Volkswagen

Postavit levný vůz představil v roce 1922 Ferdinand Porsche. Nikdo však nevěnoval jeho plánům pozornost, až si ho všiml šéf společnosti Austro-Daimler. V roce 1937 byla založena firma s názvem Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH a přepsala dějiny automobilového průmyslu.

Automobilka, která se stala největším automobilovým závodem

Firma založená pod názvem Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH, vznikla v roce 1937. Tehdy už na scéně působil rodák z Liberecka, profesor Ferdinand Porsche, který přišel s teorií, vyrobit kvalitní a levný automobil. Zpočátku nikdo nebral jeho nápad vážně, až do doby, než si ho všiml tehdejší šéf společnosti Austro-Daimler. Konstruktér se zmínil o svém projektu v továrně Mercedes. Nakonec si Porsche založil vlastní společnost, která zanedlouho vynášela. V roce 1934 ho jeho přítel Adolf Hitler požádal o výrobu auta pro širokou veřejnost. Přesně to auto, kterým chtěl Ferdinand porazit konkurenci. Název měl tento nový vůz mít Kraft durch Freude – vyjadřoval heslo radostí k síle. Podle Hitlerova plánu měly mít vozy spotřebu do sedmi litrů na sto kilometrů při maximálce 100 km/h a nesměly přesáhnout 900 říšských marek. Porsche představil model v roce 1931 a byly vyrobeny tři prototypy.

Válečná doba změnila původní koncept na vojenský vůz

Zájem o výrobu měla továrna NSU. Vozy za sedmdesát dní ujely padesát tisíc kilometr a nevyžadovaly žádné větší opravy. Hitler byl s výkonem nadšený. Jenže měl trochu jiné plány, než kterými se prezentoval na veřejnosti. Sám si vyhledal místo pro vybudování továrny, která se nakonec postavila ve Volfsburgu. Velikostně měla pojmout výrobu 800 tisíc vozů ročně. Za pouhé dva roky sjelo z výroby první auto s názvem Kraft durch Freude. Jde ovšem o vojenské vozidlo, vzniklé podle plánu Porscheho. Osobní vozy byly vyráběny také, ale v minimálním počtu, které putovaly do rukou vedoucích nacistické strany.

Po válce přichází Brouk

Po obsazení Volfsburgu – Fallerslebenu britskými vojsky byla továrna přejmenována Lanem Hurstem na Motor Works. Lan dostal výrobu opět do provozu. Zásoby součástek umožnilo vyrobit 1 785 vozů s označení Brouk, označené jako Volkswagen.

Rok poté se zvýšila výroby na 10 tisíc vozů za rok a do Nizozemí se vyvezly první kusy. O dva roky později byl model vystaven na amsterodamském autosalonu. Vozy disponovaly vzduchem chlazeným čtyřválcem o objemu 985 ccm s výkonem 14,7 kW. VW Brouk procházel stálou inovací, snižovala se spotřeba a vylepšené bylo i topení.

V roce 1973 představuje automobilka model VW 1303 s objemem 1 285 ccm a výkonem 32,4 kW. Spotřeba byla kolem 8,8l/100 km. V roce 1961 přichází řada brouk s novou typovou řadou VW 1500 s větším motorem umístěným vzadu, vzduchem chlazeným čtyřválcem. Objem motoru byl 1 493 ccm s výkonem 33,1 kW. Další model VW 1600 měl už objem 1 584 ccm s výkonem 39,7 kW.

Přichází opravdu velký Volkswagen

Psal se rok 1968 a přihází na scénu opravdu velká 411 a 412 jako kombi. Opět má motor vzadu, už ale s protilehlými válci. Následuje typ K70 s výkonem 66,2 kW. V roce 1972 se automobilka zapisuje do světového rekordu v produkci automobilů s 15 007 034 smontovanými vozidly.

Brouk předstihl dokonce i Model T, zkonstruovaným automobilkou Ford Motor Company. Rok na to přichází do výroby Passat. Čtyřválec, vodou chlazený, pohání přední nápravou. Výkon má 81 kW. V roce 1974 je vyroben první Golf ve Wolfsburgu. Tento model je tehdy velmi prodejním hitem. Golf po celou dobu své existence je jedním z nejprodávanějších modelů značky a to do dnešních dní. Ten samý rok VW představuje sportovní Scirocco.

V mezičase automobilka vyrobí Lupo 3L TDI a v roce 2002 Volkswagen Slovakia a.s. zahajuje výrobu svého prvního luxusního SUV Touareg, nedaleko Bratislavy. Stal se prodejním trhákem a tak se automobilka do dnešních dní snaží uspokojit zákazníky svými moderními SUV.