Historie automobilky Buick

Automobilka Buick je významnou značkou koncernu General Motors hned na luxusním Cadillacem.

Koncern General Motors a automobilka Buick

Automobilka Buick patří mezi nejvýznamnější automobilky v hierarchii koncernu General Motors. Tam totiž zaujímá čestné druhé místo, hned za výrobcem luxusních vozů Cadillac. Automobilka má za sebou již jubilejní sté výročí. Za uplynulou dobu přispěla ve světě automobilismu vývojem hned několika důležitých prvků, například koncepčních vozů a samočinných převodovek.

Psal se rok 1899, kdy nadaný instalatér David Dunbar Buick sestavil svůj první zážehový motor. O rok později jej zabudoval do prvního automobilu s názvem Buick. K založení společnosti chyběl jen krůček a tak v roce 1903 zakládá společnost Buick Motor Company.

Další rok odkupuje nepříliš úspěšnou firmu Jame H. Whitting. Prezidentem společnosti Buick se stává William Crapo Durant, který v roce 1908 zakládá společnost General Motors Corporation pro nás známou pod poznačením GM. Nakonec se firmy Buick a Oldsmobile slučují a následující rok se součástí společnosti GM stávají značky Cadillac a Oakland. V roce 1916 pak pod křídla spadá také firma Louise Chevroleta.

Generals Motors Corporation se stává největším výrobcem automobilů na světě. GM v současnosti vlastní například automobilky Buick, Cadillac, Chevrolet, Geo, GMC, Pontiac, Saturn či GMC. Do koncernu patří i evropské firmy Vauxhall, Opel i Isuzu Motors,.

Společnost Buick má vliv na vývoj automobilů

Od počátku vzniku společnosti se Buick věnuje vývoji automobilů. Modely byly vždy velmi velké a luxusní. Sice cenou nemohly konkurovat například tolik oblíbenému Fordu T, ale společnost je i tak hojně kupovala, právě díky nabízenému komfortu.

Po válce například model Buick Y-Job tvořil osobitý styl poválečných Buicků. Poznávacím znakem vozů byla maska chladiče se svislou mřížkou, která později nosila přezdívku “dolarový úšklebek.” Dalším designérským kouskem byly kruhové nebo oválné otvory na bocích.

Velmi významný byl model Buick Super s řadovým osmiválcem o objemu čtyři litry a jeho otevřená varianta Buick Roamaster z roku 1948 měl osmiválec o objemu 5,2 litru a výkonem 106 kW. Byl to nejdražší model značky.

V roce 1949 přichází model Buick super Eight s modernější karoserií a zaoblenými předními a zadními okny. V roce 1953 se dávají do Buicků moderní vidlicové osmiválce V8.

Buick a typ karoserie hardtop

Automobilka Buick se může chlubit prvenstvím v použití typu karoserie hardtop, tedy vozu bez bočních sloupků mezi dveřmi (B sloupků) Typ karoserie se stal velmi populárním a v Americe jej začaly hojně používat i ostatní automobilky.

Brilantní oslavy 50. výročí značky

K jubilejnímu padesátému výročí od založení značky se designér Harley Earl rozhodl navrhnout krásný kabriolet Buick Roamaster Skylark. Vůz měl drátěná kola. Další model, Buick XP-300 má motor poháněný snění benzinu a metanolu a Wildcat II. První kompaktní vůz se představuje v roce 1962 s názvem Buick Special.

Trh si žádá úsporné vozy

Sedmdesátá léta se stávají symbolem ropné krize a tak se v Americe začínají vyvíjet úsporné vozy. Buick Apollo patřil k luxusním kompaktům. Jeho délka však ještě přesahovala pět metrů. Nabízel se v karosářské verzi kupé sedan i hatchback s výklopnou zadní střechou. Buick Century měl už délku pouhých 4,8 metru.

V roce 1997 byla představena nová generace modelů. Tvary se zakulatily a zmizely poslední náznaky chromovaných nárazníků, typické pro americké automobily z minulého století. Nabízí se modely Century, Regal, LeSabre, Park Avenue, Rainier a Rendezvous. V roce 2001 přichází model Rendezvous, spojující vlastnosti limuzíny a terénního automobilu.