

Dieselové motory byly v Evropě dlouhá léta symbolem úsporné a výkonné mobility. Zejména po roce 2000 si získaly oblibu díky nižší spotřebě paliva, dlouhé životnosti a příznivým emisím CO₂, které v době boje proti skleníkovým plynům hrály významnou roli. Situace se však dramaticky změnila po emisním skandálu Dieselgate a s nástupem přísnějších emisních norem. V roce 2025 se diesel nachází v defenzivě, přesto jej některé značky v Evropě stále nabízejí. Proč tomu tak je a kde má naftový motor ještě smysl?
Proč diesel upadl v nemilost?
Hlavním důvodem ústupu dieselových motorů je zpřísnění emisních předpisů, především v oblasti oxidů dusíku (NOx) a pevných částic. Tyto látky přispívají k znečištění ovzduší ve městech a mají prokazatelně negativní dopad na lidské zdraví. V reakci na skandál s manipulací emisí začaly evropské státy i města omezovat vjezd dieselových vozidel do center a vytvářet tzv. nízkoemisní zóny (LEZ).
Zároveň roste tlak na elektrifikaci dopravy, a to nejen kvůli klimatu, ale i kvůli strategii energetické nezávislosti na fosilních palivech. Všechny tyto faktory způsobily pokles prodejů nových dieselových vozů v Evropě. Přesto existují důvody, proč některé značky dieselové motory zachovávají.
Kdo ještě nabízí dieselové motory?
Přes všechen tlak zůstávají dieselové agregáty součástí nabídky několika významných výrobců. Typicky se jedná o značky, které obsluhují flotilové zákazníky, dálkové řidiče, nebo působí v segmentech SUV, dodávek a lehkých užitkových vozidel.
Volkswagen Group – i v roce 2025 nabízí dieselové verze modelů Passat, Tiguan, Golf nebo Škoda Kodiaq a Superb. Modernizované jednotky TDI splňují normu Euro 6d i přechodné požadavky Euro 7, a nadále přinášejí výhody v dálničním provozu.
BMW – udržuje nabídku naftových verzí u modelů řady 3, 5, X3 a X5. Naftové varianty jsou často kombinovány s mild-hybridní technologií, která snižuje spotřebu i emise.
Mercedes-Benz – stále nabízí dieselové varianty v modelových řadách E, GLE, GLC, ale i u dodávek jako Sprinter nebo Vito. Diesel je zde využíván pro jeho točivý moment a efektivitu při vysokém zatížení.
Peugeot, Citroën a Opel (Stellantis) – zejména v segmentech dodávek a užitkových vozidel (např. Peugeot Boxer, Citroën Jumper, Opel Movano) diesel zůstává primární volbou. Také u SUV jako Peugeot 3008 najdeme naftové verze.
Toyota – přestože v osobních vozech diesel téměř opustila, ve svých užitkových vozech a pick-upech (např. Hilux) diesel stále nabízí, zejména na východních trzích a v jižní Evropě.
Land Rover – nadále nabízí naftové verze u modelů jako Discovery nebo Range Rover, a to pro zákazníky, kteří preferují vysoký dojezd a často cestují do oblastí bez nabíjecí infrastruktury.


Proč má diesel stále své místo?
I v roce 2025 má naftový pohon několik nepopiratelných výhod, díky nimž přežívá navzdory tlaku regulací.
Nízká spotřeba – zejména při dálničních rychlostech je dieselový motor energeticky efektivnější než benzinový a výrazně úspornější než současné elektromobily při vysoké zátěži.
Vysoký točivý moment – diesel je ideální pro tahání přívěsů, jízdu s nákladem a v kopcovitém terénu. Proto zůstává první volbou pro dodávky, SUV a pick-upy.
Dlouhý dojezd – naftové vozy běžně ujedou 900–1200 km na nádrž, což je pro řidiče na dlouhých trasách zásadní.
Nižší emise CO₂ – v porovnání s benzinovým motorem produkuje diesel méně oxidu uhličitého na kilometr, což pomáhá s plněním flotilových emisních cílů výrobců.
Komu se diesel vyplatí?
V současnosti se dieselové vozy nejvíce vyplácejí:
- Flotilovým zákazníkům – firemní flotily, které ročně najedou desítky tisíc kilometrů, ocení nízkou spotřebu a delší intervaly servisu.
- Řidičům na dálniční trasy – ti, kteří často cestují mezi městy nebo do zahraničí, využijí všechny výhody dieselu.
- Lidem v odlehlých oblastech – kde není dostupná dobíjecí infrastruktura a provozní náklady jsou klíčovým faktorem.
- Profesionálům v logistice a službách – kde se využívají dodávky a lehká užitková vozidla na denní bázi.
Budoucnost dieselu po roce 2025
Navzdory přínosům je jasné, že dlouhodobá perspektiva dieselových motorů v osobních vozech v Evropě je omezená. Do roku 2035 má být prodej nových spalovacích aut v EU zakázán, a to bez ohledu na typ paliva. Výjimky se sice připouštějí pro syntetická paliva (e-fuels), ale jejich využití bude zřejmě omezeno na luxusní segmenty a sportovní vozy.
Největší šanci na přežití má diesel v komerční dopravě, kde může ještě několik let plnit důležitou roli. V osobní dopravě bude i nadále ustupovat hybridům a elektromobilům, zejména ve městech a v zemích s rozvinutou infrastrukturou.
Dieselové motory v Evropě rozhodně nejsou mrtvé. Přestože čelí tlaku regulací, veřejného mínění a růstu elektromobility, stále existují situace, kdy jejich efektivita, síla a dojezd nemají konkurenci. Někteří výrobci tak nadále diesel nabízejí – promyšleně, cíleně a v segmentech, kde to má smysl.
Rok 2025 je možná jedním z posledních, kdy si lze nový dieselový vůz pořídit v široké nabídce. A i když se jeho éra blíží ke konci, nelze popřít, že diesel stále žije – tam, kde na tom opravdu záleží.