Historie automobilky Peugeot

Historie automobilky Peugeot | Automobilka Peugeot je jednou z nejstarších automobilek na světě. Historie spadá až do roku 1810, tehdy se Peugeot specializoval na nástroje a nářadí.

Automobilka Peugeot je jednou z nejstarších automobilek na světě

Založení značky vděčíme bratrům Jean-Pierru a Jean-Frédéricu Peugeotovi, kteří přeměnili tehdejší mlýn za slévárnu a válcovnu. Specializovali se na výrobu nástrojů a nářadí. O padesát let později se ve znaku poprvé objevuje lev a za dalších osm let je oficiálně registrován. Peugeot vyrábí například mlýnky na kávu a pepř i jízdní kola. V roce 1889 se a výstavě v Paříži představuje první parní tříkolka s názvem Sepollet-Peugeot.

Koncem roku 1889 po schůzce s Gottliebem Daimlerem používá Peugeot spalovací motory Daimler. V následujících sedmi letech instaluje do svých vozů první generace licenčních dvouválcových motorů v zadní části vozu. První dvouválec vlastní konstrukce se objevuje v roce 1896. Modelu vozu 3 s motorem 565 ccm s pohonem zadních kol se prodalo přes šedesát. Ještě lepší prodejní úspěchy, devadesát kusů, hlásí modernější typ 9 s motorem V2 o objemu 1282 ccm s výkonem 3 koní. První uzavřená šestimístná karoserie vznikla roku 1895 s číslem 12 a už měl čtyři koňské síly.

Roku 1896 vzniká akciová společnost

Ta vzniká s oficiálním názvem Automobiles Peugeot. Sídlí v Audincourtu. Nová automobilka vyrobila následující rok 54 aut, o rok později už 159. V roce 1900 prodala už pět set vozů. Následující rok přišel typ 36. Auto bylo postavené pro tehdejší široký okruh zákazníků. Malý vůz s jednoválcovým motorem umístěným vpředu, pohánějící zadní kola, přičemž uvnitř vozu byl namísto řídítek volant. V roce 1902 Peugeot nabízel dokonce dvoulitrový čtyřválec, dosahující rychlost 60 km/h a záhy přišel motor o objemu 3,6 litru. V roce 1904 doplnil nabídku stávajících modelů typ 66 robustní cestovní vůz, čtyřválec, pětilitr. Rok poté přichází vůz Bébé s dvoumístnou otevřenou karoserií. Tento model zaznamenal velké úspěchy. Prodalo se ho na 400 kusů. Dříve, než přišla první světová válka, Peugeot nabízel široký výběr čtyřválců o objemu od dvou do 7,5 litru. V prosinci 1912 se v Paříži představil zbrusu nový lidový vůz Bébé, typ BP1. Nový Bébé byl vůz s otevřenou dvoumístnou karoserií a vyráběl se v Beualieu. Pořizovací cena tehdy činila čtyři tisíce franků. Jeho kariéru však ukončila válka.

Peugeotská fabrika fungovala i za války

Během válečné doby se v Peugeotu téměř zastavila výroba osobních vozů, proslavil se však výrobou nákladních vozů. Armádě tehdy prodal na šest tisíc exemplářů. Nejznámější byl typ 1525, kterého se prodalo na 1600 kusů. Automobilka se musela podřídit válečné scéně a tak ve své továrně vyráběla bomby a dělostřeleckou munici, motory pro tanky a letadla, dokonce se specializovala na výrobu obrněných vozů a sanitek. Po smrti zakladatele automobilky se zavádí nový závod v Sochaux u Montbéliardu, který se záhy stává mateřskou továrnou značky.

Po válce automobilka představuje třílitrový čtyřválec. Peugeot 163 vycházel z předchozích zkušeností automobilky, novější model 159 měl moderní řešení podvozku, přičemž vzadu měl čtvrteliptická pera. Lidový typ 161 měl sedadla buďto za sebou nebo vedle sebe, ale navzájem lehce posunuta v podélném směru tak, aby řidič a spolujezdec měli pohodlí. Typ 172 už měl motor 720 ccm s výkonem 14 koní a vyráběl se až do konce dvacátých let.

Typ 156 měl šestiválec 5,9 litru. Typ 174 měl čtyřválec s motorem o objemu 3,8 litru. 2,5 litrový sourozenec 176 stál vedle typu 183, který pomohl značce překonat hospodářskou krizi. V roce 1929 přichází rodinný vůz, typ 201. Model pomohl automobilce vyprodukovat magické číslo 43 tisíc kusů vozů. 201 C získal nezávislé zavěšení předních kol, modernizovala se průběžně i karoserie. V roce 1931 se představuje model 301 s motorem 1465 ccm o výkonu 26 kW. Typ 601 se šestiválcovým motorem 2 148 ccm o výkonu 44 kW byl nabízen ve dvou karosářských provedeních. Mezi typy 31 a 601 v roce 1934 staví Peugeot typ 401 se čyřválcovým motorem.

Druhá světová válka odstartuje další éru Peugeotu

Za druhé světové války vzniká dvoumístné vozidlo VLV na elektrický pohon. Elektromotor umístěný vzadu vypadal na první pohled jako tříkolka, díky úzkému rozchodu zadních kol. V únoru 1945 se v téměř zničené automobilce bombardováním začínají montovat poválečné vozy 202. a v roce 1948 se v Paříži představuje model 203. Tento model už má samonosnou karoserii. Model 4,3 přichází se stupňovitou zádí v roce 1955, přičemž designu vděčíme karosárně Pininfarina.

Významným vozem pro Peugeot je typ 404, který zajíždí čtyřicet mezinárodních rekordů a absolvoval více než 16 tisíc kilometrů s průměrem 161 km/h na autodromu v Montlhéry.

Model s pohonem předních kol nesl označení Peugeot 204 z roku 1965. Měl například kotoučové brzdy předních kol a čtyřdveřovou karoserii s krátkou stupňovitou zádí, kterou opět navrhl Pininfarina. Model byl záhy nabízen i v kombi. Navíc se vyráběl v novém závodě ve východofrancouzských Mylhúzách. Typ 204 měl dokonce nejmenší sériový dieselový agregát na světě, čtyřválec 1255 ccm s 29 kW!

Pro rallye upravený model 104 ZS s motorem o výkonu 47 kw si oblíbili všichni milovníci rychlé jízdy. 104 ZS se účastnil i mistrovství světa. Řidič Timo Makinen vybojoval sedmé místo v absolutní kvalifikaci v roce 1977.

Peugeot získává pod svá křídla Citroën

V dubnu roku 1976 přichází pod Peugeot automobilka Citroën s neuvěřitelným podílem 90% akcií. Vzniká tak silná skupina PSA Peugeot- Citroën. Následně vzniká vůz LN, vycházející z modelu 104. V roce 1978 odkupuje koncern PSA Peugeot-Citroen také filiálky automobilky Chrysler.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz