Volvo

Psal se rok 1927, kdy vnikl švédský výrobce nákladních automobilů a autobusů, který se dále začal zabývat výrobou nejbezpečnějších vozů na světě. Víte, že automobilka vznikla v jedné švédské restauraci, kde si dva Švédové společně dali kraba?

Původ automobilky Volvo je poměrně úsměvnou záležitostí. Už je to více jak devadesát let, kdy se obchodní ředitel firmy SKF Assar Thorwald Gabrielsson rozhodl jít do restaurace, kde si k němu přisedl Erik Gustav Larson. Oba dva je spojovala velká láska k automobilům. Tak začala historie, díky které vděčíme za většinu bezpečnostních prvků v automobilech.

Volvo znamená latinsky volvere – točit se

Ve dvacátých letech byl automobilový průmysl v rozmachu a do Švédska počet dovážených vozů každoročně rostl. V roce 1923 byla ve švédském Göteborgu výstava vozů na stáncích s více jak sedmadevadesáti modely. Bohužel většina modelů vozů i vystavovaných automobilových součástek byla nevalné kvality.

Když se zcela náhodou v restauraci potkali  Assar Thorwald Gabrielsson a Erik Gustav Larson, začali diskutovat o kvalitách dovážených vozů. Při povídání si začali plánovat výrobu svých vlastních vozů. Jejich automobily měly být, jako už to tak při takovém povídání bývá, vyrobené z vyhlášené švédské oceli a musí odolávat tvrdým skandinávským podmínkám.

Protože se plány zdály být reálné, začali oba pánové plánovat klíč ke švédské kvalitě. Záhy sestavili konstrukční tým a Gabrielsson zafinancoval postavení prvních deseti prototypů. Ty nadchli zaměstnavatele SKF, který vyrobil tisíce kusů a dal vozu jméno Volvo. Název značky není žádnou složeninou písmen. Jednoduše znamenají “kutálím se.”

První automobil Volvo s označením ÖV4

V roce 1927 vyjelo první Volvo ÖV4. Písmena představovala zkratku ověřený vůz a číslice pak čtyřválcový motor. Pracovní název byl Jakob. Druhá verze s označením PV4 měla už  nárazníky. Už tehdy si totiž automobilka zakládala na bezpečnosti posádky, co opravdu nebylo na tu dobu obvyklé.

Následující rok se do výroby dostala užitková verze a díky úspěchům vznikla první pobočka ve finských Helsinkách. Model PV650 přišel následující rok. Automobilka se docela snadno vzpamatovala z hospodářské krize a v roce 1932 prodala více jak 900 aut ročně. Neutralita Švédka dále umožňovala automobilce vyrábět své vozy, ale kvůli nedostatku benzinu prodeje rapidně klesaly až na 99 kusů v roce 1942.

Po válce vzniklo PV444

Nejmodernější a velmi úspěšný model nese označení PV444. Má samonosnou karoserii, nezávislou přední nápravu a vyvinuté pružiny na zadní nápravě. Vskutku  moderní technologie, co říkáte? Model se prodával i do Ameriky, odkud se automobilka inspirovala designem, který se snoubil s evropskými rozměry a nejmodernější konstrukcí za velmi rozumnou cenu.

Automobilka představuje své bezpečnostní prvky

Automobilka Volvo je známá svými bezpečnostními prvky odnepaměti. Málo kdo ale tuší, co za posedlostí vyrobit co nejbezpečnější auta vlastně stojí. Assar Gabrielsson, ředitel vzniklého Volva, přišel o svou manželku při autonehodě. Proto se s Gustavem Larsonem rozhodli, že jejich prioritou bude vyrábět výhradně bezpečné vozy.

Do modelu PV444 byla použita bezpečnostní výztuha kabiny, tvořící takzvanou ochrannou klec a laminované přední okno, které se netříštilo. Plánovaná výroba 8 tisíc vozů převálcovala konečná výroba dvou set tisíc vozů. Následoval model PV544 a v roce 1956 se představilo větší Volvo 120. V roce 1959 se do modelu začaly standardně instalovat tříbodové bezpečnostní pásy, které jsou považovány za nejdůležitější bezpečnostní prvek všech dob! Dále přichází model P1800, který se stal vozem Jamese Bonda v epizodě The Saint.

Automobilka si vybudovala pověst kvalitních a především bezpečných aut. Bohužel jejich design nepředstavoval vedle konkurence příliš velký odvaz a tak se řadí do bezpečných rodinných aut. Další modely, sedany 121 se vyrábějí tehdy v nově vzniklé továrně Torslanda, v Belgii i Kanadě.

Model 144 má super bezpečností výbavu. Jedná se o kotoučové brzdy na všech kolech, bezpečnostní sloupek volantu a deformační zóny karoserie. Model 240, 244 a 245 už se vybaví všem fanouškům značky. V roce 1977 se automobilka dostává do krize a přemýšlí na fúze se Saabem. Má dvě možnosti, prodloužení výroby řady 200 nebo vytvoření nového modelu. A tak vzniká elegantní super hranatý model 700.

Design hranatých aut přichází počátkem osmdesátých let právě v sérii 700. V roce 1993 se ukončila výroba řady 240, která ten rok dostala pohon zadních kol. Pohon všech kol vznikl koncem osmdesátých let v hatchbacku 480 ES. Koncepce se přesunula do modelů typu 850, kde se také objevily pětiválce s turbodmychadlem, které dodávalo bezpečný výkon, třeba při předjíždění.

Volvo zakládá svůj vlastní tým, zkoumající nehody!

Už v roce 1970 se automobilka rozhoduje sestavit svůj vlastní tým zkoumající nehody, pro vymýšlení nových bezpečnostních opatření. Řada novinek získala dokonce patent, jako první na světě. Většinu bezpečnostních prvků přebraly později ostatní světové automobilky.

Volvo od roku 1999 patří pod koncern Ford, kde ovšem dlouho nesetrvá a tak jej kvůli finanční krizi automobilka záhy prodá. Automobilka dodnes vyrábí jedny z nejbezpečnějších aut na světě. Moderní pojetí designu interiéru i exteriéru vozů hlásí každoročně nárůst prodeje, dokonce nový model XC40 předčil plánovanou výrobu a automobilka musela narychlo vymyslet strategický plán pro splnění poptávky.