Historie automobilky McLaren

Historie automobilky McLaren | Automobilka McLaren, působící na Formuli 1, přenáší své sportovní vlastnosti do supersportovních vozů.

McLaren patří neodmyslitelně mezi tradiční týmy F1

Britská automobilka McLaren byla založena Ronem Dennisem, milovníkem supersportovních vozů. Odnepaměti patří značka mezi uznávané týmy Formule 1. Mimo závodní tratě vyniká také ve vývoji motoristického sportu, jako je Can-A, Inda Car nebo závody v Le Mans. Skupina McLaren se zabývá malovýrobou supersportovních vozů, nesoucí název McLaren Automotive.

První model automobilu

První supersportovní vůz McLaren byl zkonstruován samotným Brucem McLarenem. Ten působí v letech 1968-69 v britském Colnbrooku v továrně, kde sestavuje závodní automobil v civilním provedení. Označován byl jako McLaren M6 GT.

Model M6 GT byl zkonstruován do typu karoserie kupé. Jeho ultra nízká hmotnost dala vyniknout skvělých časových výsledků na krátkých tratích. Pouhých 725 kilogramů obsahuje trubkové šasi, vidlicový osmiválec Ford 5,7 litru o výkonu 370 koník. Z nuly na 160 km/h se vyšplhal za pouhých osm sekund. McLaren chtěl svým modelem konkurovat značkám Ferrari, Porsche či Alfě Romeo na účasti čtvrté skupině sportovních vozů sezóny v roce 1969. FIA nakonec ale upravila pravidla a podmínka výroby 50 kusů sérií modelu se nepodařilo vůz na závody protlačit. Další automobil přichází na scénu až po dvanácti letech. Jednalo se o McLaren F1. Ten se stal mezi vozy doslova legendou.

Vzniká nová společnost

Rok 1989 dává vzniku nové společnosti, McLaren Cars. Majitelé Mansour Ojjeh a Ron Dennis požádali šéfkonstruktéra Gordona Murraye o nelehký úkol. Postavit takový vůz, který bude mezi supersporty nejrychlejší a nejlépe ovladatelný.

Tehdy to byla pro Gordona obrovská výzva a ačkoli neměl žádné zkušenosti pro vývoj silničních vozů, podařilo se mu takřka nemožné. Sestavil ideální vůz, stanovující všechna požadovaná měřítka. Auto vážilo 1 118 kilogramů, volant a sedadlo řidiče bylo uprostřed a po obou stranách řidiče bylo jedno místo pro ostatní pasažéry. Na nízkou hmotnost mělo také použité kompozitované šasi. Tehdy v historii silničních vozů úplně poprvé použité! Ruční výroba byla zdlouhavá, jedno auto se kompletovalo neuvěřitelných 3 500 hodin a dalších 2 500 hodin bylo potřebných pro finální montáž ve Wokingu.

Na pomoc přichází BMW

Výkonný motor dodala německá automobilka BMW. Jednalo se o atmosférický V12 se čtyřventilovou technikou. Objem motoru 6.1 litru s výkonem 627 koní a točivým momentem 651 N.m. byl použit před GP Monaka v roce 1992. F1 s hmotnosti 1 140 kg byl nejlehčí z tehdejší konkurence. Z nuly na sto se vyšplhal za 3,2 sekundy. Tehdy McLaren postavilo devět exemplářů závodních a o 90 kg lehčí verze GTR jel v závodu GT1 a v Le Mans.

V roce 1998 vydala továrna ve Wokingu 107 posledních exemplářů typu F1. Pak přichází na řadu spolupráce s Mercedes-Benz. Pro firmu AMG chystá výkonné agregáty. V roce 1999 přichází koncept Mercedes-Benz SLR Vision Roadster na detroitské Motor Show. Premiéra přichází až o čtyři roky později na IAA ve Frankfurtu.

Dalším významným milníkem pro McLaren je rok 2006, kdy vydává limitovanou edici 722 Edition, upomínající na vítězství Sira Stirlinga Mosse v legendárním závodě Mille Miglia. V roce 2009 se prodává limitovaná edice SLR Stirling Moos.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz