Historie automobilky Proton

Proton Holdings Berhad, lidově jen Proton, patří mezi automobilky, ovšem ze země, kde to zase až tak není běžné – Malajsie.

Proton Satria
Zdroj foto: cs.wikipedia.org                    Proton Satria

Byla založena 7. května 1983, přičemž tehdy ji celou kompletně vlastnila malajská vláda. Ve vedení v tomto okamžiku stál Dr. Mahathir. V letech 1983 a 1984 se Proton obrátil na další velké jméno ve světě automobilů, a to Mitsubishi. Dohodli se na tom, že spolu vyrobí první malajský vůz. Dali mu jméno Proton Saga. Jeho prodej zahájili v roce 1985, konkrétně 9. července. Tento model vycházel z vozu Mitsubishi Lancer Fiore druhé generace, přičemž byl poháněn motorem z auta Mitsubishi Orion 4GT13 o objemu 1,3 litru.

V 90. letech jako taxík v Malajsii

Dne 15.srpna 1992 byl představen Proton Saga Iswara, který začali v Malajsii používat jako taxík, a to v poměrně hojném počtu. Další auto Proton Wira uvedli v následujícím roce. Byl o něco lépe vybaven než jeho předchůdce Saga a Saga Iswara. V pozdějších letech začali vyrábět modernější auta, k čemuž jim opět začali dopomáhat Mitsubishi Motors. Proton získal mimo jiné licenci na prodej Mitsubishi Lancer z roku 2007, a to pouze na malajském trhu. Ovšem výsledkem následně další spolupráce těchto dvou automobilek byl vůz Inspira, jehož prodej zahájili na podzim roku 2010.

Zdroj foto: cs.wikipedia.org                                 Proton Satria neo

Ve stejném roce Proton předvedl na autosalonu v Ženevě koncept hybridních městských vozidel EMAS. Během dalších let došlo ke změnám vlastníků. Momentálně je má tzv. v parádě kromě Mitsubishi i Lotus z Británie. V současné době je na pozici generálního ředitele Li Chunrong.