Historie automobilky Yugo

Yugo nemusí být jen zkratka pro bývalou Jugoslávii, ale jedná se o automobilku ze Srbska, založenou roku 1981 pod názvem Crvena zastava, dnes už jí říkají jen Zastava.

Zdroj foto: en.wikipedia.org                           Yugo

Místo určení je město Kragujevac. Automobilový průmysl zde začal ve třicátých letech dvacátého století. Tady byla vyrobena první americká auta s licencí. Pak však zasáhla válka, tak jak to bylo v těch letech. Po druhé světové válce uspořádali v závodě referendum, jehož se zúčastnili všichni a bylo jednomyslně rozhodnuto, že výroba aut bude pokračovat. Licenčně se tady počaly vyrábět auta značky Fiat. Ovšem pod značkou Zastava, později však nesly jiné pojmenování – Yugo.

90. léta přinesly úpadek

Přestože se Yugo podílelo významnou měrou na rozvoji automobilového průmyslu v samotném Srbsku, tak začaly od začátku 90. let upadat. V současné době jsou ve velkých potížích. Dokonce i přes pomoc vlády se jim nedaří zastavit úpadek. Na podzim 2008 dokonce zastavili výrobu svého slavného auta Yugo. Tehdy se vyjednávalo o tom, že továrnu převezme do vlastnictví samotný Fiat. Ovšem ještě předtím, a to výrazně, se přišlo na nápad vyvážet auta do USA. Prodávat ho začali v roce 1985 s název Yugo GV. GV v překladu jako dobrá cena. Ta byla méně než 4000 amerických dolarů.

Zdroj foto: en.wikipedia.org                                  Yugo GV Sport

Během tří let prodali 120 000 kusů. Ovšem zákazníci si stěžovali, že se jim často zadře motor. Za to si však mohli sami, protože šetřili a lili do aut olej, který nebyl zrovna vysoké kvality. Továrna zažila i bombardování. Po něm  se pozastavila výroba, avšak export už se nikdy neobnovil.