Austro-daimler

Austro-Daimler byla rakouská automobilka. Jednalo se o dceřinou společnost německé Daimler-Motoren-Gesselschaft. Továrna byla založena v roce 1899. U jejího vzniku stál Eduard Birenz a Eduard Fischer, což byl majitel slévárny. Do dceřiné firmy tak přešlo několik kvalifikovaných pracovníků, kteří mohli ihned začít pracovat na výrobě automobilů.

Austro – Daimler

Vůz se dvěma válci

První automobil byl vyroben v roce 1900. Jednalo se o čtyřmístný vůz. Jeho motor měl dva válce a disponoval 4 koňskými silami. Po tomto modelu následovalo několik let výroby autobusů, nákladních automobilů a motorů do lodí i letadel.

Orientace na armádu

Další vůz byl představen roku 1905. A nejednalo se o nijak obyčejné auto. Byl to obrněný vůz, který jako první na světě disponoval pohonem všech kol. Byl vybaven motorem o objemu 4,4 litru a výkonem 35 koní. Do vedení továrny se poté dostal Ferdinand Porsche. Došlo také ke změnám v továrně. Společnost se z původních 430 pracovníků rozrostla na 700 až 800 zaměstnanců, kteří pracovali na leteckých motorech a na závodních vozech navržených Porschem. Na závodech Pruského prince Jindřicha dokázaly tyto speciálně stavěné vozy Daimler obsadit první 3 místa. Samotný Ferdinand Porsche v tomto závodě zvítězil.

V roce 1913 došlo ke spojení s českou Škodovkou. Ta s Austro-Daimler už nějakou dobu spolupracovala hlavně vývoji transportních prostředků pro válečná děla. Se začátkem první světové války se z 900 zaměstnanců zvýšil počet až na 4500. Veškerá výroba však byla podřízena potřebám armády. Konec války znamenal pro značku velké problémy. Potýkala se s velkým zadlužením a neustále zvyšujícím se cenám surovin. Byla donucena prodat svůj podíl ve Škodě.

Pokus o záchranu automobilky

Další pokus o zachránění automobilové výroby byl vůz Sascha. Byl vytvořen na přání hraběte Saši Kolowrata hlavním konstruktérem Ferdinardem Porschem. Odstartoval na závodě Targa Florio na Sicílii, kde se na prvních dvou místech umístili právě tyto vozy.

Sloučení firem Austro-Daimler a Steyr AG proběhlo v roce 1934 a dalo vznik společnosti Steyr Daimler Puch AG. S tímto krokem byla ukončena výroba osobních automobilů. Dále se společnost soustředila pouze na výrobu vojenských a kolejových vozidel.

Austro – Daimler