Historie motorek Bombardier

Bombardier je společnost z Kanady, jenž má široký záběr výroby – regionální a obchodní letadla, zařízení pro veřejnou dopravu, sněžné skútry. Založení společnosti nebylo až tak úplně běžné.

Zdroj foto: commons.wikimedia.org

V lednu 1934 jel po silnici Joseph-Armand Bomabrdier úprkem, protože se potřeboval včas dostat do nemocnice se svým dvouletým synem. Snil o tom, že postaví vozidlo, které by mohlo tzv. plavat na sněhu. Bombardier byl mechanik, takže si tyhle sny mohl dovolit, jelikož tomu rozuměl. V roce 1935 v Quebecu vyrobil první skútr, což byla tehdy hotová revoluce. V roce 1937 si nechal tento vynález patentovat a o pět let později, 10. července 1942 založil Bombardier Snow Car Limited – společnost na výrobu skútrů.

A zase ta válka

I společnost Bombardier zasáhla válka. Během ní museli dokonce lidé, kteří si chtěli skútr pořídit, že ho potřebují pro svou denní obživu. Bombardier se následně zaměřil na zbrojní průmysl. V roce 1948 rozšířil svoje podnikání. Zahájil výrobu pásových sněžných pluhů, které nahradili v městských ulicích povozy, které táhli koně. Kromě toho začal dále vyrábět terénní auta pro těžební, lesnický a ropný průmysl. V roce 1964 Bombardier zemřel na rakovinu a společnost se rázem ocitla bez vedení, protože na vše dohlížel on sám osobně. Vedení převzali jeho synové.

Zdroj foto: en.wikipedia.org                       Can-Am skútr

Společnost pod jejich vedením začala modernizovat. V sedmdesátých letech začali vyrábět Can-Am motorky, jenž zahrnovaly Rotax motory. V roce 2003 vedení společnost prodali třem investorům za 875 milionů dolarů. Nikdo nemá většinu podílu, takže se na všem musí dohodnout společně. V kanadském Valcourtu je muzeum věnované samotnému Bombardierovi a jeho skútrům.