rok 1950 přináší nový vůz s pohonem pouze na zadní kola. Projekt STW nabídl několik prototypů, vycházejících z rukou Maurice Wilkse, čtyři roky od počátku vývoje byl však projekt zastaven. Tyto speciálně upravené Land Rovery si oblíbila armáda. Instalovány do nich byly motory z Rolls-Royce a pro bojové nasazení byly použity ve válce v Koreji. Upravené armádní vozy automobilka vyrábí dodnes pod označení Defender XD.

Roku 1951 bylo do Land Roveru použit motor o obsahu 1997 ccm, který měl lepší krouticí moment v nízkých otáčkách. O dva roky později vůz vyrostl o 86 palců na délku a rozvor vyrostl o 107 palců. V roce 1956 opět vyrostl na 109 palců a novinkou byl také motor, dieselový agregát s obsahem 2 052 ccm.

Do vozu Land Rover se tehdy vešlo deset pasažérů

Osobní vůz Rover nabídl v roce 1954, která byla postavená na hliníkové karoserii a ocelovém rámu. Do vozu se tehdy vešlo deset pasažérů. Vozy byly hojně využívány v Africe, kde vozy měly dvojitou střechu, jejích větší část byla nadřena světle krémovou barvou.

Od roku 2000 patří automobilka do skupiny Ford Motor Company a je řazena mezi značky Aston Martin, Jaguar a Volvo od Premier Automotive Group. V roce 2004 se stal nejúspěšnější automobilkou, co se do prodejů týče. Land Rover soustavně udržuje technologický náskok nad konkurencí. Technologie spojení karoserie a rámu Integrated Body-Frame™, kombinující výhody integrovaného rámu se samonosnou karoserií a patentovaný Terrain Response™, kontrolující chování vozů při rychlých manévrech na silnici. Tyto vychytávky patří k mnoha technologiím, které po vzoru Land Roveru používají i jiné automobilky.

Model Discovery 3, Range Rover 06 a Range Rover Sport nabízí zákazníkům novou kategorii vozů Sports Tourer. Freelander Land Rover a modernizace modelu Defender žene automobilku stále kupředu.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz