

Myšlenka, že auto nemusí být osobní majetek, ale pouze služba dostupná na požádání, se v posledním desetiletí prosadila především díky carsharingovým platformám. Ve chvíli, kdy se k tomuto konceptu přidává ještě autonomní řízení, dostává celá mobilita nový rozměr. Autonomní auta v carsharingu slibují dopravní systém, kde vozy přijedou samy, bez řidiče, kdykoli je potřebujete — a to efektivněji, bezpečněji a udržitelněji než klasická doprava. Ale kde už tento scénář funguje v praxi? A jaké jsou jeho výhody a výzvy?
Proč je spojení autonomních aut a carsharingu tak revoluční?
Kombinace autonomie a sdílené ekonomiky je logická a velmi výhodná:
- Žádný řidič = nižší náklady, dostupnost 24/7, vyšší ziskovost provozu.
- Vyšší využití vozidel – běžné auto je využíváno jen 4–5 % času; autonomní sdílené vozidlo může být v provozu až 20 hodin denně.
- Efektivní nasazení podle poptávky – flotila se může sama přesouvat do míst, kde je aktuálně největší zájem.
- Nižší potřeba parkovacích míst – auta se nevrací na pevné stanice, ale „plavou“ podle potřeby.
To vše znamená, že autonomní carsharing může výrazně snížit počet vozidel ve městech, emise i náklady na dopravu, a zároveň zvýšit její dostupnost i pro obyvatele bez vlastního auta.
Kde už to dnes opravdu funguje?
Waymo One – Phoenix, USA
Společnost Waymo (dceřiná firma Googlu / Alphabetu) spustila v roce 2020 plně autonomní carsharingovou službu Waymo One v americkém Phoenixu. Flotila vozů Chrysler Pacifica a Jaguar I-Pace, vybavená lidarovými a kamerovými senzory, zde funguje zcela bez řidiče – pasažér si auto objedná přes aplikaci a auto přijede samo.
- Žádný volant, žádný řidič.
- Funguje ve vybraných zónách města a předem definovaném okruhu.
- Služba má tisíce aktivních uživatelů a postupně se rozšiřuje na další části Arizony.
Waymo je globálním lídrem v autonomní přepravě osob, a právě Phoenix je nejpokročilejší ukázkou plně autonomního carsharingu.


Cruise – San Francisco, USA
Dalším silným hráčem je Cruise, podporovaný General Motors. V roce 2022 spustili vlastní flotilu autonomních vozidel v San Franciscu, kde nyní provozují noční robotaxi službu bez řidiče.
- Flotila vozů Chevrolet Bolt AV, nově i bez volantu (Cruise Origin).
- Funguje jako plně autonomní taxi, aktuálně ve zkušebním provozu pro omezený počet uživatelů.
- Cruise plánuje rozšíření do Houstonu, Austinu a dalších amerických měst.
Systém Cruise kombinuje carsharing, autonomii a platformu na vyžádání — uživatel si jednoduše přivolá vozidlo pomocí aplikace.
Motional & Lyft – Las Vegas, USA
Společný podnik Motional (Hyundai + Aptiv) spolupracuje s platformou Lyft a testuje autonomní jízdu na komerční bázi. V Las Vegas lze už dnes objednat jízdu autonomním vozidlem Hyundai Ioniq 5, které řídí software Motional.
- Vozidla jsou zatím s bezpečnostním řidičem, ale přechod na plně autonomní režim je naplánován.
- Služba funguje v rámci aplikace Lyft.
- Cílem je rozšíření do dalších měst USA během roku 2025.
Evropa: Pomalejší rozjezd, ale pokrok nezastavitelný
Evropská města zatím zaostávají kvůli přísnější regulaci a složitějšímu prostředí, ale pilotní projekty běží:
Navya – Lyon, Francie
Společnost Navya provozuje autonomní minibusy a shuttle busy, které se využívají i v rámci sdílené dopravy na kampusech, letištích a městských čtvrtích. I když nejde o klasický carsharing, princip je podobný – vozidlo si přivoláte a ono samo přijede.
- Autonomní minibusy s kapacitou 8–15 osob.
- Vhodné pro mikromobilitu a last-mile dopravu.
- Fungují v uzavřených nebo poloveřejných areálech.
MOIA (Volkswagen) – Hamburg, Německo
MOIA je služba sdílené dopravy v Hamburku, zatím funguje s řidiči, ale testuje přechod na autonomní provoz. Volkswagen plánuje do několika let nasazení autonomních ID.Buzz pro sdílenou městskou dopravu.
- Cílem je bezobslužný carsharing v městských aglomeracích.
- Testy probíhají s podporou města a německého ministerstva dopravy.
Výhody autonomního carsharingu
- Snížení dopravní zátěže ve městech díky optimalizaci provozu.
- Zvýšená dostupnost dopravy i pro obyvatele bez auta, starší osoby nebo lidi s omezenou mobilitou.
- Snížení nákladů oproti klasickému taxi nebo vlastnictví auta.
- Ekologický provoz – většina autonomních flotil je čistě elektrická.
- Méně dopravních nehod díky prediktivnímu řízení a absenci lidských chyb.
Výzvy a co brání masovému nasazení?
- Legislativa – v mnoha zemích zatím není povolen provoz bez řidiče na veřejných komunikacích.
- Bezpečnostní certifikace a pojištění – otázka odpovědnosti při nehodě je složitá.
- Vysoké náklady na vývoj a infrastrukturu – byť klesají, autonomní systémy jsou stále drahé.
- Důvěra veřejnosti – část lidí se autonomním vozům stále bojí.
Autonomní auta a carsharing spolu tvoří budoucnost městské mobility. Zatímco v roce 2025 jsou plně rozšířené jen v několika amerických městech, trend je jasný: vozy bez řidiče se stanou běžnou součástí sdílené dopravy, a to nejen ve městech, ale i v příměstských oblastech nebo kampusech. S pokrokem v technologii, lepší legislativou a klesajícími náklady nás čeká doba, kdy vlastnit auto už nebude nutností – stačí si ho přivolat, a ono samo přijede. Bez řidiče. A možná i bez volantu.