Historie automobilky GAZ

Historie automobilky GAZ (Gorkovskij avtomobilnyj zavod) sahá do roku 1929. Vývoj značky změnil automobilový průmysl v SSSR.

Historie značky

Začátkem března roku 1929 přijalo rozhodnutí ВСНХ CCCP k vybudování továrny na výrobu automobilů v Novgorodě. Už o rok později se začalo s její výstavbou a 1. 1.1932 začala sériová výroba. 29. ledna sjel z pásu první nákladní vůz NAZ-AA. Koncem roku byla zahájena montáž vozidla střední třídy GAZ-A, vyrobených podle výkresů americký firmy Ford.

V roce 1933 se začal vyrábět autobus s označením GAZ-03-30 a o rok později se začal prodávat třínápravový nákladní vůz GAZ-AAA. Následoval sklápěč GAZ-410, sanitní vůz GAZ-55 a nákladní vůz na dřevoplyn GAZ-42. Velmi významný byl pro automobilku 11. duben 1935, kdy byl vyroben stotisící vůz, osobní automobil GAZ-A.

Automobilka díky zvyšování produktivity práce mohla začít vyrábět nové modely vozidel. Významný byl osobák M-1. Do automobilky přichází odborník A. A. Lipgart, který modernizoval vlastní čtyřválec, místo amerického motoru V-8 o výkonu kolem 50 koní. Upraven byl i podvozek s novým odpružením. Vozy měly nové obutí do diskových kol. Důvodem bylo to, že americký podvozek nebyl příliš vhodný na ruské silnice. Modernizovaný M-1 byl jednoduchý, odolný. Obstál ve všech zatěžkávacích zkouškách a stal se základem konstruktérské školy. V roce 1937 se prezentoval na výstavě v Paříži.

Rok později byl sestaven osobní vůz s novým motorem GAZ-11-73. Dostal moderní pružiny, zvýšila se účinnost brzd a byla zde řešena moderněji přístrojová deska. Sériovou výrobu však zmařila druhá světová válka. Namísto toho se začal vyrábět GAZ-61 s pohonem všech kol, s možností stoupání 38°.

GAZ se stává hlavní automobilkou Sovětského svazu

Koncem třicátých let vyrábí automobilka 17 typů vozidel a svojí produkcí se podílela na více jako 68% celkové výroby v SSSR. Válka přinutila závod přesměrovat se na výrobu vojenské techniky. Vyrobily se nové modely terénních automobilů GAZ-64 a GAZ-67, obrněná vozidla BA-64, BA-64B a tanky T-60 a T-70. Automobilka rovněž vyráběla samohybná děla, munici a nejrůznější vojenské vybavení.

Během války automobilka vybudovala 9 000 samohybných děl, 12 000 tanů, 24 000 minometů, 30 000 granátů pro raketomety Kaťuša, 176 221 automobilů a 232 000 motorů pro automobily.

Poválečná scéna nových modelů GAZ

Prvním poválečným automobilem se stal GAZ-51. Sériová výroba trvala 29 let. Tehdy se jednalo o představitele moderní a pokrokové konstrukce. Zesílený rám a spoje podvozku umožňovaly používat vozidla i při značném přetížení nákladem. Pod kapotou měl šestiválcový motor s výkonem 70 koňských sil. Model se začal vyrábět v Polsku, Číně a KLDR. Později se stal základem pro další automobily. První osobní sovětský vůz se samonosnou karoserií se jmenoval Poběda. Vůz měl nezávislé zavěšení kol, kapalinové brzdy, dělené čelní sklo do písmene V a vytápěný interiér pro pět lidí. V roce 1949 se začal vyrábět i ve verzi kabriolet.

Vůz vyšší střední třídy se jmenoval GAZ-12 ZIM. Vyhřívaná zadní sedadla, třípásmový radiopřijímač nebo přepínač ukazatelů směru s automatickým vypínáním byl vrcholem moderní techniky.

Model Volha

Volha sjela z pásu v roce 1956 a stala se klasikou. Motor dosahoval výkonu 70 koňských sil a rychlost dosahovala kolem 130 km/h. Upravena byla nejen dynamika, ale také konstrukce. Postupně se začala vyrábět ve verzi kombi i jako sanitka.

Model Čajka

Další známý model nesl označení Čajka. Design se inspiroval americkými výrobci. Inovované technologie dávaly vozům velký ohlas. Osmiválec s motorem do V měl na svou dobu neuvěřitelných 195 koňských sil, čtyřkomorový karburátor a posilovač řízení včetně hydromechanické převodovky. Karoserie měla elektricky ovládaná okna, stěrače čelního skla a autorádio s automatickým laděním.

  1. srpna 1971 vzniklo z jednotlivých poboček výrobní sdružení AvtoGAZ, později přejmenováno na výrobní sdružení GAZ. V té době bylo jeho součástí jedenáct závodů. Automobilka pokračovala v modernizaci techniky a vybavení. Rekonstrukce přišla v osmdesátých letech. Výstavba nových hal umožnila zprovoznit závod automobilových motorů s naftovými motory. V roce 1980 získala automobilka prestižní mezinárodní ocenění Zlatý Merkur a rok nato vyjel z továrny 10 000 000 automobil a v prosinci 1995 dokonce vůz s číslem 15 000 000.