Historie automobilky Land Rover

Historie automobilky Land Rover | Britská automobilka Land Rover, specializující se na výrobu terénních a víceúčelových vozů, představila světu svůj první vůz už v roce 1904.

Dávná historie a krušné časy Land Rover

Asi jako každá automobilka se i Land Rover musela vypořádat s nejrůznějšími eskapádami, válkami i hospodářskými krizemi. Jí se to ale podařilo a dnes patří mezi nejuznávanější automobilky, specializující se na tolik oblíbené terénní, víceúčelové a SUV vozy.

První motorové tříkolky

První automobil, který Land Rover pustil z dílny, nesl název Rover Eight. Byl to stroj, poháněný litrovým dvouválcem, chlazeným vzduchem. Další model, Rover 14/15 zajistil značce velkou popularitu a následně stabilitu na trhu. Jednalo se totiž o prostorově menší, nenáročný a velmi levný vůz. Pokud se jedná o tolik oblíbený Land Rover, hovoříme o vozu, který byl schopný projet cokoliv a dojet kamkoliv. Jeho jízdní vlastnosti nepřekonaly žádné jiné osobní, terénní, ba dokonce ani armádní vozy. Automobil byl nejdříve konstruován pro užití v zemědělství, zanedlouho se však jeho prodeje vyhouply na úroveň osobního vozu. Byl dokonce používán tam, kde ani konstruktéři nepomysleli, že by vůz mohl kdy projet.

Hospodářská krize postila i Land Rover

Krušné časy se na automobilku snesly v období třicátých let, kdy svět ovládla hospodářská krize. Tehdy přicházejí na scénu bratři Spencer a Maurice Wilksovi. Ti se stali výkonným a výrobním ředitelem firmy. Omezením výrobních programů na šest modelů dali možnost už v roce 1937 k jejich maximální modernizaci.

Za druhé světové války byla továrna značně zdevastována leteckými nálety a tak se z Coventry přestěhovala do bývalé letecké továrny v Soihullu. Po druhé světové válce nebylo o terénní vozy moc velký zájem. Proto se modely, prodávané v roce 1937, prodávaly i později a nastoupil také nový model, M1.

Výrobní náklady M1 byly nízké a pro lidi se stal vůz cenově přijatelný. Navíc nabízel praktické využití. Bohužel poválečná scéna určovala přísun surovin. Ocel byla limitována a automobilka také potřebovala více hliníku. Vůz dostal tedy jednoduchou hliníkovou karoserii, mechanické části z osobního vozu Rover a pohon všech kol. Rám byl vyroben z ocelové žebřiny. Vůz byl ojedinělý svou barvou. Světle zelenou barvu automobilka odkoupila od královského letectva, která se používala pro bombardéry. Volant byl u tohoto vozu instalován doprostřed, opět kvůli snížení nákladů na výrobu. Oficiální představení proběhlo v roce 1948 v Amsterodamu. První rok se ho prodalo na 3 048 kusů a v roce 1950 už to bylo dokonce 16 000 vozů.

Rok 1950 přináší nový vůz s pohonem pouze na zadní kola. Projekt STW nabídl několik prototypů, vycházejících z rukou Maurice Wilkse, čtyři roky od počátku vývoje byl však projekt zastaven. Tyto speciálně upravené Land Rovery si oblíbila armáda. Instalovány do nich byly motory z Rolls-Royce a pro bojové nasazení byly použity ve válce v Koreji. Upravené armádní vozy automobilka vyrábí dodnes pod označení Defender XD.

Roku 1951 bylo do Land Roveru použit motor o obsahu 1997 ccm, který měl lepší krouticí moment v nízkých otáčkách. O dva roky později vůz vyrostl o 86 palců na délku a rozvor vyrostl o 107 palců. V roce 1956 opět vyrostl na 109 palců a novinkou byl také motor, dieselový agregát s obsahem 2 052 ccm.

Do vozu Land Rover se tehdy vešlo deset pasažérů

Osobní vůz Rover nabídl v roce 1954, která byla postavená na hliníkové karoserii a ocelovém rámu. Do vozu se tehdy vešlo deset pasažérů. Vozy byly hojně využívány v Africe, kde vozy měly dvojitou střechu, jejích větší část byla nadřena světle krémovou barvou.

Od roku 2000 patří automobilka do skupiny Ford Motor Company a je řazena mezi značky Aston Martin, Jaguar a Volvo od Premier Automotive Group. V roce 2004 se stal nejúspěšnější automobilkou, co se do prodejů týče. Land Rover soustavně udržuje technologický náskok nad konkurencí. Technologie spojení karoserie a rámu Integrated Body-Frame™, kombinující výhody integrovaného rámu se samonosnou karoserií a patentovaný Terrain Response™, kontrolující chování vozů při rychlých manévrech na silnici. Tyto vychytávky patří k mnoha technologiím, které po vzoru Land Roveru používají i jiné automobilky.

Model Discovery 3, Range Rover 06 a Range Rover Sport nabízí zákazníkům novou kategorii vozů Sports Tourer. Freelander Land Rover a modernizace modelu Defender žene automobilku stále kupředu.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz

Mohlo by vás zajímat...

Oblíbená cestovatelská videa

Vítejte zpět!

Níže se přihlaste do vašeho účtu

Načtěte vaše heslo

Vložte prosím vaše uživatelské jméno nebo email pro reset hesla

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Opravdu chcete odemknout tento příspěvek?
Počet pro odemknutí : 0
Opravdu chcete zrušit předplatné?