Historie motocyklů AJP

Portugalský výrobce AJP off-road motocyklů funguje od roku 1987 díky bratrům Antonia a Jorgeho Pintových. Co vývojem motorek předcházelo a jak se poprali s historií značky do dnešních dní?

Co znamená zkratka AJP

Písmenka AJP znamenají počáteční písmenka zakladatelů značky, braty Antonia a Jorgeho Pintových. První motocykl z bratrské dílny se jmenoval Ariana. Obsah motoru činil 125 ccm a byl vybaven dvoutaktním motorem Casal. Tehdy se jednalo o limitovanou edici pětadvaceti kusů. Některé konstrukční prvky Ariany se využily pro další motocykly z dílny AJP.

Spolupráce s Petrogal-Galp

Už čtyři roky po založení firmy, v roce 1991, navazuje společnost AJP spolupráci s významným portugalským petrochemickým koncernem Petrogal-Galp. Díky spolupráci vzniká například malé enduro Galp 50 a řada nových syntetických olejů do dvoutaktů.

Do roku 2000 značka AJP boduje na mnoha národních portugalských enduro šampionátech. V roce 1996-2000 sbírá hned pět titulů v řadě. Na mistrovství světa off-roadů získává AJP v roce 1996, 1997 a 1999 první místa.

První čtyřtakt

Do roku 2000 se společnost zaměřuje na výrobu výhradně dvoutaktních motorek, od roku 2001 přichází přelom a vzniká první čtyřtakt, AJP PR4 125. Moderní motor měl základ v licenčním agregátu z legendární Hondy XR. Hlavní modernizace se však týkala palivové nádrže, která byla přesunuta z dřívější pozice nad motorem až dozadu pod sedlo jezdce.

Motorka tak zákonitě získala nižší těžiště a to nabídlo v terénu lepší jízdní vlastnosti, umožňující agresivnější styl jízdy. Popularita čtyřtaktních motorů stoupala rychlostí blesku. Značka chytla jedinečnou šanci a začala své motorky vyvážet. První export motorek putoval do Francie, Anglie a Německa. V roce 2003 otevřela značka AJP novou továrnu v Lousadě.

Tam vzniká další významný model, AJP PR 4 200, vycházející konstrukčními prvky z předchozí stopětadvacítky. Společnost model opět vyvážela do zahraničí, tentokrát rozšířila trh i na Polsko, Španělsko, Řecko a Itálii.

Nové inovace

Modernizace motorek přichází hlavně v roce 2007, kdy přichází nový motocykl AJP PR3 200 MX. Motorku opět pohání srdce ze známé Hondy XR, dostala však nové odpružení a zbrusu nový hliníkový rám. Díky němu motorka získává jednodušší konstrukci a nížení hmotnosti.

Pohotovostní váha 89 kilogramů zajišťuje modelu AJP PR3 nejlehčí čtyřtakt na trhu v kategorii 200 ccm. Následující rok přichází verze PR3 125 ccm. Obě verze se daří homologovat na silniční provoz.

Přichází nový investor

Pro značku je velmi důležitý také rok 2008, kdy do společnosti přichází kapitálová společnost AICEP, která dodává prostředky na dosud největší projekt AJP, modelovou řadu PR5. Ta se světlu světa představuje už tok po navázání spolupráce. Motorka je vybavena motorem 250 ccm, opět z Hondy XR. PR5 nabízí maximální výkon s nízkou pohotovostní hmotností, která činí 100 kg. Většina dílů je už vyráběna v portugalské továrně. Exportován byl například do Brazílie i Japonska.