Historie automobilky Porsche

Historie automobilky Porsche | Ferdinand Porsche, kterému vděčíme za mnoho legendárních modelů, spolupracuje během života na mnoho modelech. Za svůj život byl vězněn i oslavován. Co stojí za nejúspěšnějšími modely z jeho práce?

Automobilový nadšenec

Ferdinand Porsche, narozen v roce 1875, je považován za nejvýznamnějšího automobilového konstruktéra. Během života sestrojil nespočet super sportovních vozů i vozů pro obyčejné lidi, které jsou legendami v motorovém světě.

V roce 1967 se podepsala smlouva mezi dvěma automobilkami a tehdy vzniklo první lidové Porsche 914. Tehdy čtyřválcové motory Volkswagen 1,7 litru o výkonu 59 kW byly dodávány do základní verze. Nadstandardní výbava měla pod kapotou dvoulitrový šestiválec s výkonem 81 kW. Za uplynulých devět let se vyrobilo neuvěřitelných 119 tisíc vozů Porsche 914.

Ferdinand Porsche se však stal konstruktérem i pro jiné automobilky. Podepsal se například na modelu Austin-Daimler, Prinz Heinrich, Mercedes-Benz 38/250, Auto Union Grand Prix s šestiválcem Volkswagen. Ferdinand se dokonce podílel na vývoji tanku Tiger a vozech Cisitalia Grand Prix a Austro-Daimler Sascha.

Druhá světová válka otočila Porschemu život naruby

Během druhé světové války Ferdinand Porsche pracoval na konstrukci vojenských vozů pro wehrmacht. Za své činy byl po válce odsouzen k dvouletému trestu vězení. Ale ani za tuto dobu nelenil. Podílel se například na vývoji Renaultu 4CV, modelu, který měl uložený motor zadu.

První sportovní model Porsche 912

Když si odpykal svůj trest ve Francii, vrátil se do rakouského Gmündu, kde spolu s Karlem a jeho synem Ferrym Rabehem, zkonstruoval svůj první sportovní model, označený Porsche 356. Tento model měl pod kapotou čtyřválcový motor Volkswagen s protilehlými válci objemu 1 086 ccm. Model měl moderní hliníkovou slitinu. Vyrobilo se ho na 50 kusů. Rakousko tou dobou trpělo nedostatkem kvalifikovaných sil a zoufalým nedostatkem materiálů pro výrobu kvalitních a bezpečných vozů. Proto svůj závod přestěhoval do Stuttgartu- Zuffenhausenu. V roce 1965 se představilo světu Porsche 912 s čtyřválcovým motorem o objemu 1 582 ccm z lehkých slitin.

První motor od Porsche má označení 547

Porsche představuje svůj první motor v roce 1953 s označením 547. Na motoru se tehdy podílel Ernst Fuhrmann. Motor se poprvé implementuje do modelu Spider 550. Během výroby se postavilo také 15 závodních verzí, až v roce 1954 byla založena sériová výroba, která činila 75 kusů vyrobených exemplářů.

V roce 1963 byl zkonstruován první legendární vůz Porsche 911. Tento model je nestárnoucí klasikou, která dodnes vyvolává ve fanoušcích super sportovních vozů vlnu vzrušení. První verze měla šestiválcový motor s protilehlými válci. Objem 1 991 ccm s výkonem 130 HP měl totožný výkon, jako model 356 Carrera 2. Porsche na 911 ustavičně pracuje. V roce 1973 byl zkonstruován model Carrera RS 2.7 s motorem o výkonu 210 HP s ultra lehkou konstrukcí karoserie.

Porsche 944

Novinka pro automobilku Porsche přichází v roce 1981 s označením Porsche 944. Ten získal nový čtyřválec s objemem 2,5 litru a 120 kW. Verze se později začala vyrábět také jako targa nebo cabrio. O devět let později přichází na řadu model 968. Mimořádný byl z hlediska prodeje model 928, představený na ženevském autosalonu v roce 1977. Tomuto modelu byl udělen punc evropského auta roku 1977/78. Vyráběl se do roku 1995 a vzniklo na 61 tisíc modelů.

SuperPorsche 959

V roce 1985 se na ženevském autosalonu představilo super sportovní Porsche 959. Tento model získal do výbavy vše, co si jen tehdejší zákazník mohl dopřát. Auto mělo nejmodernější technologie a super výbavu. Cena 370 tisíc marek odpovídala za kvalitu, kterou si zákazníci mohli dopřát. Zrychlení mělo z nuly na sto za pouhých 3,9 sekundy a maximálku vykazovalo na 315 km/h. Motor o výkonu 2,8 litru byl přeplňován dvěma turbodmychadly.

V roce 1990 začala automobilka spolupracovat s Toyotou. Ta se specializuje na vývoj hybridních technologií a asistuje při vývoji vlastního Hybrid Cayenne SUV.

Model Cayenne přichází na scénu v roce 2002 a spolu s ním se otevírá nová továrna v Lipsku, která dnes vyrábí přibližně polovinu roční produkce. Model Cayenne má druhý nejsilnější motor v historii automobilky, první je stále v modelu Carrera GT.

V roce 2004 se prodává nová Carrera GT, která je tehdy nejdražším modelem, které kdy automobilka postavila. V roce 2005 ohlásila společnost převzetí 18,65% podílu ve Volkswagen AG a nastiňuje úmysl převzetí dalšího podílu.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz