Historie automobilky Lamborghini

Historie automobilky Lamborghini | Jakou historii má za sebou automobilka Lamborghini s býkem ve znaku, specializující se na super sportovní vozy, Lamborghini? Ta byla za celou éru plná neočekávaných zvratů i problémů, které vždy s grácií zvládla.

Jak to bylo se vznikem značky Lamborghini

Ke vzniku jedné z nejuznávanějších automobilek světa se váže několik příběhů týkajících se sporů mezi Enzem Ferrarim a Ferrucciem Lamborghini. Jedno je ale jisté. Automobilka byla založena v roce 1948 pod názvem Lamborghini Trattori S.p.A.

Tehdy se společnost zabývala výrobou traktorů, které Itálie po skončení druhé světové války potřebovala. Poté se automobilka začala specializovat na výrobu klimatizací. Ferrucci Lamborghini si zanedlouho přišel na pěkné jmění, za které si mohl dovolit luxusní vozy, třeba Ferrari nebo Maserati. U jeho luxusního vozu Ferrari došlo podle všeho k poruše a tehdy se odstartoval konflikt mezi Enzem Ferrarim a Ferrucciem. Vyhrocený spor dovedl Ferrucciho k nápadu, založit si svou vlastní automobilku, vyrábějící super luxusní a především kvalitní vozy. Nezůstalo pouze u snů a v roce 1963 založil Automobili Lamborghini S.p.A.

První vůz byl model 350 GT coupé s 3,5 litrovým dvouválcovým motorem pod přední kapotou. Na turínském autosalonu v roce 1965 se objevila novinka s názvem Miura. Tehdy dala automobilka Lamborghini jasný signál všem výrobcům sportovních vozů, (vzkaz patři samozřejmě Enzu Ferrarimu) že se hodlá ubírat směrem této výroby. Luxusní a tolik oblíbený model 350 GT rok poté nahrazuje další úspěšný model, 400 GT. O tři roky později, v roce 1969, přichází čtyřmístný luxusní model Espada a od ní odvozená Jarama.

Krize vládla automobilkou

V sedmdesátých letech přichází těžká finanční krize. Tehdy přichází následovník Miury, model Countach. Tento vůz s extravagantním designem, klínovými tvary a vzhůru výklopnými dveřmi, upoutal pozornost, kdekoli se ukázal. Za tento vynález vděčí automobilka designéru Marcellu Gandinimu, působící ve studiu Bertone. Z této dílny pochází také model Miura.

Automobilka hlásí úpadek

Těžké časy dále vládnou automobilkou. Ta v roce 1978 vyhlašuje úpadek a do čela přichází nový vlastník. Osmdesátá léta pro automobilku nebyla vůbec příznivá. Vedle vozu Countache se vyrábí i levnější osmiválcová Jalpa. Automobilka se také ucházela o armádní zakázku, která se však nezdařila. I nevydařený plán měl svá pozitiva. Přišel na svět mohutný off-road LM-002. Ten dal světu světa vizi dnešních tolik oblíbených SUV! Mohutné monstrum poháněl dvanáctiválcový motor, stejně jako Countach. Jenže tehdy si zákazníci žádali trochu cenově méně náročné auto, proto se Lm-002 prodalo pouhých 328 kusů.

Pod křídly Chrysleru

Automobilka Lamborghini se v roce 1987 dostala pod společnost amerického Chrysleru. Tehdy vznikl model Diablo. Tento model se stal výhradní ikonou devadesátých let pro automobilku. Automobilka Chrysler měla však také finanční problémy a tak se rozhodla společnost v roce 1994 prodat. Lamborghini se dostalo do indonéské společnosti Megatech. Z hrozných časů se Lamborghini dostalo až koncem roku 1998, kdy přichází nový vlastník, automobilka Audi. Německá automobilka dává super sportovním vozům Lamborghini tehdy tolik potřebnou modernizaci, přísun nových technologií i využívání tolik oblíbeného a žádaného hliníku a karbonu.

Za této éry vzniká model Diablo GT 60 VT a rozjíždí se práce na nových modelech. Vlajková loď Murciélago přichází na scénu v roce 2002 a rok později přichází model desetiválcového Gallardo.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz