Historie automobilky Dacia

Historie automobilky Dacia | Dacia je poměrně mladou automobilkou, spadající do světového konsorcia Renault Group. Historie sahá do roku 1966, kdy byl založen závod Dacia s tehdejším názvem UAP.

Dacia měla dříve název UAP

Automobilka Dacia vznikla v roce 1966 pod tehdejším názvem UAP, Uzina de Autoturisme Pitesti. Závod byl založen asi 20 kilometrů od Pitesti v městu Mioveni, přibližně 110 kilometrů od Bukurešti.

Tamní továrna má v současnosti už poměrně dlouhou tradici. Za druhé světové války se v tomto areálu vyráběla vojenská letadla. V roce 1952 až 1968 se zde vyrábějí náhradní díly a další součástky pro motorové vozy a traktory. Samotná automobilka Dacia byla založena v roce 1966 a už dva roky po jejím založení byla podepsána licenční smlouva se společností Renault.

Dacia 1100

První licenční smlouva na výrobu modelu Dacia 1100 neboli Renault 8 se vyráběla v Rumunsku. 20. srpna 1968 byl vyrobený první automobil, vyrobený na základě spolupráce s automobilkou Renault. Následující rok se automobilky pustily do dalšího modelu, Dacia 1300 na základě licence Renault 12 a už v roce 1970 vznikla Dacia 1300 kombi. Koncept Renault 12 přinesl tehdy 12 milionů vyrobených vozů. Dacia s Renaultem spolupracovala v několika etapách. Jednalo se o montáž automobilu Dacia 1100 z originálních francouzských dílů, částečnou výrobu dílů ve spolupráci s rumunskými firmami, integrace výroby motorů, převodovek a náprav a výrobu karoserií.

Automobilka si zajišťovala svou stabilní budoucnost

Dacia si díky pozitivnímu politickému vývoji upevňovala svou budoucnost. Nejen že přijímala nabídky od mezinárodních investorů, zaměřovala se také na výrobu dalších vozů. V roce 1970 až 1995 si automobilka díky spolupráci s Renaultem osvojila kvalitní výrobu všech komponentů.

Moderní podnik potřebuje dále čerpat zkušenosti a získávat kapitál, proto opět pokračuje s Renaultem ve spolupráci v procesu privatizace. V roce 1999 Renault koupil většinový podíl a získal tak majoritu tím, že 2, července 1999 odkoupil od Fordu akcie společnosti Automobile Dacia s.a. a vrátil se tak po třiceti letech na pozici vlastníka. Tentýž rok byla společnost Dacia privatizována. V tu dobu měl Renault už 51% akcií a v následujících letech svůj podíl i nadále navyšoval. V roce 2003 už vlastní více jak 99 procent akcií společnosti Dacia.

Dacia SuperNova

Ve spolupráci s Renaultem vzniká v roce 2000 nová Dacia SuperNova. Tento model získává od Renaultu nejen motor splňující normy EURO II a od roku 2002 splňují normy EURO III, ale i převodovku. Od roku 2002 se motory Renault implementují také do modelů Pick Up a v roce 2003 přichází Dacia s modelem Solenza. Za tu dobu už Renault investoval do modernizace závodu Dacia více jak 489 milionů eur a díky investicím je zařízení továrny Dacia jednou z nejlepších evropských standardů.

Dacia je výhradním lídrem Rumunského trhu

Ačkoli je automobilka Dacia majetkem společnosti Renault Group, stále si drží post lídru rumunského trhu. Každý rok vyrobí přibližně 10% své produkce, automobily se vyrábějí

výhradně v Rumunsku, kde se více jak 50 % součástí vyrábí přímo v Mioveni.

Dacia Logan

V roce 2004 byl na trh uveden model Logan, který se prodává na nové trhy, spadající pod společnost Renault Group. Dacia využívá know-how i orientační struktury v oblasti výroby i obchodu od uznávané automobilky.

Zanedlouho přichází na scénu Dacia Solenza, v roce 2008 Dacia Sandero, o dva roky později Duster, který se stává prvním SUV automobilky, v roce 2012 se představuje model Lodgy spolu s Dokkerem.

Více informací ZDE

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz