

Silniční doprava je jedním z klíčových pilířů evropské ekonomiky, ale zároveň také oblastí podléhající přísné regulaci. V zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zajištění spravedlivých pracovních podmínek řidičů a eliminace nekalé konkurence přichází Evropská unie s dalším krokem směrem k digitalizaci a kontrole – zavedením povinného elektronického tachografu s GPS sledováním u všech vozidel, která spadají pod pravidla mezinárodní nebo vnitrostátní nákladní a osobní dopravy.
Tato změna není jen technickou úpravou, ale zásadním milníkem v oblasti digitální správy dopravních dat, který ovlivní každého dopravce, řidiče i kontrolní orgán.
Co je elektronický tachograf a jak funguje
Elektronický tachograf je zařízení, které slouží k automatickému zaznamenávání času řízení, odpočinku, přestávek a dalších činností řidiče. Jeho nová generace, tzv. chytrý tachograf (Smart Tachograph), zahrnuje navíc modul GPS pro sledování polohy vozidla, komunikační jednotku DSRC (umožňující vzdálenou kontrolu policií) a rozhraní pro bezpečný přenos dat.
Systém dokáže zaznamenat:
- Přesnou polohu vozidla každé tři hodiny jízdy
- Zda se vozidlo pohybuje nebo stojí
- Překročení státních hranic
- Neoprávněné manipulace nebo pokusy o úpravu údajů
Díky propojení s digitální kartou řidiče a daty z vozidlové sběrnice poskytuje tachograf komplexní přehled o provozu vozidla v reálném čase.
Proč je zavedení systému povinné
Cílem povinného zavedení chytrého tachografu s GPS je:
- Zvýšení bezpečnosti na silnicích – monitorováním dodržování doby řízení a odpočinku se snižuje riziko nehod způsobených únavou
- Zlepšení pracovních podmínek řidičů – ochrana proti tlaku na nelegální prodlužování směn
- Zajištění férové konkurence – eliminace firem, které obcházejí pravidla, např. přes falešné záznamy nebo „černé skříňky“
- Efektivnější kontrola – díky vzdálenému přístupu ke klíčovým údajům mohou kontroly probíhat rychleji, cíleněji a s menším zatížením pro poctivé dopravce
- Lepší plánování a logistika – GPS data umožňují firmám optimalizovat trasy, předcházet kolonám a lépe řídit flotilu


Legislativní rámec a harmonogram
Zavedení chytrých tachografů je řízeno nařízením Evropské unie č. EU 165/2014, ve znění tzv. balíčku mobility. Klíčové milníky:
- Od června 2019: povinnost instalace chytrého tachografu 1. generace do všech nově registrovaných vozidel nad 3,5 tuny
- Od srpna 2023: zavedení chytrého tachografu 2. generace, s přesnějším GPS sledováním a funkcemi detekce hraničních přechodů
- Od konce roku 2024: povinnost výměny starších tachografů za novou generaci u všech vozidel jezdících v mezinárodní dopravě
- Od července 2026: rozšíření povinnosti i na lehké užitkové vozy (LCV) nad 2,5 tuny provozované v mezinárodní dopravě
Tímto krokem se tak chytrý tachograf stává standardním nástrojem dohledu a řízení dopravy napříč celou EU.
Výhody pro dopravce a řidiče
Ačkoli je zavedení systému spojeno s počátečními náklady, přináší řadu výhod:
- Menší riziko pokut díky automatickému dodržování pravidel
- Zjednodušení administrativy – elektronické záznamy lze snadno přenést do dispečerských systémů
- Lepší plánování služeb – dispečeři mají přesný přehled o dostupnosti řidičů a stavu vozidel
- Zvýšení důvěry zákazníků a partnerů – transparentní provoz je konkurenční výhodou
Výzvy a rizika
Zavádění povinného systému není bez komplikací. Mezi hlavní výzvy patří:
- Pořizovací náklady na nový tachograf a jeho montáž
- Školení řidičů a dispečerů, kteří musí chápat, jak zařízení správně obsluhovat a vykládat
- Ochrana dat – zajištění, že údaje z GPS a činností řidičů nebudou zneužity
- Zranitelnost vůči kyberútokům – nutnost pravidelných aktualizací a bezpečnostních opatření
Z těchto důvodů je klíčové, aby zavádění doprovázela podpora ze strany státu, např. formou dotací, zvýhodnění pro malé dopravce nebo vzdělávacích programů.
Budoucnost sledování a digitalizace v dopravě
Chytrý tachograf je jen začátkem. V budoucnu bude možné propojit jeho data s dalšími systémy:
- Digitálními mapami a plánováním tras
- Záznamy o provozu a počasí
- Telematickými systémy sledujícími spotřebu, technický stav a chování řidiče
- Systémy autonomního řízení a dálkového dohledu
Dopravní sektor se tak přesouvá do éry kompletní digitalizace, sledovatelnosti a automatizace, kde data budou hrát hlavní roli.
Zavedení povinného elektronického tachografu s GPS sledováním představuje zásadní krok ke zvýšení bezpečnosti, efektivity a transparentnosti v silniční dopravě. Přináší výhody nejen kontrolním orgánům, ale také samotným dopravcům, řidičům a koncovým zákazníkům. Přechod na digitální systém však vyžaduje odpovědný přístup, investice a spolupráci napříč celým odvětvím. Pokud bude proces správně zvládnut, může se chytrý tachograf stát symbolem férové, moderní a udržitelné dopravy 21. Století.