Historie automobilky Hispano Suiza

Španělský průmyslový podnik Hispano Suiza je dnes součástí skupiny Safran. Automobilka je známá svou výrobou luxusních vozů.

Historie Značky

Automobilka Hispano Suiza za svou éru proslula především výrobou luxusních vozů. Od začátku 20. století do druhé světové války se věnovala rovněž výrobou výkonných leteckých motorů. Dneska se značka věnuje výrobě elektrických a elektronických komponentů, mechanických či hydraulických částí pro letecký průmysl.

Původní společnost byla založena už v roce 1898 španělským admirálem Emiliem de la Cuarda a inženýrem Carlosem Vellinem pod názvem Cía General de Coches y Automóviles E. La Cuadra S. en comandita. Už rok po založení přichází do společnosti Marc Birkigt, který navrhl elektrický autobus a začal s konstrukcí spalovacího motoru. Později pod jeho rukama vznikly dva nové typy osobních vozů, pro které kromě jiného zkonstruoval také podvozek, motor a převodové ústrojí. Firma se však potýkala se značnými finančními problémy, které nakonec vyústili v konkurz. Birkigt se nakonec vrátil do rodného Švýcarska.

Nakonec se Birkigt do Španělska opět vrátil a to na popud bankéře Juana Castra Marca Birkigta, který jej pozval zpět v roce 1902. Birkigt pomáhal s výrobou nových osobních vozů. Nová firma se nazvala J. Castro Fabrica Hispano-Suiza de automoviles.

Začarovaný kruh s finančními problémy se opět uzavřel a i tato společnost musela skončit. Birkigt s Damianem Mateuem a Franciscem Seixem založili 14. června 1904 v Barceloně společnost Hispano-Suiza Fabrica des automotives S.A. a spolumajitel Birkigt se stal hlavním konstruktérem. V logu nové firmy je společná španělská a švýcarská vlajka. Od roku 1918 byly modely označeny novým logem a to letícího čápa, symbol Alsaska.

Nová Hispano-Suiza bude na elektriku

Hispano-Suiza se dostala do podvědomí jako výrobce luxusních vozů. Bohužel se opět dostala do finančních potíží a nakonec zanikla. Reinkarnace proběhla v roce 2010, pak přišla další odmlka a najednou se hovoří o novém voze, tentokrát elektromobilu.

Moderní technologie jde ruku v ruce s nabízeným luxusem. Toho chce značka Hispano-Suiza využít pro své účely. Jako jeden z největších konkurentů značek Cadillac a Rolls-Royce o sobě dává opět v posledních letech vědět. Po desetiletích klidového režimu se pravnuk bývalého zakladatele značky, Miguel Suqué Mateu, rozhodl oživit jméno luxusních automobilů.

Na ženevském autosalonu představil zbrusu nový model. Šlo tak trochu o překapotovanou Audi R8 V10. Motor pracoval v karbonové karoserii, takže byl vůz lehčí o padesát kilogramů, oproti původní Audi R8. Hispano-Suiza byla zákazníkům nabídnuta za velmi zajímavou částku. 700 000 eur. To je v přepočtu asi 18 milionů korun. Už se ale nikde neuvádí informace, kolik vozů bylo vyrobeno a nakonec předáno zákazníkům. Za necelých devět let poté přijíždí do Ženevy další vůz od Hispano-Suiza, tentokrát s novým vozem, nostalgicky vyhlížející zpět do dějin značky. Vzpomíná si na eleganci dlouhých blatníků a automobilové krásy tehdejších modelů, pracující s nejmodernější technikou.

Miguela Suqué Mateu se nechává slyšet, že moderní luxusní vůz bude poháněn elektrickým motorem. První model Hispano Suiza postavil v roce 1900 jeho pradědeček a také to byl eletromobil. O dva roky později byl postaven vůz se spalovacím motorem.