Historie automobilky GAZ

Historie automobilky GAZ (Gorkovskij avtomobilnyj zavod) sahá do roku 1929. Vývoj značky změnil automobilový průmysl v SSSR.

Historie značky

Začátkem března roku 1929 přijalo rozhodnutí ВСНХ CCCP k vybudování továrny na výrobu automobilů v Novgorodě. Už o rok později se začalo s její výstavbou a 1. 1.1932 začala sériová výroba. 29. ledna sjel z pásu první nákladní vůz NAZ-AA. Koncem roku byla zahájena montáž vozidla střední třídy GAZ-A, vyrobených podle výkresů americký firmy Ford.

V roce 1933 se začal vyrábět autobus s označením GAZ-03-30 a o rok později se začal prodávat třínápravový nákladní vůz GAZ-AAA. Následoval sklápěč GAZ-410, sanitní vůz GAZ-55 a nákladní vůz na dřevoplyn GAZ-42. Velmi významný byl pro automobilku 11. duben 1935, kdy byl vyroben stotisící vůz, osobní automobil GAZ-A.

Automobilka díky zvyšování produktivity práce mohla začít vyrábět nové modely vozidel. Významný byl osobák M-1. Do automobilky přichází odborník A. A. Lipgart, který modernizoval vlastní čtyřválec, místo amerického motoru V-8 o výkonu kolem 50 koní. Upraven byl i podvozek s novým odpružením. Vozy měly nové obutí do diskových kol. Důvodem bylo to, že americký podvozek nebyl příliš vhodný na ruské silnice. Modernizovaný M-1 byl jednoduchý, odolný. Obstál ve všech zatěžkávacích zkouškách a stal se základem konstruktérské školy. V roce 1937 se prezentoval na výstavě v Paříži.

Rok později byl sestaven osobní vůz s novým motorem GAZ-11-73. Dostal moderní pružiny, zvýšila se účinnost brzd a byla zde řešena moderněji přístrojová deska. Sériovou výrobu však zmařila druhá světová válka. Namísto toho se začal vyrábět GAZ-61 s pohonem všech kol, s možností stoupání 38°.

GAZ se stává hlavní automobilkou Sovětského svazu

Koncem třicátých let vyrábí automobilka 17 typů vozidel a svojí produkcí se podílela na více jako 68% celkové výroby v SSSR. Válka přinutila závod přesměrovat se na výrobu vojenské techniky. Vyrobily se nové modely terénních automobilů GAZ-64 a GAZ-67, obrněná vozidla BA-64, BA-64B a tanky T-60 a T-70. Automobilka rovněž vyráběla samohybná děla, munici a nejrůznější vojenské vybavení.

Během války automobilka vybudovala 9 000 samohybných děl, 12 000 tanů, 24 000 minometů, 30 000 granátů pro raketomety Kaťuša, 176 221 automobilů a 232 000 motorů pro automobily.

Poválečná scéna nových modelů GAZ

Prvním poválečným automobilem se stal GAZ-51. Sériová výroba trvala 29 let. Tehdy se jednalo o představitele moderní a pokrokové konstrukce. Zesílený rám a spoje podvozku umožňovaly používat vozidla i při značném přetížení nákladem. Pod kapotou měl šestiválcový motor s výkonem 70 koňských sil. Model se začal vyrábět v Polsku, Číně a KLDR. Později se stal základem pro další automobily. První osobní sovětský vůz se samonosnou karoserií se jmenoval Poběda. Vůz měl nezávislé zavěšení kol, kapalinové brzdy, dělené čelní sklo do písmene V a vytápěný interiér pro pět lidí. V roce 1949 se začal vyrábět i ve verzi kabriolet.

Vůz vyšší střední třídy se jmenoval GAZ-12 ZIM. Vyhřívaná zadní sedadla, třípásmový radiopřijímač nebo přepínač ukazatelů směru s automatickým vypínáním byl vrcholem moderní techniky.

Model Volha

Volha sjela z pásu v roce 1956 a stala se klasikou. Motor dosahoval výkonu 70 koňských sil a rychlost dosahovala kolem 130 km/h. Upravena byla nejen dynamika, ale také konstrukce. Postupně se začala vyrábět ve verzi kombi i jako sanitka.

Model Čajka

Další známý model nesl označení Čajka. Design se inspiroval americkými výrobci. Inovované technologie dávaly vozům velký ohlas. Osmiválec s motorem do V měl na svou dobu neuvěřitelných 195 koňských sil, čtyřkomorový karburátor a posilovač řízení včetně hydromechanické převodovky. Karoserie měla elektricky ovládaná okna, stěrače čelního skla a autorádio s automatickým laděním.

  1. srpna 1971 vzniklo z jednotlivých poboček výrobní sdružení AvtoGAZ, později přejmenováno na výrobní sdružení GAZ. V té době bylo jeho součástí jedenáct závodů. Automobilka pokračovala v modernizaci techniky a vybavení. Rekonstrukce přišla v osmdesátých letech. Výstavba nových hal umožnila zprovoznit závod automobilových motorů s naftovými motory. V roce 1980 získala automobilka prestižní mezinárodní ocenění Zlatý Merkur a rok nato vyjel z továrny 10 000 000 automobil a v prosinci 1995 dokonce vůz s číslem 15 000 000.

Vítejte zpět!

Níže se přihlaste do vašeho účtu

Načtěte vaše heslo

Vložte prosím vaše uživatelské jméno nebo email pro reset hesla

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Opravdu chcete odemknout tento příspěvek?
Počet pro odemknutí : 0
Opravdu chcete zrušit předplatné?