Historie automobilky Lancia

Historie automobilky Lancia | Automobilka Lancia, založená Vincenzem Lanciem v roce 1906, dala světu luxusní vozy s neuvěřitelnými technickými pokroky.

Automobilka Lancia je starší jak Fiat!

Italská Lancia je historicky o sedm let starší než věhlasná automobilka Fiat. Založena byla v Turíně Vincenzem Lanciem, který byl tehdy zkušeným jezdcem i továrním závodníkem značky Fiat. Vincenzo vynikal neobyčejným syslem pro technické inovace. Proto jeho vozy vynikaly odpradávna moderními technologiemi, které jiné automobilky houfně přebíraly do svých modelů.

Lancia například patentoval vidlicový motor s rozevřením válců do úzkého V okolo 14°. Tento technický vynález byl použit mnohem dříve, než řada VR6 od Volkswagenu. Moderní osmiválec byl použit pro model Trikapp. Lambdu poháněl čtyřválec. Dilambdu pak poháněl motor V8/24°. Tento typ motoru se používal také hojně po válce, například v modelech Appie a Fulvie. V roce 1913 Vincenzo Lancia zavedl do automobilů osvětlení u typu Theta. Samonosnou karoserii v roce 1922 použil do  modernizované Lambdy. Nezávislé zavěšení kol nebylo používáno ani dlouho po druhé světové válce, avšak u Lambdy se používalo vpředu a u Aprilie na obou nápravách.

Po úmrtí zakladatele značky se Lancia dále ubírá správným směrem. V roce 1937 představuje vidlicové šestiválcové motory a převodovky transaxle. Lancia má svůj vůz dokonce i ve Formuli 1, model Lancia D50. V roce 1956 získává díky předávce vozu Ferrarimu, titul světa.

Modernizace vozů přináší například ploché čtyřválce boxer u modelu Flavia a Gamma. Sportovní vozy Stratos a beta Montecarlo získávají motory uložené vzadu napříč i podélně před zadní nápravou. Takto upravený model Lancia 037 Rally vyhrává jeden závod za druhým.

Po čase přichází Lancia s přeplňováním turbodmychadly i kompresory či pohonem všech kol. Lancia spolupracuje s karosárnou Pininfarina, se kterou spolupracuje například také automobilka Ferrari. Se spoluprácí s karosárnou vzniká nespočet nádherných exemplářů, jako je Zagato, Vignale, Giugiaro, Bertone, Viotti či Touring Superleggera.

Lancia má na kontě i nákladní vozy

Málokdo ví, že současně s výrobou osobních vozů, probíhá šedesát let i výroba nákladních vozů. První prototyp nákladního vozu s názvem Lancia 1Z se čtyřválcem 5,0 l vyjel z dílny v roce 1912, následuje větší model Lota a další modely.

Lancia za války vyrábí nákladní elektromobily

Automobilka se během války specializuje na produkci různých nákladních elektromobilů. Do roku 1948 vzniklo 202 vozidel a terénních obrněných vozů Lince s motorem Astura V8 umístěných vzadu a řízením i pohonem všech čtyř kol. Po válce Lancia vyrobila poválečný valník Esatau, který dostal první vznětový motor Lancia. Byl to tehdy ohromný pokrok! Jednalo se o řadový šestiválec o objemu 8,2 litru s výkonem 95 kW a 122 koňmi. Esatau A se poprvé uplatnila bezkapotová budka, která vznikla ve spolupráci s karosárnou Casaro. Nákladní modely tehdy ukončily kariéru náklaďáků modely Esadelta a Esagamma v roce 1971.

Lehké užitkové vozy

Lancia se zabývala výrobou také lehkých užitkových vozů. Ty nesly označení Jolly, Superjolly a Beta. První dva byly průkopníky předního pohonu. V roce 1975 vzniká Divize Lancia Veicoli Speziali z Bolzana jako jeden ze zakládajících členů Iveco.

O automobilku projevil zájem americký Ford. Koupí ho předběhl Fiat. Lancia produkuje osobní model vozu Beta, 037 Rally – kupé pro automobilové soutěž a Gamma. Pak přichází na scénu modely Delta , která navazuje na úspěchy modelu Fulvie HF v rally a Stratos, s motorem Ferrari Dino.

Lancie se nyní specializuje na výrobu sedanů. Modely Dedra, Prisma a Thema udělá díru do světa. Slyší však hlas lidu a přichází s prvním MPV, Lancia Z – Pherda a Musa. Poslední vývoj pak přichází pro model Delta. Jde o pětidvéřový hatchback, který lidé pro jeho neotřelý design, jednoduše milují. Malý vůz střední třídy nese označení Ypsilon a velký sedan se nazývá Thesis.

Automobilka projde historicky největší racionalizací, a to po spojení se skupinou Fiat group Automobiles, zahrnující také Alfu Romeo a Chrysler Corporation. Tehdy se vyrábí pouze dva modely, Delta a Ypsilon. Ostatní typy byly ukončeny.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz