Historie automobilky Jeep

Historie automobilky Jeep sahá do roku 1939. Vznikla díky potřebám americké armády, která potřebovala nahradit nevýkonné motocykly.

Terénní spolehlivé vozy Jeep

Jeep patří mezi nejspolehlivější vozy od nepaměti. Americká armáda byla na začátku dvacátého století nejvyspělejší armádou, co se do techniky týče. Svou sílu předváděla ve druhé světové válce, která se stala impulsem pro vytvoření dnes legendární automobilky Jeep.

Jak vznikly terénní vozy

Americká armáda využívala ve válce motocykly. Ty bylo nutné nahradit něčím výkonnějším a spolehlivějším a v neposlední řadě by se nový stroj měl vypořádat s nejrůznějšími terény. Armáda tehdy oslovila celkem 135 výrobců. Každý výrobce dostal přesné instrukce, co má nový armádní vůz zvládnout. Zpětnou vazbu dostala armáda od tří výrobců. V roce 1941 došlo k podepsání dohody a každý z výrobců měl vyrobit 1 500 vozů, které armáda prověří v těžkém terénu v Rusku a Británii.

Modely představily automobilky Ford a Willys (budoucí Jeep). Levnější model stál 739 dolarů, kterou nabídl právě Willys. Během války se vyrobilo přes 300 tisíc vozů. Ford nakonec pro doplnění dodávky dodal dalších 200 tisíc vozů s názvem GPW. Willys se v druhé světové válce považoval za nejlepší vůz a traduje se, že Američanům vyhrál válku.

Po těžkém válečném terénu se proháněly ještě další modely. Willys MA a Willys MB. Ty se používaly pro všechny možné účely. Willys tehdy expandovala na ostatní trhy a vyráběla univerzální vozy do Británie, Austrálie, Kanady i na Nový Zéland. Po válce se dostaly rovněž do Evropy. Jízdní vlastnosti imponovaly také civilisty a tak se zanedlouho začal model prodávat na civilní trh. První civilní vůz se jmenoval CJ-2A – Civilian Jeep. V roce 1950 se zapisuje značka Jeep. Civilní řada Jeepů dala základ pro dnešní Wrangler a Cherokee.

V roce 53 se Jeep stal součástí Kaiser-Frazer Corporation. Za dalších třicet let se modely dostaly do třiceti zemí světa. V tom samém roce se uvedl na trh model Jeep CJ-3B. Dostal lepší výkon a měl vyšší rychlost při stejných otáčkách. Prodalo se ho 150 tisíc kusů. V roce 1955 přichází CJ-5. V 70 letech se Jeep stal součástí American Motors Corporation AMC. Tehdy se vozy začaly stávat více rodinnými než terénními.

Automobilka se tehdy vrhla na užitkové a rodinné vozy. Přichází model Station Wagon, kombík s celokovovým pláštěm. V roce 1962 přichází Jeep s modelem Wagoneer. Jednalo se o luxusní auto s velkým užitkovým prostorem. Tou dobou se AMC rozhodla investovat do vývoje nového modelu vozu, částkou 250 milionů dolarů. Vznikl Cherokee a Wagoneer. Cherokee byl tehdy revolučním vozem, který vyhrál cenu čtyřkolka roku.

Rozvoj čtyřkolek

Automobilka Jeep se i nadále specializovala na rozvoj terénních vozů s pohonem všech kol. Základem  zůstala tradice armádního terénního vozu. Chybí však model, který by kombinoval praktičnost a komfort. A tak vzniká Wrangler. Poskytoval komfortní interiér, skvělý pocit z jízdy i na nezpevněném povrchu a neotřelý design exteriéru. Moderní vůz si však zachoval svou spolehlivost, všestrannost a šikovnost. V roce 1987 se automobilka stala součástí Chrysler Corporation , dnešního Chrysler Group LLC. Oblíbenost Jeepu roste každým rokem. Výsledky prodejů naznačují směr, kterým se má automobilka nadále ubírat. A tak se dále specializuje na výrobu moderních SUV. Jeho hlavními modely jsou Wrangler, Grand Cherokke a Compass.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz