Historie automobilky Ferrari

Historie automobilky Ferrari | Legendární vozy Ferrari brázdí silniční a závodní okruhy přes 60 let. Automobilka se jednoznačně řadí mezi nejuznávanější, nejluxusnější a nejslavnější značku supersportovních vozů. Jakou má za sebou historii?

Automobilku založil italský mechanik a závodník Enzo Ferrari

Vášnivý milovník rychlé jízdy, mechanik a závodník Enzo Ferrari, stojí za založením dnes nejznámější automobilky světa, Ferrari, která je na trhu přes více jak šedesát let. Enzo původně nechtěl vyrábět vozy určené pro silniční provoz. Svou vášeň a nadšení pro závodění chtěl uplatnit při sestrojení vozů, určených na závodní tratě. Cílem závodníka bylo podporovat amatérské závodní jezdce a konstruovat takové vozy, které by vždy stály na stupních vítězů. Pouhé sny by automobilku dlouho neuživily a tak se musel začít specializovat rovněž na výrobu “klasických” silničních, ale výhradně supersportovních vozů. Špatná finanční situace se stala zanedlouho minulostí. Sportovní vozy Ferrary si rychle oblíbili milovníci rychlé jízdy. Enzo se stal během několika let úspěšným milionářem.

Enzo působil v Alfě Romeo

Milovník závodění s pouhým základním vzděláním se dostal na práci automechanika díky lásce k motorům. Svého času působil také v automobilce Alfa Romeo jako mechanik. Práce ho tak bavila, že se rozhodl částečně osamostatnit a založil závodní stáj Scuderia Ferrari, závodící s vozy Alfa Romeo. Znakem Scuderia se stal černý vzpínající se kůň. Nakonec se Enzo rozhodne spolupráci s Alfou ukončit.

V roce 1939 automobilka Ferrari kupuje pozemky v italském Maranellu a vzniká podnik Auto-Avio Construzioni. V roce 1940 vyrábí první dvousedadlové sportovní vozy Typo 815 s výkonem 55,5 kW. Tyto vozy však vynikaly bohužel více poruchovostí, než svými sportovními vlastnostmi. Během války se společnost s donucením zabývá výrobou součástek do letadel pro vládu Benita Mussoliniho. Během války továrna utrpěla vážná poškození bombardováním a tak se stěhuje do Modeny, ke konci války se výroba opět přemisťuje do Maranella, kde z trosek budují alespoň nějaké výrobní haly.

Konečně oficiální název Ferrari

Protože byl Enzo vázán smlouvou s Alfa Romeo o tom, že nesmí užívat několik let po skončení spolupráce název Ferrari, začíná se oficiální název objevovat až v roce 1946. Tehdy dochází k založení dnes známé značky Ferrari SpA, symbolizované vzpínajícím se černým koněm na žlutém podkladě s italskou trikolórou v horní části znaku.

První vozy pro závodní okruhy s názvem Ferrari

Za pouhé dva roky se na závodním okruhu v Turíně objevují první závodní vozy Ferrari. Od roku 1950 jezdí Ferrari závody Formule 1 a získává vítězství v anglickém Grand Prix.

Prvním vozem je Ferrari 125S s výkonem 53 kW, který byl v roce 1948 vylepšen na úctyhodný výkon 88 kW a to díky instalaci Rootsova dvoustupňového kompresoru. Následuje představení modelů 166 Sport a Inter.  První velkoobjemový sportovní vůz Ferrari z roku 1950 nese název 340 America a pod kapotou má ukrytý výkon 162 kW. Následuje model 500 F2 s upraveným motorem, který dbá na nízkou spotřebu paliva, má lepší akceleraci a snížené opotřebení pneumatik. Tento model vyhrál značce 16 závodů, díky jezdi Albertu Ascarimu.

375 America – Ferrari pro běžný provoz

Automobilka se konečně pouští do osobních vozů. Prvním z nich nese název 375 America a má výkon 250 kW. Na tomto modelu pracovala karosárna Pininfarina, která s Ferrari pracuje dodnes. Nejslavnějším modelem je jednoznačně Superamerica s výkonem 250 kW, typová řada 410. Značka je nucena díky své slávě často upravovat výkony svých vozů i samotné modely. Později přicházejí modely 500 Mondial a 750 Monza, následuje typ 365 GTB/4 Daytona.

Zkouška stability: Ferrari umisťuje motor doprostřed

Prvním modelem, který získává motor umístěný uprostřed, je model 250 LM o výkonu 228 kW, vyroben v roce 1964. Tohle byl poslední vůz “běžného Ferrari,” se kterým se mohl závodník svést na závodech na vrcholové úrovni. Na americkém trhu byl tento model prezentován jako čtyřsedadlový vůz. Zajímavostí je to, že převodovka a diferenciál jsou umístěny u zadní nápravy.

Spolupráce s Fiatem

Ferrari začíná spolupracovat s Fiatem v roce 1967. Přichází model 330 GT, kabriolet GTS nebo GTB s výkonem 259 kW. Dále přichází model Dino. V roce 1984 přichází model Testarossa V12 s výkonem 287 kW. Tento model má maximálku na 291 km/h se zrychlením z nuly na sto za 5,3 sekundy. 1992 nahrává modelu 512 TR. V roce 2003 přichází 458 Italia, vyráběný do roku 2009. Modely California a stylové GT s motorem vpředu jsou pro automobilku nejlepšími modely. To platí rovněž pro model Ferrari F12 Berlinetta.

Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz