Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto je jedním z nejvýznamnějších výrobců vozů na evropském trhu. Podívejte se do historie značky a seznamte se s prvními vyrobenými vozy.
Historie Škoda auto
Když se v roce 1925 Škodovy závod přejmenovaly na Škodu, krátce po tom, co přišlo odkoupení společnosti Laurin & Klement, došlo k celkové modernizaci ve výrobních prostorách. Nově vznikla karosárna a hala mechaniky. Vozy vyrobené před rokem 1925 byly označovány na chladičích označením Škola i L&K a typové označení se přejmenovalo na označení číselné.
Přišly nové unifikované typy 4R a 6R, ty však velký prodejní úspěch nezaznamenaly. Významný byl pro automobilku rok 1930, kdy došlo k přejmenování na Akciovou společnost pro automobilový průmysl. Přišel na trh model Škoda 4200 a 420 Popular. 430, 645/650, 633/637 a 860. Označení vozů bylo jednoduché. První číslo označovalo počet válců, dvojčíslí pak počet koní.
Modely vozů byly postaveny na tuhém centrálním rámu. Značka L&K se naposled objevila na chladiči nákladního auta 505 z roku 1933. Následující roky rozběhly výrobu Popularů, Favoritů, Rapidů a Superbů, kterých se v roce 1937 vyrobilo skoro 7 tisíc vozů a více jak polovina šla do zahraničí. Automobilka se tak stává jasnou jedničkou na českém trhu.
Hrůza pro Škodu přišla v období druhé světové války, která narušila výrobu osobních vozů a stala se součástí německého koncernu Hermann – Göring – Werke. Spojením došlo k totální orientaci na válečnou výrobu, zejména na výrobu terénních automobilů.
Koncem války, konkrétně 9.5. 1945 byla z velké části poničena výroba vlivem leteckého bombardování, ale už na konci června byl vyroben první „mírový“ automobil. Bohužel místo opětovného rozvoje výroby přišlo znárodnění a politické plánování hospodářství. To vedlo i ke změně názvu na Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav.
Rezortní ministerstvo schválilo výrobu vozu Škody 1101, otevřely se závody Kvasiny pro výrobu roadsterů a Vrchlabí se specializovalo na sanitky. Typ 1102 byl nahrazen škodou 1200 a v Mladé Boleslavi se chvíli vyráběly vozy Tatra 600 a 805. V Kopřivnici totiž probíhala výroba zbrojní výroby. Drtivá výroba osobních vozů šla do zahraničí a škody byly kompenzovány měnovou reformou v roce 1953.
Výroba se musela zaměřit na modernizaci Škody 1102, ze které vychází Škoda 440, Spartak a roadster 450. Škoda 440 dostala označení Octavia a 445 nesla jméno Octavia super. 450 dostala označení Felicia. Octavia kombi přišla v roce 1961. Tou dobou Škodovka vyvážela své vozy do mnoha zemí Evropy, dokonce v Chile dostala vznikla nová linka na kompletaci Škodovek.
V roce 1973 vyjel z československého automobilového průmyslu miliontý vůz Škoda 1000MB/100 a v roce 1986 se opět změnil název na Automobilové závody, oborový podnik. Rok poté představila automobilka vůz Favorit. Výroba vozu byla něčím extra. Poprvé se použila samonosná karosérie a motor uložený vpředu dostal pohon předních kol!
Rok 1989 byl skvělým startem pro vyhledání nového zahraničního partnera. Stal se jím dne 28.3.1991 koncern Volkswagen Group. Naše mladoboleslavská automobilka konečně získala přístup k moderním technologiím a tento den se stal klíčovým dnem pro získání opětovného světového uznání a možnost, dostat se zpět na vrchol automobilového světa. Od tohoto okamžiku je změněn název na dnešní Škoda Auto.
Pět let po podepsání spolupráce s VW vyrobila Felicii, postavenou na základě tehdy revolučního modelu Favorit. 1994 dostala Škoda certifikát kvality výroby motorů a dalším agregátů ISO 2002.
Rok 1995 byl jubilejním stým výročím od založení firmy a otevřelo se muzeum. Internetové stránky Škody vznikly v roce 1996 a ten rok se představil model hatchback – Octavia. Následovala výroba Fabie, od roku 2002 je v prodeji Superb. Rok 2006 odstartoval výrobu Roomsteru, jako první kompaktní MPV. Odvážný a atraktivní design vozu milují i nepříliš velcí fanoušci Škodovky, oblibu si také získala nová Fabie z roku 2007. Následující modely už nemusí být nutně postaveny na novém podvozku, o tom vypovídá i dvojková Fabie. Škoda se snaží držet filozofie „za stejnou cenu jako konkurence více auta.“
V současnosti automobilka vyvíjí moderní vozy, připraveny jsou koncepty pro čistě elektrické modely a v minulých dnech odkoupila menšinový podíl v izraelském technologickém startupu Anagog, specializující se na umělé inteligence. Každoročně stoupá prodej vozů nejen v zahraničí, ale i v České republice, zvláště díky oblíbeným SUV Kodiaq a Karoq.
Další zajímavosti, novinky z automobilového a motoristického světa či recenze automobilů a motorek najdete na auto – moto magazínu motoristika.cz