Historie automobilky General Motors

Automobilka General Motors je druhým největším výrobcem automobilů na světě. Za sebou má spoustu inovativních technologií i nehezké pády. Co všechno za svou více jak stoletou historii automobilka dokázala?

Co víme o General Motors

Automobilka byla založena už v roce 1908 Williamem C. Durantem a Charlesem Stewartem Mottem. Za uplynulou dobu se z ní stala největší automobilka na světě. Samozřejmě má za sebou všemožné chvíle slávy, ale také nejeden černý den. General Motors se však stále drží nad pomyslnou hladinou mezi ostatní konkurencí výrobců automobilů. Společnost sídlí v americkém Detroitu.

V roce 2009 ji postihla asi nejhorší noční můra. Musela vyhlásit bankrot. Jenže do této doby vyráběla vozy do třiatřiceti zemí světa a působila na trzích 157 zemí. Pod ní spadaly automobilky Caddilac, Buick, Pontiac, Chevrolet, Hummer, Daewoo, Saab a Opel.

Pontiac Bonneville

Restrukturalizace znamenala obnovu výroby

Pro restrukturalizaci v roce 2009, kdy automobilka vyhlásila bankrot, se stal většinovým majitelem, vláda Spojených států. Ta dala do záchrany automobilky tehdy největší finanční prostředky. Hlavními kupci vozů General Motors jsou právě Spojené státy, Brazílie a Čína.

General Motors je velkým inovátorem

Automobilka se proslavila mnoha inovacím, které za více jak sto let do svých vozů stihla použít. General Motors například vyvinul elektrický spouštěč, automatickou převodovku, netříštivé bezpečnostní sklo, katalyzátor výfukových plynu a neformovatelný sloupek volantu.

General Motors se však kromě automobilového průmyslu specializuje i na další odvětví. Jako první například vyvinula mechanickou srdeční pumpu, lunární vozítko pro posádku vesmírné lodi Apollo 15 a pracovala také na vývoji prvního počítačového systému na světě.

Automobilky, které se podepsali na vývoji General Motors

Základní automobilkou General Motors se stala Buick. Poté přišla pod společnost značka Oldsmobile. Se svým modelem Curved Dash byl pro GM doslova trhákem. Následoval Oakland a Caddilac, který tehdy velmi slibně konkuroval prosperujícímu Fordu T. Už v roce 1926 se pod křídla GM dostala automobilka Pontiac a tři roky poté přichází německý Opel.

I General Motors se musel vypořádat s válečným obdobím

Během druhé světové války a hospodářské krize se musela automobilka potýkat s nejrůznějšími finančními problémy, které však hned po válce vystřídaly naprosté úspěchy. Padesátá léta představovaly pro značku inovaci luxusních vozů, deset let poté se zaměřilo hlavně na vozy střední třídy. Sedmdesátá léta patřila vozu Chevrolet Vega a pak už se automobilka specializovala na produkci malých vozů, které tehdy společnost vyžadovala.

General Motors má za sebou i špatné časy

V devadesátých letech se automobilka dostala do finančních potíží, zapříčiněnými ekonomickou recesí a válkou v Zálivu. Situace došla tak daleko, že se na sedm týdnů uzavřela továrna ve Flintu. Na konci devadesátek se situace zlepšila a značka se začala zaměřovat na sportovní a nákladní vozy.

Nejhorší období přišlo po útoku na dvojčata v roce 2001. V té době přijala restrukturalizační plán a na začátku června 2009 požádala o ochranu před věřiteli. Připsala si neslavný rekord v podobě třetího největšího bankrotu v USA. Nastaly další převraty. Čtyři značky byly přesunuty do “klidové fáze” a zastavila se výroba Saabu. Na pomoc přispěchal stát se svými 50 miliardami dolarů a značka začala vyrábět čtyři značky. Buick, GMC, Cadillac a Chevrolet. Díky produkci těchto vozů se za rok značka dostala opět do kladných čísel a vrátila se na akciové trhy.

Značka plánuje rozmach

Už v roce 2012 plánuje automobilka výrobu vozů Chevrolet v Rusku a postavit nové továrny v Číně. Na trhu se stává lídrem mezi výrobci vozů s alternativním pohonem. Největší úspěchy sází na Chevrolet Volt, automobilka už běžně prodává vozy s hybridními pohony, plug-in hybridy a vyvíjí auta s vodíkovým pohonem, zatímco tyto pohony se teprve u ostatních značek dostávají na pořadí dne.