Historie automobilky Renault | Krušné časy i úspěšné období si zažívá už 120 francouzská automobilka Renault, založená Louisem a Marcelem Renaulty. Známé i méně známé automobily vám představíme v následujícím článku.
Založení automobilky Renault už před více jak 120 lety
V roce 1898 vznikla společnost s názvem Renault, podle jejích zakladatelů, Marcela a Louise. Už v roce 1905 vznikla její pobočka v Británii a dva roky poté dokonce i v Německu. Automobilka zažívala od svého založení konstantní nárůst prodejů, které však, jako každou automobilku, utlumily obě světové války.
V roce 1945 došlo ke znárodnění automobilky. Paradoxně tento stav nepostihl konstrukci automobilů tak, jako tomu bylo u většiny konkurence. Po válce byl představen malý vůz, Renault 4CV, který dokonce vyhrál vítězství v Rallye Monte Carlo. Model Duphine, Renault 3 a 4 nebo Renault 16 odstartovaly opětovný nárůst prodejů všech vozů. V roce 1965 byla právě do modelu Renault 16 instalována dvouprostorová karoserie hatchback, která dodnes nese velkou oblibu mezi prodávanými karoseriemi. V roce 1969 přichází na řadu Renault 12, který se v sedmdesátých letech začal vyrábět v Rumunsku pod značkou Dacia. Velmi úsměvně vniká vůz Renault R5 a to tehdy, když při jedné z nehod, našel designér Renaultu Boué starší fotografii modelu R4. Začal si kreslit a najednou mu pod rukou vyrostlo zbrusu nové auto. Ukázal kresbu kolegům Georgesovi a Pros-Damovi a ti se hned pustili do další tvorby. Vznikl model R-5. Bouré se bohužel R-pětky nedožil. Před tím, než došlo k výrobě, zemřel na rakovinu.
Renault se specializuje na výrobu motorů
Následuje výroba prvního motoru V6 ve spolupráci s Volvem a Peugeotem, který měl jako první francouzský motor hliníkovou hlavu válců. Následoval motor PRV 2,6l, R30 s šestiválcovým motorem o objemu 2663 ccm s výkonem 131 koní nebo R 20, menší sourozenec R30.
V roce 1980 vznikl vůz Fuego, které se stalo nejprodávanějším kupé v Evropě. Následuje výroba R5 turba, který měl motor 1397 ccm montovaný uprostřed a pyšnil se 250 koňmi. S nástupem R11, postavené na podvozku R9 vzniklo téhož roku – 1983, něco neuvěřitelného. Tehdy objevily čtyři modely jedné automobilky na nejvyšších příčkách prodejního žebříčku ve Franci. Jednalo se o modely R5, R9, R11 a R18.
Následující rok se začal vyrábět model R25, nahrazující modely R20/30 a začal se vyrábět model Espace. Tento model byl prvním modelem ve třídě MPV a stal se měřítkem všech později vyráběných modelů v této kategorii. V roce 1991 se začalo vyrábět Clio. První model začal používat jméno, namísto čísel a stal se automobilem roku značky Renault. Následuje výroba modelů Safrane, Laguna a Mégane. Revoluční Scénic získává v roce 1997 titul automobil roku, který obdobně jako Espace položil základní platformu nové kategorii vozů MPV, Scénic vytvořil novou kategorii mini MPV.
Další informace o historii automobilek a výrobců najdete na motoristika.cz