Umět si sám opravit auto – to už chce skutečně zkušeného člověka, který má zkušenosti s různými potížemi a má také nějakou praxi. Ve většině případů není radno pouštět se do nějakých experimentů, ale raději vůz svěřit do rukou automechanika, který svému oboru skutečně rozumí. Přesto se může vyplatit mít aspoň základní povědomí o diagnostice vozu, zejména pak o tom, jak funguje motor.
Vstřikovače
Často poruchové vstřikovače paliva bývají jednou z nejčastějších závad na fungování motoru. Bohužel jejich výměna je nákladná. V servisu použijí k diagnostice speciální zařízení, ale vy můžete potíže poznat i sami. Prvním zdviženým prstem může být razantní zvýšení spotřeby paliva. Dále lze špatný vstřikovač rozpoznat také slyšitelným tvrdým chodem motoru a je možné zaznamenat i jeho přílišné vibrace. Zvyšuje se také množství černého či bílého kouře vycházejícího z výfukového potrubí.
Kouř jako indikátor stavu motoru
Černý kouř obvykle nemusí signalizovat neřešitelný problém. Nejčastěji je na vině nedokonalé spalování směsi ve válcích. Někdy však může být problémem také špatné turbo nebo porucha vstřikovačů, nejhorším scénářem však mohou být i vyběhané válce velmi ojetých motorů.
Modrý kouř nás upozorňuje na mechanické poškození motoru. Zdrojem namodralého kouře však teoreticky může být i turbodmychadlo, které nefunguje zcela optimálně. Je to ale rozhodně důvod, proč zajít do servisu a nechat si vůz řádně zkontrolovat.
Bílý kouř často značí nejhorší problémy. Ve většině případů totiž znamená, že dochází ke spalování chladicí kapaliny ve válcích. Ta se tam nejčastěji dostává skrze vadné těsnění pod hlavou. V takovém případ je nutné vadné těsnění vyměnit, někdy je však nutná také celková výměna hlavy. Pokud tento stav ale trvá déle, může dojít k nenávratnému poškození bloku motoru, které výrazně navýší účet za opravu. Může dojít i k tomu, že do válce pronikne tolik nestlačitelné vody, že se motor definitivně zastaví a oprava již není možná.
———-Komerční článek———-