Historie automobilky Seat

Historie automobilky Seat | Seat v roce 1953 spustil ze závodu Zona Franca svůj první automobil. Za svou historii změnil automobilový svět a nenásilnou formou zadává design pro další módu v automobilovém průmyslu.

Španělská automobilka Seat byla založena 9. května roku 1950. Už tři roky po založení značky vyjel z barcelonského závodu první vůz. Model 600 vyjel z továrny 27. června 1957. Koncem roku se jich vyrobilo 2 500 kusů, o rok později už se postavilo na 12 000 automobilů. Výroba byla ukončena 3. srpna 1973. Celkem se jich vyrobilo přes 800 000 kusů. Auto si tehdy podmanilo doslova celé Španělsko. Svěží design, jednoduchost, dobrá obsluha. To vše bylo skvělým vodítkem pro to, aby se tento model stal vzorem pro další modely. Zakladatelem dlouholeté tradice se stal model Seat 1 400, který poháněl motor o výkonu 44 koní. Luxusní a výkonný vůz dosahoval rychlosti až 120 km/h.

Při výrobě Seatu 1 400 vyjelo z továrny denně pouhých pět vozů, na kterých pracovalo více jak 900 pracovníků. V současnosti automobilka zaměstnává více jak 14 tisíc zaměstnanců a denně vyjede ze sériové výroby přes 2 000 automobilů.

V roce 1971 se značka stává nejsilnějším průmyslovým podnikem ve Španělsku. Připravuje se otevření nového technického centra v Martorellu a v roce 1975 sjíždí první model, 1200 Sport. Rok na to automobilka vyrobí vůz s pořadovým číslem tři miliony. Jde o čtyřdveřový model 127. Téhož roku představuje automobilka model 128, který známe pod sloganem “Třikrát Seat.” Zde jsou zdůrazňovány na reklamních materiálech design, užitná hodnota a sportovní charakter.

Ropná krize mění ráz modelů Seat

V roce 1977 přichází na scénu velmi agresivní ropná krize, která otřásá ekonomikou po celém světě. Seat se musí zaměřit na svou konkurenci, která masivně proudí na španělský trh. Proto se v roce 1979 zaměřuje na posílení výrobních kapacit a to spuštěním speciální produkční haly na výrobu převodovek, diferenciálů a převodových mechanizmů v Prat del Liobregat nedaleko Barcelony.

Historická Panda přichází na scénu

Automobilka Seat v roce 1980 představuje svůj vůz, o kterém budeme slýchat po celou další historie značky. Jedná se o model Panda, která se stává nejmódnějším užitkovým vozem ve Španělsku. Její rozměry umožňují hbité manévry ve městě, praktičnost a užitnost je skvělým vodítkem k tomu, aby si jí pořídily rodiny s dětmi i starší zákazníci. Na svou dobu má neobvykle bohatou výbavu. Patří sem například snímatelné potahy sedaček, které se dají velmi snadno vyprat. Navíc je nabídka rozdělena do mnoho variant.

V roce 1980 se po třiceti letech uzavírá velká kapitola spolupráce mezi Seatem a Fiatem, o šest let později se začleňuje do koncernu Volkswagen. VW odkupuje 51% akcií seatu a stává se třetí značkou koncernu Volkswagen Group. Ještě téhož roku se Volkswagenu podaří odkoupit další akciové podíly, tentokrát na 75%. Tento moment se stal pro Seat velkým milníkem, který se projevuje nejen modernizací svých stávajících modelů, ale také významně ovlivňuje další technologický vývoj vozů.

První použití počítače ve vozech

Seat Ronda je prvním modelem, který byl vybaven počítačem s řízenou jednotkou, patentovanou pod názvem Econotronic&pdquo. Tato vychytávka snižuje spotřebu paliva. Ronda je vůz, který jde oficiálně na export přes nově vytvořenou síť mezinárodních prodejců. Hned po Rondě je představen model Fura a sportovní verze Fura Crono.

V roce 1984 se představil model Ibiza, který se prodává do dnešních dní. Jedná se o vůz, který je pro automobilku jedním z nejprodávanějších modelů. Svým vzhledem, dynamikou a jízdními vlastnostmi láká zákazníky na bohatou výbavu a vysokou kvalitu. Seat používá slogan “Seat auto emoción.”

Seat se sportovně laděnou Ibizou Kit Car vyhrál třikrát po sobě třídu F2 světového rallyového šampionátu. Seat Malaga je další sedanový vůz, který má neuvěřitelnou kapacitu v zavazadlovém prostoru.

O rok později získává Volkswagen akcie ve výši 99,99% a mění se rovněž název společnosti a to na Seat, S.A. V roce 1991 přichází na trh model Toledu, vyvinut v rámci skupiny Volkswagen Group. Automobilce však chybí velký rodinný vůz. A tak se konstruktéři pouštějí do práce. Na ženevském autosalonu roku 1996 se představuje praktické MPV Alhambra. O rok později přichází další legendární model Corsa, hned po boku Arosy a Varia kombi.

Super sportovní Seat Leon přichází na scénu v roce 1999. Jde o první Seat, který má motor o výkonu 180 koní, má šestistupňovou převodovku a pohon na všechna kola. Rok poté představuje koncepční vůz Salsa.

O tom, že má Seat dobře našlápnuto, svědčí také začlenění do skupiny Audi Brand Group koncernu Volkswagen. Jde o skupinu, která sdružuje značky Audi, Lamborghini a Seat. Soustřeďuje výrobu a vývoj na dynamických a stylizovaných modelech.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz