Historie automobilky Maserati | Když se v roce 1914 bratři Maseratiové rozhodli založit svůj vlastní podnik s názvem Officina Alfieri Maserati SpA, netušili, že se jednou jejich značka stane nejprestižnější automobilkou na světě.
Automobilka byla založena bratry Ettorem, Bindem, Alfierim a Ernestem Maserati už v roce 1914. Tehdy se podnik zabýval opravami vozidel a prodejem vozů Isotta Fraschini. Zde se bratři specializovali na úpravu vozů v motoristickém sportu.
Za první světové války se podnik zabýval výrobou zapalovacích svíček. Už ale v roce 1926 vyjel první sportovní vůz s názvem Maserati. Alfrieri patřil mezi slavné jezdce a tak se svým vozem vyhrál závod Targa Florio. O tom, že se bratři budou zaměřovat na sportovní vozy, bylo jasné od počátku. A tak přišel na řadu další důležitý úkol. Vymyslet nezaměnitelný znak. Šestý bratr Maseratiů, Mario, namaloval na auto emblém s Neptunovým trojzubcem, který známe dodnes. Automobilka dále stavěla sportovní vozy, se kterými vyhrála například závody Indianapolis v roce 1936 a 1940.
V roce 1954 a 1957 jezdec Fangio, vyhrál F1 s Maserati tituly mistra světa. Slávu na Nürburgring si automobilka vychutnávala v roce 1955, 1956, 1960 a 1961. Co dělalo automobilku výjimečnou, byl fakt, že prodávala své sportovní vozy také soukromým osobám. V té době se automobilky přeci jen specializovaly na stavbu sportovních vozů, určených výhradně pro okruhy. V roce 1937 přešla automobilka do vlastnictví Adolfa Orsiho. Přičemž byli bratři smluvně zavázáni k tomu, že museli pracovat po dobu deseti let pro nového majitele. Navíc nesměli používat příjmení v další činnosti, týkající se výroby automobilů.
Vzniká nová společnost
Protože Maseratiové měli silného obchodního ducha, netrvalo dlouho a už v roce 1947 založili novou společnost, tentokrát s názvem Osca. Do vedení se dostává syn Orsiho, Ormer, který významně ovlivnil vývoj automobilky. Nabídl totiž finanční odměnu konstruktérům společnosti Ferrari, Bellantinimu a Massiminiovi. Ti na nabídku přistoupili a přešli do závodu Modeny.
Automobilka nabízí nově svým zákazníkům sportovní GT. Upraven byl litrový motor ze závodního stroje 6 CM a vznikl nový agregát o objemu 1500 ccm. Ten se poprvé ukázal v rodinném voze A6 1500. Další úpravou prošel motor v roce 1952, kdy byl ventilový rozvod změněn na DOHC, mající rovnou tři karburátory. Už v roce 1954 byl vložen do kapoty A6G2000.
Automobilka Maserati vyráběla vozy převážně pro sportovní účely
Po představení modelu 3500 GT přišla automobilka s překvapivou zprávou, kdy prozradila, že od roku 1947 do roku 1957 vyrobila pouze 140 kusů vozů, určených pro silniční provoz. Protože automobilka potřebovala pro další vývoj sportovních motorů zisky, pověřila konstruktéry zhotovit nový rodinný vůz. Vznikl A6G2000 s výkonem 166,2 kW. Protože se šetřilo, byla použita převodovka od firmy ZF a náprava Salisbury. Podobně to bylo také se spojkou, kterou vyrobila Borg&Beck, či brzdy Girlink. Super lehkou hliníkovou karoserii dodala karosárna Touring. Po představení na ženevském autosalonu v roce 1957 se strhla lavina objednávek. Pro velký zájem byl otevřen nový závod. Na tomto modelu se automobilka dále realizovala a těšila se ze stále se narůstajících prodejů.
Poté přišla na scénu Maserati Sebring s ocelovou karoserií, pocházející z firmy Vignale. Stále však automobilce chyběla pohodlná „rodinná“ limuzína. A tak v roce 1964 přichází Quattroporte – čtyřdveřová limuzína. Motor byl V8 s objemem 4 136 ccm nebo 4719 ccm se čtyřmi vačkovými hřídeli v hlavách válců. Výkon 191,2 nebo 161,8 kW dosahoval rychlosti 220 km/h nebo 240 km/h.
Zanedlouho vznikla menší verze Mexiko s klimatizací ve standardu. Pak přichází Indy, prostorný vůz s karoserií Vignale. Rok předtím však Maserati koupila automobilka Citroën. Výsledkem byly automobily Citroën SM neboli Citroën-Maserati a Maserati Merak. Po čase Citroën svůj podíl prodal Fiatu a od roku 1997 je automobilka pod křídly Ferrari. Výsledkem jsou luxusní vozy, vyrobené z nejkvalitnějších materiálů s nejvýkonnějšími motory.
Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz