Historie automobilky Dodge

Firma Dodge, specializující se původně na výrobu jízdních kol se nově v roce 1900 začíná specializovat na výrobu automobilů.

Kola Dodge jsou minulostí

Psal se rok 1900, kdy se John a Horace Dodgeovi rozhodují opustit od výroby jízdních kol a přesedají na výrobu automobilů. S Henrym Fordem uzavřeli dohodu o dodávce většiny dílů a zakrátko vzniká první vůz.

První automobil se název “Old Betsy” a sjel z výrobní linky v roce 1910. Kvůli velkému zájmu zákazníků o nákladní vozy, začala firma Dodge vyrábět také nákladní automobily. Vyrobila několik kusů osobních vozů pro armádu, která je využila v mexickém Pancho Villa. Vozy se těšily obrovské spolehlivosti. Armáda si je natolik oblíbila, že získaly své věrné místo v jejich vozovém parku.

V roce 1920 oba dva bratři umírají na následky nemoci a to v rozmezí pouhých několika měsíců. Firma s názvem Dodge Brothers spadá do rukou New Yorských bankéřů a v roce 1925 se za úctyhodných 146 milionů dolarů dostává do nových rukou.

Tehdy automobilka uvádí na trh celokovový model a stává se první automobilkou, která otevřela výrobní závod v Evropě. Nákladní automobily se začaly prodávat pod značkou Graham. O osm let později, v roce 1928, se značka stává součástí Chrysler Corporation.

Dva roky poté, v roce 1930, se do Evropy posílají rozložené vozy, které se poté skládají jako stavebnice. Byly zavedeny nové standardy kvality a komfortu lidské práce. Nákladní vozy se těší stále větší oblibě a to i na evropském kontinentu. Jejich výroba se přesouvá do evropské továrny Chrysleru. Firma navíc vyvíjí nový řadový osmiválec „Straight 8“.

Druhá světová válka a letecké motory

Během druhé světové války se automobilka Dodge specializuje dále na výrobu automobilů, samozřejmě pro armádu a také na náhradní díly i na letecké motory. V Chicagu byla otevřena nová továrna, kde se vyráběly motory pro bombardéry. Dodge představuje pick-up Powerwagon, který se prodával pro osobní potřebu i armádu až do roku 1970.

Vozy Dodge mají nový design

Kolem roku 1950 se na automobilech začíná objevovat nový design, „Cab Forward“, se silně vpřed posunutým a zakulaceným čelním sklem. Vedle toho se například objevují zapuštěné kliky dveří. V roce 1953 přichází na trh nový osmiválec HEMI.

Dodge Dart

Model Dart měl samonosnou karoserii. Automobilka stále šokuje svými novými a progresivními technologiemi. Například vyvinul sedadlo řidiče s měnitelným sklonem. Navíc přichází na trh nový pick-up Club Cab, nabízející 960 litrů krytého prostoru pro zavazadla.

Dodgle Gillman Hunter

Dodge 1 500 a Polara vedle sebe vítá v Británii navržený Hillman Hunter, který byl první světový vůz. Tou dobou se automobilka spojuje se značkou Mitsubishi a začal se prodávat model Colt. Velmi oblíbený se stává hatchback se předním pohonem, Omni.

Omni v mezigenerační proměně získává nové výkonnější motory včetně sportovní verze. Na trh přichází Rampage, první pick-up s náhonem na přední kola. V roce 1990 přichází na trh další pick-up, tentokrát Dakota s plátěnou střechou. K dispozici je také sportovní paket Ram nebo provedení Quad Cab. A konečně na scénu přichází veleúspěšný model Dodge Viper.

V roce 2005 se chystá automobilka vstoupit na evropský trh a přináší sem model Dodge Caliber, Dodge Avenger, Nitro a později Journey.