Historie automobilky Lotus

Historie automobilky Lotus | Automobilka Lotus vzniká založením společnosti Lotus Engineering Company v roce 1952. Zakrátko vyjíždí z dílny první sériově vyráběný vůz. Za co všechno vděčíme této automobilce?

Poměrně mladá automobilka Lotus

Historie automobilky Lotus se píše teprve od roku 1952. Tehdy jí založil Champan a její oficiální název byl Lotus Engineering Company. Zakrátko přichází první vůz s označením Mark 4. Z tohoto modelu zanedlouho vyjíždí z automobilky první sériově vyráběný vůz, Mark 6. Model byl vyroben pouze ve sto kusech. Automobilka také pracuje na modelu pod označením Mark 5. Tento model měl dosáhnout maximální rychlosti 100 mil za hodinu. Konstruktérům se však plán nezdařil a tak model na trh nebyl uveden.

V roce 1954 byl založen závodní tým Lotus. Spolu s ním se představuje na svou dobu super aerodynamický model Mark 8. Model od svého představení zaznamenává jeden závodní úspěch za druhým. Champan se tou dobou už plně věnuje budování malé továrny a díky úspěchu Mk8 se rozhodl vyrábět vozy s menšími i většími motory.

Světlo světa spatřují modely Mark 9 a velký Mark 10 s dvoulitrovým agregátem. Lotus se v tu dobu stává členem Svazu výrobců a prodejců automobilů. Proto se může svými automobily chlubit na Earl’s Court Motor Show, kde se dostává do podvědomí opravdu široké veřejnosti. Dalším modelem je Lotus Eleven, který se od automobilky jako první dočkal označením písmeny, nikoli čísly.

V roce 1957 se zrodil legendární vůz Lotus Seven

V roce 1957 se zrodí legenda. Nesmrtelný vůz Lotus Seven byl zkonstruován jako nízko nákladový, nekompromisní vůz se sportovním srdcem a nezdolatelnými výkony. Skládal se jako stavebnice. To umožnilo srazit cenu na minimum. A autem se mohli fanoušci setkat nejen na silnicích, ale také na závodních tratích. Lotus Seven byl tolik úspěšný, že se prodával ještě v roce 1973. Pak automobilka dala výrobní práva společnosti Caterham.

Na londýnské Motor show byl po boku Seven vystaven ještě jeden exemplář, Lotus Type 14, označován také Elite. Model Elite byl prvním zavřeným vozem, vycházející ze stáje Lotus. A byl také jedním z nejlépe zkonstruovaných aut té doby. Elite dosahoval skvělých výsledků na závodní trati. Jenže kvalita modelu neumožňovala snižovat výrobní náklady a tak způsobil automobilce vysoké ztráty.

Roku 1958 zakládá Colin Champan společnost Group Lotus plc. Všechny vozy, včetně konstrukčního řešení, spadají nyní pod tuto značku. A spolu se založením značky Champan vstupuje také na dráhu Formule 1 s modelem Type 12. Tento model byl určen pro Formule 2. Typ 15, vycházející z platformy Lotusu Eleven, se stal vítězem pohárů konstruktérů roku 1958. A už byl konečně dokončen Type 16, určený přímo pro F1.

Následující rok se továrna stěhuje do prostor v Cheshuntu. Tam se zrodí model Type 17. Model však trpí na ovladatelnost vozu a tak nikdy nedosáhl kvalitních výsledků na trati.

Champan si pohrává s myšlenkou, že by také zkontruoval model se vzadu uloženým agregátem. Jak tomu u Colina bývalo zvykem, z plánů se brzy stala realita a tak přichází upravená verze Typu 12 se vzadu uloženým motorem, nesoucí označení Type 18. Model je používaný pro F1 i F2, jezdí dokonce kategorii formula junior. V roce 1960 se stíhá představit ještě nástupce typu 15, označovaný Type 19.

Spolupráce s Fordem

Automobilka Lotus v roce 1963 se svým modelem Lotus Cortina spouští spolupráci s Fordem. Vzniká závodní verze Ford Cortina. Spolupráce byla pro obě strany velmi důležitá. Ford dostal do svého portfolia modelů sportovní image vozu a Lotusu zase pomohl k posílení finanční stability.

Tým Group 7 Racing ovládá stupně vítězů

Rok 1964 byl odstartován jako rok závodních vozů. Přichází na scénu nový model Type 30, sestrojený právě pro tým Group 7 Racing. Následují ho další modely, určení pro F2, F3 a Tasman, stejně jako legendární F1. Následující rok vyhrává Lotus pohár konstruktérů i šampionát jezdců F1. Týmu pomohl Jim Clark a model Type 33, navíc přidal vítězství i na INDY 500, kde zajel rychlostní rekord s Typem 38. Téhož roku se objevuje model pro silnice Lotus Elan v karoserii coupé. Šlo tehdy o první luxusní kupé od Lotusu.

Stejně úspěšný je také rok 1967, kdy přizval Ford Lotus k vývoji nové Cortiny Mk2. Představuje se verze Elanu s jinou šasi. Vzadu dostal prostor pro dvě děti, takže šlo o rodinný sporťák. Jako hotový vůz se představuje Elan +2S, který byl první model, neprodávaný jako stavebnice, jako klasický model auta.

Osmdesátá léta přimějí Lotus k velkým úpravám modelu Europa. Dostal lepší ovladatelnost, zvětšil se prostor v kabině a byl modernizován i vzhled. Nahradil se motor z Renaultu motorem Lotus-Ford Twin Cam s výkonem 105 koní.

Přichází také nový silniční model 75 Elite, první čtyřsedadlový vůz s motorem 10 koní. V závodním světě se ukazuje nový Type 76 s novým čtyř – pedálovým systémem – spojka, brzda, brzda, plyn.

Lotus v královských službách

Nový model Esprit zazářil v legendární bondovce Spy who loved me. Vůz se stal během krátké chvíle velmi populární.

V devadesátých letech byl představen Type 82 Esprit Turbo. Motor měl objem 2,2 litru a výkon 210 koní. Od této chvíle se do všech nových Lotusů instaluje atmosféricky plněná verze motoru 2,2. V další bondovce, For Your Eyes Only, si zahraje Lotus Esprit Turbo v měděné barvě a s lyžemi upevněnými na střeše.

Další vychytávkou ze stáje Lotusu je aktivní podvozkový systém, který pomocí počítačem kontrolovaného hydraulického podvozku udržuje vůz v ideálním náklonu za všech podmínek. V roce 1983 kupuje Toyota 16,5% podíl a v následujících letech odkupuje další podíly na 21,5%. O pět let později vzniká na počest čtyřicátého výročí limitovaná edice Esprit Turbo.

Nejrychlejší sedan na světě nese označení Lotus Carlton, známý pod názvem Lotus Omega. Následující roky Lotus mění vlastníka a stává se jím Bugatti. Další významný rok pro automobilku je rok 1997, kdy vyhlašuje investici 7,5 milionu liber do zkušebny motorů a malajský král otevírá lakovnu za 1,5 milionu liber. V roce 2004 se přestává vyrábět Esprit a začínají různé variace Exige a Elise.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz