• Databáze motorek
  • Databáze aut
  • Katalog firem
  • Galerie
    • Galerie – Kamiony
    • Galerie – Motorky
    • Galerie – Auta
  • Muzea a akce
    • Muzeum automobilů
    • Muzeum motocyklů
    • Kalendář auto akcí a srazů
    • Kalendář moto akcí a srazů
    • Kalendář tuning srazů a akcí
  • Diskusni forum
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Přihlásit se
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Cestování
AUTO - MOTO videa
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Auto-moto portál, magazín
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky

Ekologická stopa výroby spalovacích aut vs. elektromobilů

Jitka Chvapilová od Jitka Chvapilová
13.5.2025
v AUTO články
A A
0
elektromobil
Zdroj: https://pixabay.com/photos/electro-e-car-electric-car-4293128/

V současnosti se automobilový průmysl nachází v bodě zvratu. Na jedné straně stojí tradiční spalovací automobily, které se vyrábějí a používají více než sto let, a na druhé elektromobily, které slibují čistší budoucnost. Zatímco při samotném provozu elektromobilu nevznikají žádné emise oxidu uhličitého (CO₂), debata o jejich skutečném přínosu pro životní prostředí je složitější. Klíčovým aspektem je totiž ekologická stopa výroby – a ta je v mnoha ohledech rozdílná u obou typů pohonu. Jak tedy porovnat celkový dopad na životní prostředí, když zohledníme nejen provoz, ale i výrobní cyklus vozidel?

Výroba spalovacích automobilů: ustálený, ale náročný proces

Výroba vozidel se spalovacím motorem je proces, který byl v průběhu desetiletí optimalizován, ale i přesto zůstává značně energeticky náročný. Zásadními surovinami jsou ocel, hliník, plasty a další materiály, jejichž těžba a zpracování produkují velké množství skleníkových plynů. Především výroba oceli a hliníku je energeticky náročná a podílí se na celkové uhlíkové stopě vozidla nemalou měrou.

Navíc je zde specifická část výroby — spalovací motor. Ten sestává z mnoha precizně obráběných částí, včetně pístů, klikové hřídele, ventilů, převodového ústrojí a výfukového systému. Výroba těchto komponent znamená další spotřebu energie, vysoký odpadový materiál a složitou logistiku.

Podobné články

kveten 25 barberswife.cz zdroj Midjourney motoristika.cz (1)

Pánské účesy, které nikdy nevyjdou z módy

13.5.2025
speedometer 1249610 1280

Mýty a fakta o emisích spalovacích motorů v roce 2025

13.5.2025
Dálniční známky 2019: zůstávají v kurzu a další dálnice budou bez poplatků

Přechod na e-paliva — kdy bude dostupný pro běžného řidiče?

13.5.2025
engine 2770374 1280

Recyklace spalovacích motorů a jejich součástek — nové trendy

13.5.2025

Na druhou stranu je třeba říci, že díky rozsáhlé infrastruktuře a automatizaci jsou výrobní procesy velmi dobře zvládnuté a efektivní, což pomáhá snižovat jednotkovou ekologickou zátěž. Přesto zůstává průměrná uhlíková stopa výroby jednoho vozu se spalovacím motorem zhruba na úrovni 5 až 6 tun CO₂ ještě před tím, než vyjede na silnici.

Výroba elektromobilů: bez výfuku, ale s environmentální daní

U elektromobilů je situace zcela odlišná. Samotná konstrukce vozu je často lehčí a jednodušší, protože elektromotor má méně pohyblivých částí než spalovací agregát. Problémem však je baterie — srdce každého elektromobilu a zároveň jeho největší ekologická zátěž.

Lithium-iontové baterie, které pohánějí většinu dnešních elektromobilů, vyžadují pro svou výrobu vzácné suroviny, jako jsou lithium, kobalt, nikl a grafit. Těžba těchto surovin probíhá často v zemích s nízkými environmentálními standardy, vysokou spotřebou vody a problematickými pracovními podmínkami. Proces těžby a rafinace surovin má za následek vysokou uhlíkovou stopu i lokální ekologické dopady, například znečištění půdy a vody.

Podle studií činí ekologická stopa výroby elektromobilu včetně baterie přibližně 8 až 12 tun CO₂, tedy o 30–100 % více než u spalovacího vozu. Výroba baterie samotné může představovat až třetinu celkové uhlíkové stopy elektromobilu. Je ovšem důležité poznamenat, že s rostoucí efektivitou výroby a využíváním obnovitelných zdrojů energie v továrnách tato čísla postupně klesají.

car 299772 1280
pixabay

Životní cyklus a kompenzace emisí při provozu

Zásadní výhodou elektromobilů je jejich nulová lokální emise během provozu. Na rozdíl od spalovacích vozidel, která za svou životnost vyprodukují v průměru 30 až 50 tun CO₂, elektromobil při provozu nevypouští žádné emise výfukem. Ekologická zátěž během jeho provozu však závisí na zdroji elektřiny – v zemích s vysokým podílem uhlí má jízda elektromobilem vyšší nepřímou uhlíkovou stopu než v regionech s obnovitelnými zdroji.

Podle výpočtů může elektromobil vyrovnat vyšší emise z výroby přibližně po 50 až 70 tisících ujetých kilometrech, a následně již přináší čistý ekologický přínos. V praxi to znamená, že z dlouhodobého hlediska má elektromobil nižší celkovou uhlíkovou stopu než srovnatelný spalovací vůz — zejména při delším používání a při šetrném zacházení s baterií.

Recyklace a druhý život baterií

Dalším důležitým aspektem je možnost recyklace. Zatímco recyklace kovových částí spalovacích vozidel je dobře zavedená, recyklace baterií z elektromobilů je stále ve fázi vývoje. Mnoho výrobců pracuje na tom, aby bylo možné získat zpět cenné kovy z použitých baterií a znovu je využít při výrobě nových článků. Tím by se výrazně snížila ekologická stopa těžby a zátěž na životní prostředí.

Kromě toho se rozvíjejí koncepty druhého života baterií, kdy jsou baterie z elektromobilů po skončení životnosti ve vozidle využívány například v domácích úložištích energie nebo pro průmyslové aplikace, čímž se prodlužuje jejich užitná hodnota a snižuje se ekologický dopad na jednotku energie.

Komplexní pohled je nutností

Porovnání ekologické stopy výroby spalovacích aut a elektromobilů není černobílé. Spalovací vozy mají nižší emise při výrobě, ale zatěžují životní prostředí během celé doby provozu. Elektromobily mají výrobu náročnější, ale během provozu jsou mnohem čistší — zejména pokud je elektřina vyráběna z obnovitelných zdrojů.

Při posuzování ekologického dopadu vozidla je proto nutné zohlednit celý životní cyklus, včetně těžby surovin, výroby, provozu, recyklace i likvidace. Z dlouhodobého hlediska mají elektromobily potenciál výrazně snížit uhlíkovou stopu dopravy, ale jen za předpokladu, že bude celý jejich dodavatelský řetězec ekologizován a že se podaří zavést účinný systém recyklace baterií.

 

Štítky: automobilautomobil na benzínautomobil na naftuAutomobilový průmyslekologické vozidloelektrické vozidloelektromobilelektromobilitamotor...spalovací motory
SdíletTweet
Předchozí příspěvek

Automobily na solární energii: realita nebo utopie?

Další příspěvek

Vývoj převodovek pro spalovací motory — stále je kam zlepšovat?

Jitka Chvapilová

Jitka Chvapilová

Přispěvatelka obsahem do webových stránek

PodobnéPříspěvky

kveten 25 barberswife.cz zdroj Midjourney motoristika.cz (1)
AUTO články

Pánské účesy, které nikdy nevyjdou z módy

13.5.2025
speedometer 1249610 1280
AUTO články

Mýty a fakta o emisích spalovacích motorů v roce 2025

13.5.2025
Dálniční známky 2019: zůstávají v kurzu a další dálnice budou bez poplatků
AUTO články

Přechod na e-paliva — kdy bude dostupný pro běžného řidiče?

13.5.2025
engine 2770374 1280
AUTO články

Recyklace spalovacích motorů a jejich součástek — nové trendy

13.5.2025
gear shifter 3665960 1280
AUTO články

Vývoj převodovek pro spalovací motory — stále je kam zlepšovat?

13.5.2025
photovoltaic 2799982 1280
AUTO články

Automobily na solární energii: realita nebo utopie?

12.5.2025
Další příspěvek
gear shifter 3665960 1280

Vývoj převodovek pro spalovací motory — stále je kam zlepšovat?

engine 2770374 1280

Recyklace spalovacích motorů a jejich součástek — nové trendy

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

2 × 5 =

Mohlo by vás zajímat...

rizeni elektromobilu interier

Elektromobil jako součást chytré domácnosti — propojení s IoT

20.4.2025
car 7731476 1280

Poslední legendy se spalovacím motorem — sběratelské modely 2025

10.5.2025
Který elektromobil si vybrat a jaké jsou jejich výhody a nevýhody

Souboj kompaktních legend: Škoda Octavia vs. Volkswagen Golf vs. Ford Focus – Kdo ovládne střední třídu?

23.4.2025
  • skoda elroq

    Nejlepší SUV roku 2025: výběr podle užitku a komfortu

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Střet titánů střední třídy: Škoda Superb vs. Volkswagen Passat vs. Ford Mondeo

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • SUV souboj: Toyota RAV4, Honda CR-V a Nissan X-Trail v detailním srovnání

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Jak funguje Schottkyho dioda a kde se používá?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0
  • Porovnání vozů Škoda Octavia a Škoda Superb: Který je pro vás ten pravý?

    0 sdílení
    Sdílet 0 Tweet 0

Oblíbená cestovatelská videa

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Černobyl a Pripjat – Pro skutečné dobrodruhy / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Irán: Nekonečné pouště a úžasné solné jezero Urmia / VIDEO

od redakce
27.9.2021
Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO
Tipy na dovolenou a výlety

Koloseum: Hojně navštěvovaná památka v Římě / VIDEO

od redakce
28.9.2021
Auto-moto portál, magazín

Motoristika vám každý den přináší žhavé novinky ze světa automobilek, nejdůležitější informace pro motoristy a skvělé tipy, Na webu motoristika.cz najdete také zajímavá videa o motorkách, kamionech a osobních automobilech.

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

Prague Car Festival 2020 – Prohlédněte si veterány značky Škoda i její nové modely

od redakce
4.9.2020
0

...

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

Prague Car Festival 2020 – V našem videu vás provedeme celou akcí

od redakce
4.9.2020
0

...

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

Krása na kolech. Noční jízda kamionů v Le Mans nabízí úžasnou podívanou

od redakce
9.7.2020
0

...

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

Silniční vlak (Road Train) na evropských silnicích těžko uvidíme

od redakce
9.7.2020
0

...

kveten 25 barberswife.cz zdroj Midjourney motoristika.cz (1)

Pánské účesy, které nikdy nevyjdou z módy

13.5.2025
speedometer 1249610 1280

Mýty a fakta o emisích spalovacích motorů v roce 2025

13.5.2025
Dálniční známky 2019: zůstávají v kurzu a další dálnice budou bez poplatků

Přechod na e-paliva — kdy bude dostupný pro běžného řidiče?

13.5.2025
  • Reklama
  • kontakt
  • Autopůjčovna-Praha

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Vítejte zpět!

Níže se přihlaste do vašeho účtu

Zapomněli jste heslo?

Načtěte vaše heslo

Vložte prosím vaše uživatelské jméno nebo email pro reset hesla

Přihlášení
Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Zpravodajství
  • AUTO články
  • MOTO články
  • Recenze
    • Recenze automobilů
    • Recenze motocyklů
  • Tuning
    • Tuning auta

© 2017-2021 Motoristika.cz - Všechna práva vyhrazena

Opravdu chcete odemknout tento příspěvek?
Počet pro odemknutí : 0
Opravdu chcete zrušit předplatné?